۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
  • کد خبر: 236022
عربستان ظرفیت پالایشی خود را بالا می برد

وزیر نفت عربستان از برنامه کشورش برای بالا بردن ظرفیت پالایش نفت خام و دستیابی به جایگاه دومین صادرکننده بزرگ محصولات پتروشیمی جهان تا سال 2017 خبر داد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، روز چهارشنبه (ششم اسفندماه) اعلام کرد که کشورش در راستای متنوع سازی اقتصاد و افزایش سهم جهانی خود از بازارهای نفت خام و محصولات پتروشیمی، قصد دارد تا سال 2017 میلادی به دومین صادرکننده محصولات پالایشی جهان تبدیل شود.

ساخت دو پالایشگاه جدید عربستان در سال جاری به تنهایی 800 هزار بشکه در روز به ظرفیت پالایشی این کشور می افزاید. وزیر نفت عربستان همچنین عنوان کرد که ساخت یک پالایشگاه دیگر در شهر جازان با ظرفیت 400 هزار بشکه، مجموع ظرفیت پالایشی کشور را به بیش از سه میلیون بشکه در روز می رساند.

النعیمی گفت: ما دیگر محدود به صادرات نفت خام نیستیم، با توجه به زیرساختهای درحال ساخت از حیث ظرفیت نفت پالایشی در میان پنج کشور نخست دنیا قرار می گیریم و نیز پس از آمریکا به بزرگترین صادرکننده محصولات پالایشی در جهان تبدیل می شویم.

سلمان البرغان، مدیر مجموعه پالایشگاه جازان، روز سه شنبه (پنجم اسفندماه) اعلام کرده بود که این پالایشگاه تا سال 2017 آماده بهره برداری خواهد بود.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آمریکا به عنوان بزرگترین صادرکننده محصولات پتروشیمی جهان در سال 2013 میلادی روزانه دو میلیون و 660 هزار بشکه نفت صادر کرد. این در حالیست که در همین مدت تولید محصولات پالایشی در عربستان به 331 هزار و 500 بشکه رسید.

 

 

کد خبر 236022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =