کاهش واردات با سرمایه‌گذاری در طرح‌های پیشران پتروشیمی

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در ۲۰ طرح پیشران صنایع پتروشیمی با محوریت منطقه ماهشهر گفت: در صورت انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم در اجرای این طرح‌ها، نیاز کشور به واردات محصولات پایین‌دستی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، سیدامید شهیدی‌نیا عصر دوشنبه (سوم آبان‌ماه) در حاشیه آیین آغاز به کار نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: جزئیات این طرح‌ها در این نمایشگاه و همایش که از سوم تا پنجم آبان‌ماه در جزیره کیش دایر است، ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از زیرساخت‌ها و تنوع خوراک و تولیدات صنایع بالادستی و میانی لازم برای جذب سرمایه‌گذاران طرح‌های پیشران صنایع پتروشیمی برخوردار است، گفت: این طرح‌ها در مقیاس‌های کوچک‌تر (نسبت به صنایع بزرگ) به سرمایه‌گذاری‌های کمتری نیاز دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افزود: این طرح‌ها امکان ایجاد فرصت‌های متنوع و پایدار را مهیا می‌کند و بهره‌برداری از آنها سبب رفع نیاز کشور از واردات می‌شود و به نوعی ارزش افزوده بیشتر با هدف جلوگیری از هدررفت منابع ارزی برای واردات ایجاد خواهد کرد.

شهیدی‌نیا اضافه کرد: راهبرد اصلی صنعت پتروشیمی، توسعه زنجیره ارزش برای محصولات پایین‌دستی است؛ در احجام بالادستی و میانی تولیدات خوبی صورت گرفته و تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید محصولات این صنعت در کشور افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در جریان برگزاری این نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر، نشست‌های کارشناسی و تخصصی متعددی با سرمایه‌گذاران و سازندگان داخلی برگزار خواهد شد، گفت: تلاش می‌شود ضمن جذب سرمایه‌گذاری‌ها، تقویت تولید داخلی را حمایت کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر همچنین در خصوص طرح‌های فناورانه که به تأیید معاونت علمی ریاست جمهوری رسیده ادامه داد: انتقال دانش طرح‌ها و دستاوردهای جدید علمی با محوریت صنعت پتروشیمی به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز بررسی خواهد شد.

شهیدی‌نیا تأکید کرد: به‌واسطه ایجاد زیرساخت‌هایی که در این منطقه ایجاد شده، تلاش می‌شود توسعه زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، رونق اقتصادی در تولید محصولات، همچنین حمایت از سازندگان داخلی به‌عنوان برنامه‌ریزی‌های محوری این سازمان با جدیت پیگیری شوند.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده‌ای به وسعت حدود ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در شهرستان بندر ماهشهر، شهر بندر امام خمینی (ره) قرار گرفته است. این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی، همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به‌منظور توسعه صنعت و تجارت به‌ویژه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی، تأمین منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی، جذب فناوری‌های جدید و افزایش اشتغال ایجاد شده است. از نظر موقعیت جغرافیایی، منطقه از طریق بندر امام خمینی (ره) و از آبراه خور موسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و از طریق راه‌آهن سراسری به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی دسترسی دارد.

این منطقه به‌عنوان بخشی از استان خوزستان، همانند یک پایگاه راهبردی و تأثیرگذار در مناطق نفت و گازخیز ایران عمل کرده و دستیابی به منابع نفت و گاز مواد اولیه و خوراک واحدهای صنعتی را بیش از پیش تسهیل می‌کند. در این راستا سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای مدیریت و تحقق توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی در منطقه از جمله صنایع پتروشیمی، به‌صورت زیرمجموعه‌ای از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، براساس مصوبه تیرماه سال ۱۳۷۶ شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی فعالیت‌های خود را در سال ۱۳۷۷ آغاز کرده و از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به‌منظور سرمایه‌گذاری در این منطقه مهم اقتصادی دعوت شده است.

کد خبر 323128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =