برگزاری نشست ارکان داخلی زیست‌بوم پژوهش، فناوری و نوآوری صنعت نفت

نخستین نشست ارکان داخلی زیست‌بوم پژوهش، فناوری و نوآوری صنعت نفت با حضور معاون وزیر نفت در امور پژوهش، فناوری و مهندسی و مدیران پژوهش و فناوری چهار شرکت اصلی، پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعت نفت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور پژوهش، فناوری و مهندسی عصر امروز (چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه) در نخستین نشست ارکان داخلی زیست‌بوم پژوهش، فناوری و نوآوری صنعت نفت با بیان اینکه این نشت پیرو ابلاغیه وزیر نفت برگزار شده است، اظهار کرد: زیست‌بوم پژوهش، فناوری و نوآوری صنعت نفت به‌عنوان پیشروترین زیست‌بوم کشور دچار ناهماهنگی قابل توجهی است و نیاز به یکپارچگی بیشتر و منسجم‌تر دارد.

وی افزود: برگزاری این نشست‌ها به هم‌گرایی بین ارکان زیست‌بوم پژوهش، فناوری و نوآوری صنعت نفت منجر می‌شود و از هزینه‌های اضافی و موازی‌کاری جلوگیری‌ می‌کند.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش، فناوری و مهندسی تصریح کرد: دانشگاه صنعت نفت باید اولویت شرکت‌ها برای سپردن پروژه‌های پژوهشی و فناورانه باشد.

مهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز برگزاری چنین نشست‌هایی را مطلوب دانست و افزود: شرح کار و وظیفه این ارکان باید مشخض شود و مهم‌ترین چالش برای کالاهای ساخت بار اول نبود آزمایشگاه‌های مرجع است.

وی اظهار کرد: وظیفه معاونت پژوهش، مهندسی و فناوری وزارت نفت ایجاد زمین بازی برای ارکان زیست‌بوم پژوهش، فناوری و نوآوری صنعت نفت است.

در ادامه این نشست، محسن مظلوم فارسی‌باف، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این شرکت ارتباط مطلوبی با شرکت‌های فناور و نوآور دارد، گفت: مسائلی که به هم‌افزایی منجر می‌شود، در همین ابلاغیه‌ها وجود دارد.

وی افزود: نقشه جامع مسیر حرکت در چهار شرکت اصلی باید به سمتی باشد تا به نتیجه برسد.

رضا کاظم‌نژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در ادامه مهم‌ترین بخش حوزه فناوری و نوآوری را نیروی انسانی کارآمد، باتجربه و علاقه‌مند دانست و اظهار کرد: باید برای کارکنان بخش فناوری و نوآوری امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفت تا از ورود به این حوزه استقبال کنند.

وی با اشاره به اینکه نگاه سازمانی به حوزه پژوهش و فناوری در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی شایسته نیست، تصریح کرد: برگشت پول و سرمایه در حوزه پژوهش و فناوری خیلی بالاتر از مقداری است که سرمایه‌گذاری می‌شود.

در ادامه این نشست مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه ابلاغیه وزیر نفت درباره ارکان داخلی زیست‌بوم پژوهش، فناوری و نوآوری صنعت نفت ابلاغیه قوی و مؤثری است، تصریح کرد: دیدگاه پتروشیمی در خصوص پژوهش و فناوری عالی و مطلوب است و دیگر ارکان باید به حوزه فناوری و نوآوری توجه کنند.

محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت نیز گفت: در چارچوب ابلاغیه وزیر نفت و دانش‌بنیان شدن صنعت نفت، دانش زیست‌بوم فناوری، پژوهش و نوآوری باید بازتعریف شود.

وی افزود: پژوهش، فناوری و نوآوری آینده صنعت نفت را رقم می‌زند و به این منظور باید زیرساخت‌های لازم در این حوزه فراهم شود.

عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت هم با بیان اینکه چشم جوانان صنعت نفت به تحقیق و توسعه در این صنعت است، اظهار کرد: در صنعت نفت به حوزه پژوهش و فناوری توجه بیشتری نسبت به هر قسمت دیگر شود.

وی با اشاره به اینکه بخش تحقیق و توسعه برای آینده است، افزود: در این بخش باید هم‌افزایی و نقش اجزای آن با دقت و منصفانه مشخص شود.

غلامرضا خوانساری، مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه موتور محرک دانش‌بنیانی صنعت نفت ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری است، گفت: به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم انسجام بین این ارکان شکل نگرفته است.

در پایان این نشست هاجر فرشیدی، مدیرکل پژوهش و فناوری وزارت نفت با اشاره به اینکه باید از محیط بیرونی و داخلی صنعت نفت شناخت کامل داشته باشیم، تصریح کرد: برای توسعه فناور و نوآوری در این صنعت باید بین محیط بیرونی و درونی ارتباط کامل برقرار شود.

وی اظهار کرد: منابع لازم (مالی، نیروی انسانی) یکی از لازمه‌های توسعه زیست‌بوم پژوهش و فناوری صنعت نفت است و از تکالیف قانونی موجود باید برای رفع نیازها استفاده کنیم.

کد خبر 635641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =