۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
  • کد خبر: 450429
گزیده‌های نفتی هفته

ابلاغ بخشنامه‌ تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر پیمانکاری نفت در آینده نزدیک، خبر خوش وزیر نفت برای بازنشستگان صنعت نفت، تداوم انتصاب‌ها در نفت، کاهش ۱۰ درصدی مصرف نفت‌گاز با اجرای طرح پیمایش و انتشار آخرین گزارش ماهانه اوپک در ۲۰۲۱ را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

سرمایه انسانی و چند خبر: صنعت نفت هفته منتهی به ۲۶ آذرماه را نسبتاً آرام پشت‌ سر گذاشت، در این هفته آرام، مهدی علی‌مددی چند خبر را اعلام کرد. نخست، بخشنامه‌ تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر پیمانکاری نفت به‌زودی ابلاغ می‌شود. دوم، انتظار جذب ۶۰ درصدی فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت. سوم، حل معضلات کارکنان صنعت نفت تسریع می‌شود. علی مددی تأکید کرد: بسیاری از مشکلات کارکنان با تصمیم مدیر مناطق قابل حل است و با تفویض اختیار می‌توان کارها را پیش برد. معاون وزیر نفت پنجشنبه این هفته (۲۵ آذرماه) در ادامه سفرهای دوره‌ای و برای رفع چالش‌های منابع انسانی در منطقه عملیاتی خارک حضور یافت.  

جواد اوجی، وزیر نفت هم میانه این هفته (۲۳ آذرماه) در صفحه شخصی خود در توئیتر دو خبر خوب برای بازنشستگان داشت: «به فضل خدا امروز در هیئت امنای صندوق بازنشستگی مصوب کردیم مبالغ مربوط به متناسب‌سازی مستمری و مقرری پنج‌ماه نخست سال ۱۳۹۹ که مورد مطالبه بازنشستگان و بازماندگان عزیز بود، پرداخت شود، در ضمن پرداخت انواع وام‌ مسکن نیز تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان برقرار شد.»

پژوهش و فناوری: این هفته هم‌زمان با هفته پژوهش و فناوری بخش‌های مختلف صنعت نفت به ارائه آمار و اخبار در این زمینه پرداختند. اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان کرد: در یک سال گذشته ۱۸ پروژه پژوهشی با مراکز علمی و تحقیقاتی امضا کرده است. مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: به‌واسطه فعالیت‌های پژوهشی، اکنون بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد چاه‌های نفت و گاز کشور با دانش و تجهیزات ایرانی فعالیت می‌کنند.

محمدسعید حسین‌زاد، رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت خزر گفت: این واحد در حال برنامه‌ریزی برای تعریف طرح‌های نو برای سال آینده است و نیازهای پژوهشی خود را از طریق فراخوان عمومی به اطلاع پژوهشگران می‌رساند. شرکت ملی حفاری هم خبر داد: از عبدالله ارزانی، کارشناسان ارشد مدیریت نگهداری و تعمیرات شرکت ملی حفاری به دلیل ثبت ششمین اختراع در زمینه علوم هیدرولیک و مکانیک در اداره ثبت اختراعات کشور در هفته پژوهش تجلیل شد.

انتصاب‌های هفته: انتصاب‌ها این هفته هم در صنعت نفت ادامه پیدا کرد. وزیر نفت در حکمی مظاهر انصاری را به‌عنوان مدیرکل بهداشت ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حکمی بهروز میرابی‌زاده را به‌عنوان مدیرعامل شرکت توسعه پایدار آسمان کیش، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت با حکمی سیدعبداله رضوی را به‌عنوان مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم با صدور احکامی شهرام اسدپور را به‌عنوان سرپرست شرکت بازرگانی گاز ایران و محمدصادق محبی‌نظر را به‌عنوان سرپرست شرکت گاز استان همدان منصوب کردند.

پالایش و پخش: «کاهش ۱۰ درصدی مصرف نفت‌گاز با اجرای موفقیت‌آمیز طرح پیمایش» این خبری است که این هفته علی‌اکبر نژادعلی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام و گفت: روزانه ۵۹ میلیون لیتر نفت گاز در کشور به ناوگان نفت‌گازسوز تخصیص می‌یابد. علی‌اصغر عباسی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز این هفته بیان کرد: مقدار سوختی که ماهانه در بخش حمل‌ونقل دیزلی توزیع می‌شود، نزدیک به ۵۲ میلیون لیتر است که از این مقدار هم ماهانه نزدیک به ۱.۲ میلیون لیتر مقدار سوختی است که به‌صورت اضطراری به خودروهایی که کارت سوخت آنها دچار اشکال می‌شود یا کارت سوخت آنها مفقود شده است یا خودروهای ترانزیت با نرخ دوم ۶۰۰ تومانی، اختصاص یافته است.

بین‌الملل: اوپک این هفته آخرین گزارش ماهانه ۲۰۲۱ این سازمان را منتشر کرد. تولید نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بر اساس این گزارش در ماه دسامبر (آذرماه – دی‌ماه)  روزانه ۲۸۵ هزار بشکه افزایش یافت و به ۲۷ میلیون و ۷۱۷ هزار بشکه نفت خام رسیده است. بانک جی‌پی‌مورگان اما این هفته پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در سال ۲۰۲۲، با پایان شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و بهبود شرایط اقتصادی به ۱۲۵ دلار برای هر بشکه می‌رسد. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل در هفته جاری باید به دستور بایدن برای توقف تأمین اعتبار پروژه‌های سوخت‌های فسیلی در خارج از آمریکا، درخواست آمریکا از تولیدکنندگان داخلی نفت خواست برای افزایش عرضه و تأکید آلمان بر نقش اوکراین در ترانزیت گاز اشاره کرد. کاخ کرملین نیز اعلام کرد که روسیه امیدوار است مشکلی مانع اجرای تعهدهای قراردادهای گازی این کشور نشود. قیمت نفت نیز این هفته در چند روز پیاپی با کاهش همراه شد و در کانال ۷۴ دلار قرار گرفت.

سایر اخبار: تکمیل ۱۵۵ پروژه‌ مسئولیت اجتماعی در عملکرد ۱۰۰ روزه شرکت ملی نفت ایران، بی‌نیازی ایران از واردات کاتالیست‌های اصلی پتروشیمی تا ۱۴۰۲، بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در سال ۱۴۰۱، تصویب طرح اجرای پروژه‌های ریلی با تهاتر نفت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی، عزم شرکت ملی نفت برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های زیست‌بوم نوآوری صنعت نفت، پرداخت ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان در کشور و تبیین مهم‌ترین راه‌های همکاری ایران با کشورهای همسایه از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

کد خبر 450429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =