۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴
  • کد خبر: 464234
گزیده‌های نفتی هفته

حضور وزیر نفت در جمع مدیران ارشد وزارت نفت، دیدار اوجی با مقام‌های ارشد ترکمنستانی در عشق‌آباد، برگزاری نشست معرفی «قرارداد طرح احیای چاه‌ها و تشریح سبد چاه‌های موجود»، رویداد «هم‌اندیشی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با انجمن‌های علمی بالادستی نفت و گاز» و دیگر اخبار را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نفت: جواد اوجی، وزیر نفت این هفته در جمع مدیران ارشد وزارت نفت با بیان اینکه در جنگ اقتصادی همه ارکان کشور باید پای کار بیایند و مدیران شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشند، گفت: ما درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و در جنگ اقتصادی مانند جنگ نظامی همه ارکان کشور باید شرایط را درک کنند و مانند دوره جنگ پای کار بیایند و کمک کنند.

وزیر نفت روز چهارشنبه این هفته (۲۵ آبان‌ماه) طی سفری یک‌روزه به ترکمنستان با سردار بردی‌محمداف، رئیس‌جمهوری، رشید مردوف، وزیر امور خارجه و شاهین عبدالرحمان‌اُف، معاون رئیس کابینه وزیران در امور نفت و گاز ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر نفت در دیدار با مقام‌های ارشد ترکمنستانی ضمن مذاکره درباره راهکارهای توسعه سوآپ نفت، فرآورده و گاز، درباره نحوه پرداخت و تبادل بدهی گازی تهران به عشق‌آباد گفت‌وگو کرد، پرداخت قسط دوم بدهی ایران به ترکمنستان هم از دیگر محورهای این سفر بود.

مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دوشنبه این هفته (۲۳ آبان‌ماه) در نشست با سازندگان داخلی که به‌منظور بررسی فرصت‌های تازه کسب‌وکار برگزار شد، با بیان اینکه گستره فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت به خارج از مرزهای ایران می‌رود، گفت: وزارت نفت تصمیم دارد مرزهای اکتشاف را از جمهوری اسلامی بیرون ببرد.

امیر مقیسه، معاون مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران این هفته و در همایش توجیهی طرح احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده نفتی ضمن تشریح الگوی قراردادی احیای چاه‌های کم‌بازده و بسته که مبتنی بر سرمایه‌گذاری جسورانه است، آنها را نوع سوم الگوی قراردادی موجود در صنعت نفت معرفی کرد.

گاز: علمدار بابایی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز پارسیان از آمادگی این پالایشگاه برای تولید روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در زمستان خبر داد و گفت: مصمم هستیم در فصل زمستان تعهد تولید گاز پالایشگاه پارسیان را تأمین کنیم. تعمیرات اساسی در پالایشگاه گاز پارسیان طبق برنامه‌ریزی و براساس هماهنگی با بخش بالادست از ابتدای شهریورماه آغاز و با همت و تلاش همکاران تا موعد مقرر و پایان مهرماه به سرانجام رسید.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران این هفته و در بازدید از روند پیشرفت پروژه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی از پایان انحصار کشورهای خارجی در تولید ادورانت خبر داد و عنوان کرد: ایران با تکیه بر دانش متخصصان با استعداد خود، انحصار کشورهای خارجی در تولید ادورانت را پایان بخشید و به باشگاه صاحبان فناوری تولید این ماده راهبردی پیوست.

پالایش و پخش: ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از افزایش ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی به شمال کشور خبر داد و گفت: اجرای طرح افزایش ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی به‌منظور برطرف شدن نیاز استان‌های شمالی کشور در برنامه آتی قرار دارد و به‌زودی اقدام‌های اجرایی آغاز می‌شود.

پتروشیمی: رشید قانعی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه‌ صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس این هفته و در آیین امضای تفاهم‌نامه با شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران از توسعه زنجیره ارزش سبد محصولات هلدینگ خلیج فارس در چهار سال خبر داد و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در برنامه‌ای سه، چهار ساله سبد محصولات هلدینگ خلیج فارس به سمت زنجیره پایین‌دست حرکت کند و به شکل کنونی صادر نشود.

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه در جمع خبرنگاران، سهم پتروشیمی‌ها را از صادرات غیرنفتی ۳۹.۶ درصد اعلام کرد و گفت: ۹.۶۰۵ میلیارد دلار از ۲۴.۲۵۱ میلیارد دلار صادراتی غیرنفتی متعلق به پتروشیمی‌های کشور است.

دولت و مجلس: نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت یکشنبه، ۲۲ آبان‌ماه به ریاست سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری برگزار شد که در این نشست برنامه وزارت نفت برای توسعه هشت پتروپالایشگاه جدید در سواحل جنوبی کشور از سوی بخش خصوصی مطرح و مقرر شد صندوق توسعه ملی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود در تأمین مالی این طرح‌ها مشارکت کند. در این نشست همچنین به‌منظور افزایش تولید در حوزه نفت و گاز با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی تصمیم‌هایی اتخاذ شد.

در همین روز (۲۲ آبان‌ماه) نشست هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار شد که وی با توجه به فرارسیدن فصل سرما در کشور و افزایش مصرف انرژی، وزارت نفت را مکلف کرد برای بهینه شدن مصرف انرژی راهکارهای مناسب اتخاذ کند.

سایر اخبار: ۳۰ میلیون یورو مگاپروژه در حوزه اکتشافی نفت و گاز تعریف شده است، امضای قرارداد ۴ طرح کلان پژوهشی اکتشافی تا پایان امسال، مذاکرات اکتشافی با ۳ کشور خارجی در جریان است، حضور فعال شرکت‌های نفتی در نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان، نخستین قرارداد احیای چاه‌های کم‌بازده در هفته پژوهش امضا می‌شود، ایران و روسیه آینده‌سازان بازار جهانی نفت و گاز می‌شوند، ایران قیمت رسمی فروش نفت برای مشتریان آسیایی را افزایش داد، ساخت مخزن ذخیره‌سازی میعانات گازی و احداث پروژه خط لوله جدید صادرات گاز مایع، پیش‌بینی بازار ۵ میلیارد یورویی برای سازندگان داخلی صنایع نفت، صادرات ۱.۳ میلیارد دلاری پتروشیمی پردیس، طرح سقف قیمتی برای روسیه بازار نفت جهان را زیر فشار می‌گذارد، روابط عمومی وزارت نفت برگزیده نخستین گردهمایی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی شد و ... از دیگر اخبار صنعت نفت و گاز در این هفته بود.

کد خبر 464234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =