توسعه توانمندی‌های داخلی در سایه چتر حمایتی نفت

ایده صنعت نفت برای زمینه‌سازی و ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی که امکان فعالیت و حضور در همه بخش‌های زنجیره ارزش صنعت نفت را داشته باشند، ایده‌ای بود که زمینه حضور و افزایش رشد و توانمندی شرکت‌های داخلی را به همراه داشت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر، با توجه به اینکه مجوز فعالیت شرکت‌های حاضر در فهرست وزارت نفت برای حضور در قراردادهای اکتشاف، توسعه و تولید میدان‌های نفت و گاز به‌عنوان شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی به پایان رسیده بود، مردادماه امسال دوباره فراخوانی عمومی منتشر و برنامه‌ریزی‌های لازم با همکاری شرکت ملی نفت ایران با هدف بازنگری و ارتقای ضوابط ارزیابی ۳۸ شرکت متقاضی انجام شد.

پس از بررسی‌های کارشناسی از سوی کارگروه تخصصی ارزیابی در روزهای پایانی هفته گذشته بود که معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت فهرست تازه شرکت‌های متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید را منتشر کرد.

در میان شرکت‌های متقاضی، صلاحیت ۱۷ شرکت و گروه‌های مشارکت مشتمل بر هفت شرکت پایه یک، هشت شرکت پایه ۲ و چهار شرکت پایه ۳ تأیید شد.

در این دوره از ارزیابی، شرکت‌هایی تازه حضور داشتند که با کسب توان و تجربه در طول این سال‌ها صلاحیت لازم برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید را کسب کرده بودند.

شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر به‌عنوان یکی از شرکت‌های پذیرفته‌شده در دوره جدید ارزیابی، قرار گرفتن در زمره شرکت‌های اکتشاف و تولید را مدیون تجربه‌های موفق در طرح توسعه‌ای میدان مشترک نفتی آذر است.

 حمایت صنعت نفت و ظهور شرکت‌های توانمند ایرانی

حمید توسلی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر، به‌عنوان دارنده رتبه دوم در بین شرکت‌های اکتشاف و تولید که می‌تواند در توسعه طرح‌هایی با سقف سرمایه‌ ۶ میلیارد دلاری مشارکت کند، در این ‌باره گفت: حمایت‌های مدیران ارشد صنعت نفت به‌منظور تسریع پیاده‌سازی فرآیند شناسایی و معرفی ظرفیت‌های داخلی که حداقل ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را برای حرکت در مسیر تبدیل به یک شرکت اکتشاف و تولید داشته باشند، سبب شده که امروز بتوانیم شاهد پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت توسط شرکت‌های توانمند داخلی بدون حضور شریکان خارجی باشیم.

وی یادآور شد: اوایل دهه ۹۰ بود که تحریم‌های ظالمانه مانع حضور و همکاری شرکت‌های بین‌المللی در میدان‌های نفتی ایران شد و شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفت طرح توسعه میدان مشترک نفتی و استراتژیک آذر را به کنسرسیوم داخلی واگذار کند، بر این اساس کنسرسیومی داخلی متشکل از شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت شکل گرفت که برای انجام این طرح ملی در سال ۱۳۹۱، شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر به‌عنوان یک مجموعه تماماً ایرانی تأسیس و موفق به دریافت پیمان بیع متقابل توسعه میدان نفتی آذر از شرکت ملی نفت ایران شد.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر، طرح توسعه میدان مشترک آذر با به‌کارگیری توانی افزون بر ۷۰ درصد از پیمانکاران داخلی به ثمر نشست، به‌طوری که شاهد تولید زودهنگام ۳۰ هزار بشکه‌ای و سرانجام ۶۵ هزار بشکه‌ای از این میدان بودیم.

توسلی افزود: از سال ۱۳۹۵ نیز صادرات نفت میدان آذر آغاز و تاکنون افزون بر ۶۲ میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک صادر و درآمدی حدود ۴ میلیارد دلار برای کشور ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: ابتکار و حمایت مجموعه صنعت نفت در به‌کارگیری توان شرکت‌های داخلی سبب شد بتوان حتی با وجود تحریم‌ها و مشارکت نکردن شرکت‌های خارجی، طرح‌های توسعه‌ای و مهم صنعت نفت را پیش برد و به ثمر رساند.

 ایران دارنده مدال طلای جایزه بین‌المللی مدیریت تعالی پروژه

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر، تجربه موفق سروک آذر در توسعه میدان نفتی آذر منجر شده تا ایران بتواند برای نخستین‌بار مدال طلای جایزه بین‌المللی مدیریت تعالی پروژه (IPMA Global Award ۲۰۲۱) در بخش مگاپروژه‌ها را کسب کند. با توجه به اهمیت بالای دستاوردهای حاصل‌شده، این طرح به‌عنوان تنها پروژه وزارت نفت برای گزارش به محضر مقام معظم رهبری در دیدار ایشان با جمع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در بهمن‌ماه سال گذشته انتخاب و ارائه شد.

توسلی در مورد برنامه‌های آتی شرکت سروک آذر گفت: نخستین هدف کوتاه‌مدت و در دسترس، توسعه فاز دوم میدان نفتی آذر است که پیشنهاد فنی آن نهایی و مذاکرات قراردادی آن به‌زودی با شرکت ملی نفت آغاز خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که سروک آذر با توجه به تجارب ارزشمند ۱۰ سال گذشته در توسعه میدان آذر بتواند در توسعه فاز دوم این میدان هم مشارکت داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر ادامه داد: با در نظر گرفتن توانمندی‌ها، تجربه و تخصص شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی بی‌شک توسعه ‌طرح‌های بالادستی میدان‌های ایران با موفقیت انجام خواهد شد. امید که همگی بتوانیم با موفقیت در این پروژه‌ها افزون بر به ‌ثمر رساندن طرح‌های صنعت نفت و افزایش درآمد ارزی، گامی دیگر در راه حفظ منافع کشور برداریم.

بی‌شک تجارب ارزشمند شرکت‌های اکتشاف و تولید در حوزه‌های مورد نیاز صنایع بالادستی صنعت نفت همچون تولید و توسعه از میدان‌های پیچیده، احداث تأسیسات روزمینی، حفر چاه‌ها و ... می‌توانند ضامن اجرای پروژه‌های نفت و گاز و پیشبرد اهداف توسعه‌ای صنعت نفت باشند.

 اعلام فهرست جدید شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی

بر اساس این گزارش، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، هشتم آذرماه اسامی شرکت‌های اکتشاف و تولید را اعلام کرد که در این میان شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت، شرکت پترو پارس لیمیتد، شرکت نفت و گاز دانا کیش، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، شرکت توسعه نفت و گاز مپنا، شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران دارنده رتبه یک با سقف برآورد سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلار معرفی شدند.

شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر، شرکت انرژی گستر سینا، شرکت توسعه پتروایران، شرکت نفت، گاز و انرژی کیسون، شرکت اکتشاف و تولید انرژی افق، شرکت توسعه انرژی و نفت نگین آفاق کیش، شرکت پتروگوهر فراساحل کیش و شرکت توسعه صنایع نفت و گاز گسترش ایران نیز از جمله شرکت‌های رتبه دوم با سقف برآورد سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلار هستند.

مشارکت شرکت‌های مارون کاران و مهندسی و خدمات چاه سی‌لند، شرکت بین‌المللی پیمانکاری عمومی ایران، شرکت پارس کیهان و مشارکت شرکت‌های ول‌سرویسز ایران (متدهای شلمبرژه) و توسعه خدمات چاهی پترو ایرانیان اروند نیز از جمله شرکت‌های رتبه سوم با سقف برآوردی سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلار هستند.

کد خبر 465671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =