بحران آب جدی است، مردم صرفه‌جویی کنند

معاون اول رئیس‌جمهوری بحران آب در کشور را موضوعی جدی و با اهمیت توصیف و بر لزوم مشارکت همه آحاد جامعه در صرفه‌جویی از منابع آب تاکید کرد.

به‌ گزارش شانا، به نقل‌ از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، "اسحاق جهانگیری" عصر دیروز (سه‌شنبه، 25 شهریورماه) اظهار کرد: هرچه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می‌شود لذا افزون‌بر اقدامهای فوری، نیازمند تهیه برنامه‌های کوتاه و بلندمدت هستیم؛ بر این اساس موضوع آب باید در برنامه ششم توسعه به‌عنوان یک موضوع محوری مطرح باشد و توسعه سایر بخشها منوط به تامین آب و استفاده صحیح و بهره‌وری از این منابع شود.

 جهانگیری در نشست شورای‌عالی آب با بیان این‌که حساسیت موضوع کمبود آب در سال‌جاری دوچندان شده است، گفت:‌ در این موضوع هرچه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می‌شود لذا افزون‌بر اقدامهای فوری، نیازمند تهیه برنامه‌های کوتاه و بلندمدت هستیم؛ بر این اساس موضوع آب باید در برنامه ششم توسعه به‌عنوان یک موضوع محوری مطرح باشد و توسعه سایر بخشها منوط به تامین آب و استفاده صحیح و بهره‌وری از این منابع شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین صدور مجوز از سوی رهبر معظم انقلاب برای برداشت ۱۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به‌عنوان تسهیلات برای طرحهای آب و خاک کشور را فرصتی طلایی برای وزارت نیرو دانست و افزود: دستگاههای اجرایی مرتبط با طرحهای آب و خاک و به‌ ویژه وزارت نیرو باید با برنامه‌ریزی مناسب بتوانند از این اعتبار به بهترین وجه استفاده کنند.

در این نشست، حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از افت بارش و کاهش شدید منابع آبی سدهای اطراف تهران خبر داد و با اشاره به تشدید بحران درصورت عدم بارشهای مناسب در فصل پاییز، بر لزوم صرفه‌جویی جدی از سوی مردم تاکید کرد.

در این نشست، همچنین معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گزارشی از وضعیت منابع آبهای زیرزمینی کشور ارائه کرد و با بیان این که در طول سالیان گذشته نسبت به منابع آب زیرزمینی غفلت شده است، خواستار احیا و توجه ویژه به آبها و سفره‌های زیرزمینی شد.

رحیم میدانی، از بحران در منابع آبی زیرزمینی به‌ عنوان بحرانی خاموش یاد کرد و با اشاره به میزان برداشتهای غیرمجاز و بیش از حد از این منابع، بر ضرورت ایجاد نگرشی کلان برای مدیریت منابع آبهای زیرزمینی کشور تاکید کرد.

در ادامه نشست، نماینده وزارت نیرو به ارائه گزارشی درباره برنامه احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور پرداخت که موضوعهایی همچون نقش آب زیرزمینی در تامین نیازهای کشور، وضعیت موجود منابع آب زیرزمینی، پیامدهای ادامه وضع موجود و الزامهای قانونی حفاظت از منابع آب از محورهای اصلی این گزارش بود.

در گزارش وزارت نیرو همچنین ضمن اشاره به اقدامهای انجام‌شده در سالهای اخیر و نتایج حاصل از این اقدامها، توضیح‌هایی درباره آسیب‌شناسی و دلایل عمده بروز مشکلات کنونی بیان شد.

در این نشست که وزیران نیرو، جهادکشاورزی، کشور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، طرحهایی از سوی وزارت نیرو به‌ عنوان پروژه‌های پیشنهادی برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آبهای زیرزمینی مطرح شد.

وزارت نیرو همچنین پیشنهادهایی را در ۱۳ بند برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، برخورد با برداشتهای غیرمجاز و مازاد از منابع آب، نصب کنتورهای هوشمند و کنترل برداشت از چاهها، آبخیزداری و آبخوان‌داری و در کل اقدام برای صیانت و حفاظت از منابع آبی و نجات کشور از وضعیت بحران آب ارائه کرد که پس از گفتگو و بحث و تبادل‌نظر، بخشی از آنها با اصلاحهایی به تصویب رسید.

کد خبر 224988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =