۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
  • کد خبر: 309802
گزیده‌های نفتی هفته

گذر مصرف گاز از مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب و تأمین پایدار گاز، کرونا در صنعت نفت، حادثه در پمپ بنزین تهران و پتروشیمی خارک، اوپک و بازار نفت و نفت در بودجه را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

تأمین پایدار گاز:‌ «مصرف روزانه گاز کشور این هفته از مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب گذشت». این خبر را محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم‌زمان با آغاز روزهای سرد در کشور اعلام کرد و با این مقایسه که مصرف روزانه گاز کشور دی‌ماه پارسال به مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده بود خواستار صرفه‌جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی مشترکان شد. همچنین این هفته و در شرایط تأمین پایدار گاز کشور، خبری مبنی بر حمله سایبری به شبکه گاز ایران در شبکه مجازی پخش شد که کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت ضمن تکذیب آن تأکید کرد که جریان گاز پایدار است و وقفه‌ای در گازرسانی کشور نیست.

این هفته همچنین خط لوله دامغان - کیاسر - نکا به خطوط لوله شمال کشور متصل شد تا به پایداری تأمین گاز در شمال کشور کمک کند.

کرونا و نفت: با گسترش شیوع ویروس کرونا، بهداشت و درمان صنعت نفت تهران ضمن اعلام شرایط اضطراری تأکید کرد که شرایط استفاده از خدمات درمانی غیرمستقیم بیمارستان‌های طرف قرارداد با بهداشت و درمان صنعت نفت تهران و سازمان بازنشستگی نفت برای مبتلایان کووید- ۱۹ تسهیل می‌شود. همچنین اعلام شد پوشش هزینه‌های درمان بیماران کرونا و سقف تعهدات بیمه درمان تکمیلی کارکنان قراردادی مدت موقت و مدت معین صنعت نفت افزایش می‌یابد. اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت هم این هفته طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضع و روند بیماری کووید- ۱۹ را ابلاغ کرد.

حوادث هفته:‌ صنعت نفت این هفته شاهد دو حادثه بود؛ نخست آتش‌سوزی در پمپ بنزینی در تهران و دیگری آتش‌سوزی در پتروشیمی خارک. مسعود سهرابی، رئیس بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره حادثه نخست اعلام کرد که علت حادثه آتش‌سوزی پمپ بنزین میدان مرکزی میوه و تره‌بار خیابان پیروزی تهران تجمع بخارات در محفظه جایگاه و سرایت آن به نفتکش در حال تخلیه فرآورده بوده است و غلامرضا امیرشقاقی، مدیرعامل پتروشیمی خارک هم دلیل حادثه دوم را ناشی از هیدروکربن‌های تخلیه‌شده هنگام تعمیرات اساسی واحد ال‌پی‌جی عنوان کرد. متاسفانه در حادثه پتروشیمی خارک دو تن از کارکنان جان خود را از دست دادند.

اوپک و بازار نفت: اعضای کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک در بیست‌وچهارمین نشست این کمیته  که این هفته برگزار شد، اعلام کردند: تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس در بازه زمانی مه تا اکتبر ۲۰۲۰ در مجموع یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه از عرضه نفت خام جهان کاسته‌اند. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در این نشست خواستار پایبندی کامل به توافق اوپک پلاس شد و عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هم با اعلام اینکه به‌عنوان یک ائتلاف نمی‌خواهیم بهانه‌ای به بازار برای واکنش منفی بدهیم خواستار انعطاف اوپک پلاس در تمدید کاهش کنونی تولید نفت شد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه عنوان کرد: تأثیر موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا بر تقاضای نفت کمتر از فصل بهار است.

این هفته همچنین رویترز با استناد بر سند محرمانه مدعی شد: اوپک پلاس معتقد است در صورت تمدید محدودیت عرضه این ائتلاف برای سه ماه یا بیشتر، ذخیره‌سازی نفت‌خام در سال ۲۰۲۱ کاهش می‌یابد. قیمت نفت هم این هفته به ۴۵ دلار نرسید.

بودجه و نفت: هم‌زمان با فصل بودجه و رایزنی برای قیمت نفت، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که برآوردهای اولیه برای نفت، ۴۰ دلار برای هر بشکه است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم همسو با این موضوع با تأکید بر اینکه سیاست عدم اتکا بخش جاری بودجه به نفت همچنان پابرجاست، اعلام کرد: درباره سیاست‌های توسعه‌ای، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف زیربنایی و اشتغال هرچه بتوانیم باید نفت بیشتری بفروشیم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم بودجه را چوب ادب سیاستمداران خواند و گفت: کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در تنظیم بودجه سال آینده لحاظ می‌شود، البته این به معنای آن نیست که ما از سهمیه و حق صادرات نفتی خود چشم‌پوشی کنیم، دولت ایران هیچ‌گاه از حق ملت خود نمی‌گذرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری هم این هفته در نشست هیئت دولت نسبت به انتقادها به عملکرد دولتش واکنش نشان داد و یادآوری کرد: در توافق هسته‌ای سال ۹۴ فضایی تنفسی برای کشور ایجاد کردیم و توانستیم فروش نفت را از زیر یک میلیون بشکه در روز به حدود ۳ میلیون بشکه برسانیم.

سایر اخبار: دستور زنگنه به چهار شرکت اصلی برای اجرای ابلاغیه‌های مربوط به ایثارگران نفت، شارژ ۶۰ لیتر سهمیه بنزین آذرماه، اعطای نخستین مجموعه گواهینامه‌های مدیران عمومی نفت، راه‌اندازی پایلوت شبکه دانش صنعت پتروشیمی و مناقصه رفتن آخرین پروژه طرح توسعه ۲۸ مخزن از دیگر اخبار بخش نفت در هفته جاری بوده است.

کد خبر 309802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =