۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
  • کد خبر: 635004
آنگولا از اوپک خارج می‌شود

وزیر نفت آنگولا از تصمیم این کشور برای لغو عضویت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیامانتینو آزودو روز پنجشنبه (۳۰ آذرماه) اعلام کرد که آنگولا در نظر دارد از اوپک که در ماه‌های اخیر به‌منظور افزایش قیمت‌های نفت به‌دنبال کاهش تولید بوده است، خارج شود.

وی افزود: اوپک دیگر در خدمت منافع آنگولا نیست و این کشور به دو تولیدکننده متوسط اوپک یعنی اکوادور و قطر می‌پیوندد که در یک دهه گذشته این سازمان را ترک کردند.

در بیانیه ریاست‌جمهوری آنگولا آمده است که احساس می‌کنیم این کشور هم‌اکنون با ماندن در اوپک دستاوردی نخواهد داشت، بنابراین برای دفاع از منافع خود تصمیم به ترک آن گرفته است.

قیمت‌های جهانی نفت روز پنجشنبه (۳۰ آذرماه) تا ۲.۴ درصد کاهش یافت، زیرا تحلیلگران اعلام کردند خروج آنگولا پرسش‌هایی را درباره اتحاد اوپک و کشورهای غیراوپک (اوپک‌پلاس) ایجاد کرده است.

اوپک‌پلاس به‌منظور تقویت بازار، دور تازه‌ای از کاهش تولید نفت را از ژانویه اجرا می‌کند.

جیووانی استانوو، تحلیلگر شرکت خدمات مالی یوبی‌اس گفت: قیمت‌ها به‌دلیل نگرانی از ایجاد خدشه بر اتحاد اوپک‌پلاس به‌عنوان یک گروه کاهش یافت، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اعضای مهم‌تر این ائتلاف قصد داشته باشند مسیر آنگولا را دنبال کنند.

اعلام خروج آنگولا به‌دنبال اعتراض این کشور به تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش سهمیه تولید آن در سال ۲۰۲۴ انجام شد. این اختلاف‌نظر سبب شد تا آخرین نشست  وزارتی اوپک‌پلاس در ماه نوامبر و توافق این گروه درباره کاهش عرضه اضافه به‌ تأخیر بیفتد.

علی الریامی، مدیرکل پیشین بازاریابی در وزارت انرژی عمان گفت: این نشان می‌دهد که در خود اوپک اتفاق‌نظر وجود ندارد و این موضوع مدتی است که وجود دارد.

وی افزود: بی‌شک این اتفاق عواقبی خواهد داشت، اما فکر نمی‌کنم که دیگر کشورها تصمیمی برای آن داشته باشند.

نیجریه یکی دیگر از اعضای آفریقایی اوپک است که برای افزایش تولید تلاش می‌کند و در رسیدن به سهمیه خود با مشکل روبه‌روست.

اوپک‌پلاس در نشست ماه نوامبر هدف تولید بالاتری را برای این کشور در سال ۲۰۲۴ تعیین کرد، هرچند این مقدار کمتر از سطح مورد درخواست نیجریه بود که اگر این کشور توان افزایش تولید را داشته باشد، مقدار تعیین‌شده این کشور را محدود می‌کند.

سه نماینده اوپک که خواستند نامشان فاش نشود در این باره گفتند که تصمیم آنگولا برای خروج غافلگیرکننده بود زیرا انتظار داشتند اختلاف بر سر سهمیه آنگولا حل و فصل شود.

آنگولا که در سال ۲۰۰۷ میلادی به اوپک پیوست روزانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند، در حالی که مجموع تولید روزانه نفت اعضای اوپک ۲۸ میلیون بشکه در روز است.

با خروج آنگولا تعداد اعضای اوپک به ۱۲ عضو و تولید نفت این سازمان به روزانه حدود ۲۷ میلیون بشکه می‌رسد که حدود ۲۷ درصد از مجموع روزانه ۱۰۲ میلیون بشکه نفت عرضه‌شده در بازارهای جهانی است.

کد خبر 635004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =