۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
  • کد خبر: 305034
گزیده‌های نفتی هفته

امضای قرارداد میدان مشترک یاران، حضور وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس، حداکثر زمان برای ذخیره‌سازی بنزین در کارت سوخت، آمادگی اوپک پلاس برای ورود به مرحله بعدی کاهش توافق تولید و تعجب از رفتار کره جنوبی در مسدود کردن ۸ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

شنبه با یاران: قرارداد طرح توسعه میدان مشترک نفتی یاران به‌عنوان ششمین قرارداد ‌IPC نخستین روز هفته بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین امضای این قرارداد از ساماندهی میدان‌های مشترک تا پایان دولت و استفاده از ظرفیت انواع قراردادها برای اجرای پروژه‌ها گفت و تأکید کرد: اگرچه امروز به دلیل تحریم‌ها تولید نفت ایران کم است، اما ایجاد ظرفیت تولید امری راهبردی است تا صنعت نفت کشور بتواند در هر زمانی که نیاز است، سهم خود را احیا کند؛ ما تسلیم نمی‌شویم. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در این آیین، درآمد دولت از محل توسعه میدان یاران را ۲ میلیارد دلار عنوان و از امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد بی در آینده نزدیک خبر داد. غلامحسین نوذری، رئیس هیئت‌ مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر هم گفت: قرارداد توسعه میدان یاران شمالی با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون دلار امضا، اما با ۵۸۰ میلیون دلار عملیاتی شد.

زنگنه در مجلس: وزیر نفت که این هفته به مجلس رفته بود از تدوین چهار سند در بخش‌های مختلف نفت و گاز شامل چشم‌انداز تولید نفت، گاز، ‌پتروشیمی و مصرف سوخت تا افق ۱۴۲۰ خبر داد و گفت:‌ این اسناد، ریل‌گذاری صنعت نفت برای آینده است. وی همچنین با مثبت ارزیابی کردن این نشست تأکید کرد حمایت‌های سیاسی و همدلی می‌تواند کارها را در کشور پیش ببرد. فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم پس از این نشست از برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیته‌های کاری مشترکی بین کمیسیون انرژی مجلس و وزارت نفت خبر داد. زنگنه همچنین در حاشیه این نشست به خبرگزاری خانه ملت گفت افزایش قیمت گازوئیل یک دروغ بزرگ است و وزارت نفت درباره اصلاح طرح سهمیه‌بندی بنزین تابع تصمیم مجلس است.

ذخیره‌سازی و کارت هوشمند سوخت: فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: از ابتدای مردادماه در صورت استفاده نکردن از سهمیه ذخیره‌شده در کارت سوخت، در صورت سررسید آن به ۹ماه، سهمیه موردنظر در کارت سوخت شخصی افراد از بین می‌رود. این سقف برای خودروهای سواری ۵۴۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها ۲۲۵ لیتر است. حالا که بحث بنزین مطرح است این را هم باید گفت فریدون همتی، استاندار هرمزگان این هفته گفت: در تحریم‌های امروز که دشمن اوج فشار را بر کشور وارد می‌کند، دیگر بنزین ابزاری برای دشمن نیست که اگر بود مشکلاتی که برای ونزوئلا پیش آمد برای ما هم رخ می‌داد. از دیگر اخبار بخش پالایش و پخش باید به تأیید مشخصات ۱۶ هزار و ۲۳۰ خودرو برای تبدیل به گازسوز از ابتدای راه‌اندازی سامانه جدید طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی اشاره کرد که محمدحسین باقری، مدیر طرح سی‌ان‌جی آن را اعلام کرده است.

اوپک هفته: گزارش ماه ژوئیه و بولتن سالانه اوپک این هفته منتشر شد. اوپک در گزارش ماهانه خود که آمار ماه ژوئن را منتشر می‌کند مجموع تولید ۱۳ عضو این سازمان را ۲۲ میلیون و ۲۷۱ هزار بشکه عنوان کرد که کمترین میزان در ۲۸ سال اخیر است. در این گزارش همچنین ارزش سبد نفتی این سازمان در ماه ژوئن ۱۱ دلار و ۸۸ سنت بیشتر از ماه مه اعلام شده است. اوپک در بولتن آماری سالانه خود هم به بررسی درآمدهای کشورهای عضو این سازمان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ پرداخت. در این گزارش نشان داده شده است درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۱ میلیارد دلار کاهش یافته است. درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۹، ۱۹ میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار بوده است. این هفته همچنین بیستمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برگزار و ضمن اعلام پایبندی ۱۰۷ درصدی به توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ژوئن ۲۰۲۰ تأکید شد که با انتقال به مرحله بعدی توافقنامه (کاهش ۷ میلیون و ۷۰۰ هزاربشکه از ماه اوت)، افزایش عرضه ناشی از تسهیل برنامه‌ریزی‌شده کاهش تولید با بهبود تقاضا جذب بازار می‌شود.

نفت در دولت: علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته خود با اعلام اینکه ارز دولتی و نفت ما خیلی کم شد، اما خوشبختانه آقای زنگنه با تمهیداتی که اتخاذ کرده خبرهای خوشی می‌دهد که امیدوارم گشایش‌های خوبی در این زمینه ایجاد شود، یادآوری کرد: رفتار دولت کره جنوبی در مسدود کردن ۸ میلیارد دلار از منابع ایران در این کشور غیرقابل درک است و این کشور پاسخ روشنی در این زمینه نمی‌دهد.  محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم اعلام کرد که موضوع فروش نفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی زیر قیمت جهانی به هیچ‌وجه در برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نیست. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم پایان هفته گفت: جاسک به‌زودی به یک بندر بسیار مهم صادراتی نفت ما تبدیل می‌شود و جایگاه استان هرمزگان روزبه‌روز رفیع‌تر و مهم‌تر خواهد شد.

پیشنهاد هفته: «صنعت نفت و برجام» و «مخالفت می‌کنم؛ پس هستم» عنوانی دو یادداشتی است که به بهانه پنجمین سالروز برجام و امضای ششمین قرارداد IPC (میدان مشترک یاران) نگاشته شده‌ است، پیشنهاد می‌شود اگر نخوانده‌اید، بخوانید.

کد خبر 305034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =