افزایش سرمایه گذاریها در صنعت برق نیازمند منطقی شدن قیمت هاست

وزیر نیرو با بیان این که درآمد شرکتهای برق پایین و سرمایه‌ گذاری کاهش یافته است، گفت: منطقی شدن قیمت برق می‌تواند موجب صرفه‌ جویی، افزایش سرمایه‌ گذاری، ایجاد جذابیت و حضور بخش خصوصی در این صنعت شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حمید چیت‌ چیان، دیشب (شنبه، دوم مردادماه) با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به رکوردزنی مصرف برق در روز چهارشنبه هفته گذشته (30 تیرماه) گفت: چهارشنبه هفته گذشته مصرف برق رکورد زد و برای اولین بار به مصرف 52 هزار و 693 مگاوات رسید.

وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر ما شاهد رشد روز افزون مصرف برق به دلیل گرمای بی‌سابقه در کشور هستیم و این مسئله باعث فشار مضاعفی به شبکه برق کشور شده است، اما با این وجود خوشبختانه تاکنون شاهد خاموشی در کشور نبودیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: البته بالا رفتن مصرف برق تنها ناشی از گرمای بی‌سابقه نیست، بلکه بخش دیگری از این مسئله ریشه در نرخ پایین تعرفه‌ های برق دارد، به طوری که می‌توان گفت کشور ما از این منظر رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده است.

چیت چیان ادامه داد: با توجه به این که قیمت برق در ایران بسیار پایین است باعث می‌شود که مردم نسبت به نحوه مصرف برق توجه نداشته باشند، اما اگر برق به مقدار واقعی خود به فروش برسد مردم قطعا در مصرف برق صرفه‌ جویی خواهند داشت.

وی عنوان کرد: به طور مثال خانه‌ های ما به نحوی ساخته می‌شود که دیوارها عایق مناسبی ندارد که همین مسئله موجب هدر رفت بسیار انرژی می‌شود، همچنین وسایلی که مردم می‌خرند همچون یخچال و تلویزیون به برچسب انرژی آن توجه نمی‌کنند، زیرا برای خرید یک یخچال با رده انرژی بالاتر باید قیمت بیشتری را پرداخت کنند، اما چون پول برق بسیار ارزان است ترحیجی به انجام این کار نمی‌دهند، البته در کنار این مسئله مواردی همچون آموزش و مقررات نیز بسیار تاثیرگذار است.

وزیر نیرو با بیان این که مقررات باید به گونه‌ای باشد که مصرف مازاد انرژی به صورت سختگیرانه‌ای کنترل شود، گفت: در کشور ما تفکر این است که اگر قیمت برق افزایش یابد برخی از افراد ممکن است دچار آسیب شوند، در حالی که با توجه به این که قرار نیست قیمت برق به صورت یکسان افزایش یابد می‌توان گفت که قطعا مردم متحمل ضرر نخواهند شد.

چیت‌ چیان افزود: منطقی نشدن قیمت برق می‌تواند آسیبهای متفاوتی را به وجود آورد که از جمله آن می‌توان به افزایش مصرف برق، کاهش سرمایه‌ گذاریها و جذاب نبودن صنعت برق برای بخش خصوصی اشاره کرد.

وی با بیان این که زمانی که درآمد شرکتهای برق پایین است امکان سرمایه‌ گذاری کاهش می‌یابد، تصریح کرد: منطقی شدن قیمت برق می‌تواند موجب صرفه‌ جویی، افزایش سرمایه‌ گذاری، ایجاد جذابیت و حضور بخش خصوصی شود.

وزیر نیرو عنوان کرد: ملاحظات اجتماعی در دولت و مجلس موجب می‌شود که به این مسئله توجه کافی صورت نگیرد، اما نمی‌توان این موضوع را منکر شد که منطقی شدن قیمت برق می‌تواند مشکلات زیادی را در این صنعت برطرف کند.

چیت چیان گفت: قیمت تعرفه هر کیلووات ساعت برق در کشورهایی چون افغانستان و عراق که به مراتب درآمد سرانه آنها پایین‌تر از ایران است، به 10 سنت می‌رسد، در حالی که این رقم برای کشورمان برابر با 3 سنت به ازای هر کیلووات ساعت برق است.

وی با اشاره به تحقیقهای صورت گرفته در زمینه قدرت خرید کشورهای مختلف برای خرید برق افزود: تمام کشورهای دنیا به جز 3 کشور آمریکا، فنلاند و سوییس، مردم قدرت خرید برق کمتری نسبت به ایران دارند و در این 3 کشور نیز به دلیل درآمد بالا قدرت خرید کافی وجود دارد.

وزیر نیرو با اشاره به نیاز کشور به افزایش سالانه حداقل 6 درصد به تولید برق بیشتر، تاکید کرد: متاسفانه به دلیل مصرف بی‌رویه برق در کشور ناشی از گرمای بیش از حد و تغییرات اقلیمی صورت گرفته، سالانه نیازمند افزایش 6 درصدی ظرفیت تولید برق هستیم، این در حالی است که حتی در کشورهای پیشرفته دنیا، ما به زحمت شاهد افزایش یک درصدی ظرفیت تولید برق به صورت سالانه هستیم.

کد خبر 265563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =