۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
  • کد خبر: 238929
5 سال پس از فاجعه نشت نفت خلیج مکزیک

از حادثه انفجار سکوی حفاری دیپ‌واتر هورایزن در سواحل خلیج مکزیک پنج سال می‌گذرد، حادثه‌ای که 11 نفر را به کام مرگ کشاند و در جریان آن حدود پنج میلیون بشکه نفت در آبهای خلیج مکزیک جاری شد. با وجود اظهارات بی‌پی مبنی بر پاکسازی محل حادثه، ساکنان، ماهیگیران، فعالان و دانشمندان می‌گویند که هنور تا پاکسازی و بازگشت کامل به شرایط قبل راه زیادی مانده است.

 

به گزارش روزنامه گاردین، پس از این که شرکت بزرگ نفتی بی‌پی اعلام کرد که فاجعه زیست محیطی خلیج مکزیک که پنج سال پیش به وقوع پیوست، هم‌اکنون در حال پایان یافتن است و ساحل از نفت پاکسازی شده و آب خلیج به شفافی گذشته است، اما هنوز اثرات این حادثه در نوار ساحلی محل حادثه دیده می‌شود.

 

نشت بی پی

بر اساس گزارشها، در جریان نشت نفت بی‌پی، در مدت 87 روز 200 میلیون گالن نفت خام در آبهای خلیج مکزیک نشت کرد که بزرگترین نشت نفتی در تاریخ آمریکا نام گرفت. نشت نفت در مجموع 16 هزار مایل از خط ساحلی آمریکا شامل سواحل تگزاس، لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی، آلاباما و فلوریدا را در برگرفت.

پس از گذشته 6 ماه از این حادثه، بیش از هشت هزار موجود زنده از جمله پرندگان، لاک‌پشتها و پستانداران کشته شدند که در میان آنها گونه‌های در معرض انقراض نیز دیده می‌شود. یکی از روشهای جمع آوری نفت در این حادثه، سوزاندن نفت نشت‌شده در سطح آب محل حادثه است که تأثیراتی منفی بر محیط زیست می‌گذارد. 

نشت نفت

شرکت بی‌پی در ارتباط با این حادثه هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیارد دلار متحمل شد که شامل جریمه، هزینه پاکسازی و همچنین پرداخت غرامت به قربانیان حادثه می‌شود. همچنین بر اساس قانون آب پاک، این شرکت ملزم به پرداخت 16 میلیارد دلار جریمه شد. افزون بر این، بی‌پی حدود 10 میلیارد دلار دیگر نیز به  شرکتها، اشخاص و مقامهای محلی که از شکایت علیه این شرکت منصرف شدند، پرداخت کرده بود.

بنا بر این گزارش، بیش از 30 هزار نفر در امدادرسانی، جمع‌آوری نفت، پاکسازی ساحل، نگهداری از موجودات زنده و اجرای عملیاتهای دیگر همکاری کردند. از سال 2012 تاکنون خلیج مکزیک همچنان آلوده به نفت گزارش شده است. 

 

 

کد خبر 238929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =