۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
  • کد خبر: 313486
گزیده‌های نفتی هفته

آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی اسلام آبادغرب، برگزاری چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست، بهره‌برداری از طرح‌های فلات قاره و صعود قیمت نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

پتروشیمی در اسلام‌آباد غرب: عملیات اجرایی طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب (GTPP) به‌عنوان نخستین طرح تولید پلی‌پروپلین از گاز طبیعی در کشور نخستین روز این هفته آغاز شد. بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح عنوان کرد: مجموع فناوری و کاتالیست هر سه بخش متانول، پروپیلن و پلی‌پروپیلن این طرح ازسوی پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه یافته است و این طرح مبتنی بر دانش فنی ایرانی ساخته می‌شود. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه از این طرح بعنوان یکی از کارهای ارزشمند و یادگار دولت تدبیر و امید نام برد و آن را  عیدی بزرگی برای مردم استان کرمانشاه دانست.

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در این آیین اعلام کرد: با بهره‌برداری از طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب، کرمانشاه به سومین استان کشور از نظر ظرفیت پتروشیمی تبدیل می‌شود و در نهایت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: هر کشوری برای توسعه خود به صنایعی تکیه می‌کند که به اصطلاح صنایع پشران هستند و می‌توانند نقش لکوموتیو داشته باشند و با حرکت آن ده‌ها و صدها واگن را با خود به حرکت درآورند، صنعت پتروشیمی ایران چنین جایگاهی دارد.

برگزاری چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست: چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست با شعار «کسب‌وکار جهانی» دومین روز این هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در آیین افتتاح این نمایشگاه با تشریح مهمترین اقدام‌ها کشور در بخش پایین دست صنعت پتروشیمی عنوان کرد: ظرفیت تولید ۹ میلیون تنی انواع پلیمر با بهره‌برداری از طرح‌های در حال ساخت جهش سوم صنعت پتروشیمی با ۱۲۰ درصد افزایش به ۲۱ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ می‌رسد. وزیر نفت هم  در این آیین با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی امسال در طلایی‌ترین سال خود قرار دارد، گفت: سیمای جهش چهارم صنعت پتروشیمی مشخص شده است و تلاش می‌شود دو طرح مهم آن را در همین دولت آغاز کنیم.

بیژن زنگنه، همچنین در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد دولت آینده طرح‌هایی را که عملیات اجرایی آنها در ماه‌های پایانی این دولت آغاز شده از جمله طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را انجام دهد، گفت: این طرح‌ها مصوب دولت و منابعش تأمین شده است. ما نمی‌توانیم با توجه به اینکه چند ماه از عمر دولت کنونی باقی مانده است کشور را تعطیل کنیم. نمایشگاه ایران پلاست در چهار روز برگزاری خود افزون برای میزبانی از تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفیر صربستان و همچنین هیئت‌های از اقلیم کردستان، عراق و ... شاهد امضای چندین تفاهم‌نامه بود. در نهایت اینکه برگزاری نمایشگاه ایران پلاست در شرایط کنونی این پیام را که «تحریم‌ها ما را از پای در نیاوردند» به جهان مخابره کرد.

بهره‌برداری از طرح‌های فلات قاره: چهار پروژه انتقال گاز مجتمع دریایی فروزان به خارک، راه‌اندازی اتاق کنترل مرکزی جدید کارخانجات خشکی، ساخت، تکمیل و تجهیز کمپ زیتون و تفکیک گازهای فلر در کارخانجات خشکی شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی خارک همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید. عباس رجب‌خانی، رئیس منطقه عملیاتی خارک در آیین بهره‌برداری از این پروژه‌ها گفت: اجرای پروژه ارسال گازهای همراه مجتمع دریایی فروزان به پتروشیمی خارک روزانه حداقل ۴ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد می‌کند. علیرضا سلمان‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران‌ هم دستاوردهای این شرکت در دو سال اخیر را نتیجه همت، توانمندی، همدلی و خلاقیت کارکنان مناطق عملیاتی به عنوان سرمایه‌های اصلی شرکت نفت فلات قاره ایران عنوان کرد.

صعود قیمت نفت: قیمت نفت این هفته در حالیکه مدیرعامل شرکت گانور افزایش قیمت نفت فراتر از ۶۰ دلار برای هر بشکه را بعید دانست با گذشتن از مرز ۶۰ دلار برای برنت به بالاترین میزان در ۱۳ ماه اخیر رسید. قیمت سایر نفت خام‌های شاخص از جمله سبد نفتی اوپک نیز همراه با افزایش جهانی قیمت نفت صعودی شد. خوش‌بینی درباره تولید و تأثیر واکسن‌ها در بقیه سال ۲۰۲۱ و کاهش ذخیره سازی نفت آمریکا دلیل اصلی این افزایش قیمت عنوان شده است. دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند بعنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان نفت جهان همزمان با این افزایش قیمت اعلام کرد: «افزایش قیمت نفت ممکن است بهبود اقتصاد جهانی را تضعیف کند.»

گزارش ماه فوریه اوپک هم این هفته منتشر شد در این گزارش عنوان شده است ۱۳ عضو اوپک براساس گزارش منابع ثانویه در ماه ژانویه ۲۵ میلیون و ۴۹۶ هزار بشکه نفت تولید کردند که ۱۸۱ هزار بشکه بیشتر از ۲۵ میلیون و ۳۱۵ هزار بشکه ماه دسامبر ۲۰۲۰ است. در گزارش اوپک تولید نفت الجزایر ۸۶۴ هزار بشکه در ماه ژانویه عنوان شده است، کشوری که تولید و صادرات نفت آن  به دلیل مشکلات داخلی به شدت در حال کاهش است. عراق هم بعنوان دومین تولید کننده بزرگ اوپک این هفته در بیانیه‌ای تأیید کرد که عراق به سهمیه‌اش در توافق کاهش تولید اوپک پلاس پایبند است. از دیگر اخبار بخش بین الملل می‌توان به برنامه قطر برای افزایش ظرفیت تولید ال‌ان‌جی از رقم کنونی ۷۷ میلیون تن در سال به ۱۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۶ اشاره کرد.

سایر اخبار: اولویت‌بخشی به درخواست‌های تمدید خدمت بانوان شاغل در صنعت نفت، اتصال بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس سال  به شبکه گاز در سال ۱۴۰۰، گاز سوز شدن  ۷۱ هزار خودرو عمومی در کشور بصورت رایگان، تبریک رئیس جمهوری به وزارت نفت برای افزایش تولید گاز، بنزین و گازوئیل از دیگر اخبار این هفته بودند.

پیشنهاد هفته: «تولید روزانه گاز کشور ۷۰ میلیون مترمکعب دیگر افزایش می‌یابد» عنوان گفت‌وگویی است که حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آن به تبیین تامین پایدار گاز کشور پرداخته و خواستار آن شده است با عینک غیرسیاسی به عملکرد صنعت گاز نگریسته شود. خواندن آن پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 313486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =