۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳
  • کد خبر: 639155
گزیده‌های نفتی هفته

امضای قرارداد فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی، افزایش ۲.۵ میلیارد بشکه‌ای معادل نفت خام ذخایر نفت و گاز ایران در سال ۱۴۰۲، تداوم جایگاه سومی ایران در اوپک و آمادگی وزارت نفت برای تأمین پایدار سوخت نوروزی از مهمترین خبرهای صنعت نفت ایران در این هفته بودند.

امضای قراردادهای اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی: این قراردادها به‌عنوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران امضا شدند که با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری و با هدف افزایش برداشت ۹۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی اجرا خواهد شد و درآمدزایی ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال دارد.

جواد اوجی، وزیر نفت در آیین امضای این قراردادها با ۴ پیمانکار اصلی شامل پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و مپنا با اشاره به ثبت رکوردهای تازه در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی گفت: با اجرای طرح فشارافزایی در پارس جنوبی، ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری برای فعالیت سازندگان ایرانی ایجاد می‌شود.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با بیان به اینکه این طرح ملی، بزرگترین رویداد تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که به‌منظور تولید پایدار و امنیت انرژی با پیمانکاران برجسته امضا می‌شود، اعلام کرد: پارس جنوبی را پیمانکاران ایرانی به ثمر رساندند و با این قرارداد بار دیگر پارس جنوبی متولد خواهد شد.

با توجه به اهمیت اجرای این طرح در تأمین پایدار انرژی در کشور، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در نشست هیئت وزیران از وزیر نفت قدردانی کرد.

افزایش ۲.۵ میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفت و گاز ایران در ۱۴۰۲: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران این هفته گفت: امسال حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار بشکه معادل نفت به ذخایر نفت خام و گاز طبیعی ایران افزوده و چند میدان تازه نفتی هم کشف شد. همچنین برنامه اکتشاف در حوزه سرزمینی در پارس جنوبی پایان نیافته و یک چاه اکتشافی جدید حفاری و تکمیل شده است و در حال مطالعه برای چاه دوم اکتشافی هستیم.

تداوم جایگاه سومی ایران در اوپک: بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۴۸ بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

براساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه فوریه ۳ میلیون و ۱۴۸ بشکه نفت خام تولید کرده که ۱۵ هزار بشکه کمتر از ژانویه ۲۰۲۴ (بهمن‌ - اسفند) بوده است.

آمادگی وزارت نفت برای تأمین پایدار سوخت نوروزی: وزیر نفت در هفته جاری با بیان اینکه مشکلی در تأمین بنزین تعطیلات نوروزی نداریم، اعلام کرد: کل ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور آماده ارائه خدمات به هموطنان هستند.

وی با بیان اینکه بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌طور نامحسوس و از ۱۵ اسفندماه در کل جایگاه‌های عرضه سوخت شهری و بین‌شهری در حال رصد عملکرد هستند، تصریح کرد: هموطنان برای گزارش تخلف‌های احتمالی می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند تا بازرسان ورود و با تخلف‌ها برخورد کنند.

جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم از آماده‌باش‌ نیروی انسانی و تجهیزات این شرکت در سراسر کشور برای توزیع سوخت نوروزی خبر داد و گفت: کارت آزاد به اندازه نیاز این روزها در اختیار جایگاه‌ها قرار داده شده است، اما تقاضا می‌شود مردم در سفرهای نوروزی کارت سوخت شخصی همراه داشته باشند.

صادرات ۲۹ میلیون تن محصول پتروشیمی در ۱۴۰۲: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه مقدار عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی تا پایان امسال به ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: برآورد می‌شود که در مجموع تا پایان امسال ۲۹ میلیون تن محصول پتروشیمی صادر شود.

دیگر خبرها: قدردانی رئیس‌جمهوری از جدیت وزارت نفت در پیشبرد طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل، بررسی عملکرد سالانه بخش بالادست نفت در نشست هیئت عالی نظارت بر منابع هیدروکربوری، راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری و فناوری در صنعت کاتالیست کشور و کشف یک دستگاه تانکر حامل نفت سرقتی در منطقه عملیاتی آغاجاری از دیگر خبرها در این هفته بود.

کد خبر 639155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =