انحصارشکنی ایران در ساخت مته‌های دندانه‌ای حفاری

انحصار آمریکا، آلمان و چین در ساخت مته‌های دندانه‌ای حفاری با رونمایی از ۲ نوع مته حفاری ساخت داخل در نمایشگاه صنعت نفت اهواز به‌دست توانمندان ایرانی شکسته شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، آیین رونمایی از این مته‌ها که از سوی جهاد دانشگاهی خوزستان بومی‌سازی شده روز چهارشنبه (۲۰ بهمن‌ماه) با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت‌ ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حسن محمدی‌مجد، مدیر کمیته تولید انبوه مته‌های حفاری جهاد دانشگاهی استان خوزستان در این باره توضیح داد: مته‌هایی که امروز رونمایی شدند از نوع دندانه‌ای هستند و در اندازه‌های هشت‌ویک‌دوم و سه‌هشتم اینچ تولید شده‌اند و از تازه‌ترین محصولات تولیدی کشور در حوزه صنعت نفت به شمار می‌آیند.

وی افزود: دانش فنی ساخت این مته‌ها برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شده و حاصل سال‌ها تلاش پژوهشگران و نخبگان جهاد دانشگاهی خوزستان است.

مدیر کمیته تولید انبوه مته‌های حفاری جهاد دانشگاهی استان خوزستان گفت: این مته‌ها از لحاظ فنی و مهندسی پیچیدگی‌های بسیاری دارند و در تولید آنها از سوپر آلیاژهای خاصی بهره گرفته شده است که پیش از این دانش تخصصی این حوزه در اختیار کشورهای پیشرفته بود.

محمدی‌مجد اظهار کرد: این محصول در حفاری همه چاه‌های نفت و گاز کشور قابل استفاده است و امیدواریم شرکت‌های داخلی از این محصول استقبال کنند.

وی با بیان اینکه این نوع مته‌ها پیش از این از کشورهای آمریکا، آلمان و سپس از  چین وارد می‌شدند، اعلام کرد: در این زمان اما کیفیت ساخت مته‌های تولید داخل با نمونه‌های موفق دنیا برابری می‌کند، از همین رو به‌دنبال برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول نیز هستیم.

کد خبر 453197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =