۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
  • کد خبر: 319741
گزیده‌های نفتی هفته

تودیع بیژن زنگنه با حضور مدیران ارشد وزارت نفت، گشایش رسمی مرکز مانیتورینگ شرکت ملی نفت ایران، امضای هشت موافقت‌نامه همکاری در پارک نفت، انتشار آخرین گزارش اوپک و تقدیم فهرست اعضای کابینه دولت سیزدهم به مجلس و پیشنهاد جواد اوجی به عنوان وزیر نفت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

تودیع زنگنه و زمانی‌نیا: آیین تودیع بیژن زنگنه، وزیر نفت این هفته برگزار شد. زنگنه شامگاه ۱۹ مردادماه در آیین تودیع خود که در جمع مدیران ارشد وزارت نفت برگزار شد در سخنرانی حدود ۴۰ دقیقه‌ای عنوان کرد: «من در دوره‌ کاری بیش از ۴۰ ساله خود زیاد «زنده‌باد» برای یک عده و «مرده‌باد» برای همان عده یا برعکس آن را دیدم، نه برای «زنده‌باد» ارزش قائلم نه برای «مرده‌باد»، نه برای «زنده‌باد» کار کردم نه «مرده‌باد»، من برای آنچه اعتقادم بود کار کردم.» در این دیدار جمعی از مدیران از صفات و خاطرات مشترک‌شان با زنگنه گفتند. امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز ۱۸ مردادماه در آیین تودیع خود اعلام کرد: «چنانچه تحریم‌ها برطرف شود نفت ایران در کوتاه‌مدت و با قدرت به بازار باز خواهد گشت و اوپک هم چاره‌ای جز باز کردن جا برای نفت ایران ندارد و شک و تردیدی هم در آن نیست.»

اوجی، وزیرپیشنهادی نفت: فهرست کابینه دولت سیزدهم چهارشنبه این هفته تقدیم مجلس شد و جواد اوجی بر اساس این لیست به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به مجلس معرفی شد. ساعاتی پس از اعلام این لیست، اوجی در پیامی به کارکنان این صنعت نوشت: «بر هیچکس پوشیده نیست صنعت نفت، پیشران اقتصاد کشور است و کارکنان خدوم آن با درک واقعی از شرایط حساس امروز و با مسئولیت‌شناسی و ایثار بی‌نظیر، وظیفه خطیر خود را به‌درستی انجام دادند.» اوجی همچنین در این روز برنامه خود را برای آگاهی عمومی منتشر کرد که در بخشی از مقدمه این برنامه آمده است: «با وجود گذشت بیش از ۷۰ سال از زمان ملی شدن صنعت نفت، اما به دلایل مختلف داخلی و خارجی، انتظارات موردنظر از این صنعت به‌طور کامل محقق نشده است و از «ملی کردن صنعت نفت» تا استقرار «صنعت ملی نفت» مسیر طولانی و پر هزینه‌ای پیش رو قرار دارد که برای طی این مسیر ضمن آسیب‌شناسی، بایستی کل ظرفیت‌های کشور را بسیج کرد.» همزمان با معرفی اوجی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت، برخی اعضای کمیسیون انرژی مجلس از وی به عنوان گزینه مناسب برای تصدی وزارت نفت یاد کرده‌اند. گزینه پیشنهادی وزارت نفت قرار است فردا در کمیسیون انرژی مجلس حاضر شود.

پارک و امضای هشت موافقت‌نامه: پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با هدف تاسیس و راه‌اندازی مراکز نوآوری و رشد مشترک، هشت موافقت‌نامه همکاری با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور امضا کرد. آیدین ختلان، سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت در آیین امضای این هشت موافقنامه گفت: «واحدهای فناور در هر جای کشور که ادعای توسعه یک فناوری نو مرتبط با صنعت نفت را دارند، از سوی پارک حمایت می‌شوند.» علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این مراسم عنوان کرد: «برخی پس از انقلاب از کاهش تولید نفت ابراز خرسندی کردند؛ حال آنکه صدام با اتکا به درآمدهای نفتی که به‌واسطه کاهش تولید از سوی ایران افزایش یافته بود، با ما جنگید. وقتی کشور تضعیف شود؛ بقیه (کشورها) جرأت تعرض پیدا می‌کنند.»

بین‌الملل و گزارش اوپک: گزارش ماه اوت اوپک پایان این هفته منتشر شد، بر اساس تازه‌ترین گزارش، تولید روزانه این کشور بیش از ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و از ۲۶ میلیون بشکه در روز گذشت. دبیرخانه اوپک همچنین این هفته برای دریافت آثار فعالان حوزه روزنامه‌نگاری و پژوهش به‌منظور شرکت در دریافت «جوایز روزنامه‌نگاری و پژوهش» فراخوان داد. حالا که بحث اوپک مطرح است این را هم باید اعلام کرد که دو تولیدکننده بزرگ این سازمان یعنی عربستان و عراق این هفته از برنامه افزایش تولید نفت خود گفتند. شرکت سعودی آرامکو عنوان کرد که ظرفیت تولید روزانه پایدار نفت خود را به ۱۳ میلیون بشکه می‌رساند و احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق از برنامه این کشور برای افزایش تولید نفت به هشت میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۷ میلادی خبر داد.

از دیگر اخبار بین‌الملل این هفته باید به چهار برابر شدن سود آرامکو، افزایش قیمت رسمی فروش نفت عربستان برای آسیایی‌ها، قرا گرفتن روسیه در جایگاه دومین صادرکننده نفت به آمریکا و سایه سنگین کرونا دلتا بر بازار نفت اشاره کرد.

سایر اخبار: گشایش رسمی مرکز مانیتورینگ شرکت ملی نفت ایران، نصب عرشه ۱۵۲ تنی سکوی فروزان، شتاب در روند واکسیناسیون کارکنان عملیاتی شرکت ملی نفت، درآمد ۵۰ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۶ و صفر شدن مصرف مازوت در نیروگاه‌های محدوده تهران از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

کد خبر 319741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =