۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
  • کد خبر: 468260
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل و غرفه وزارت نفت در این نمایشگاه، حضور وزیر نفت در نشست علنی مجلس به‌منظور پاسخ به پرسش نماینده تهران و ارائه گزارش از تازه‌ترین وضع تولید و فروش نفت و گاز کشور و دیگر اخبار صنعت نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های داخل: رهبر معظم انقلاب روز شنبه (هشتم بهمن‌ماه) در جریان بازدید سه ساعته از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل از غرفه وزارت نفت بازدید کردند. جواد اوجی، وزیر نفت در جریان این بازدید درباره پیشرفت‌های صنعت نفت و اقدام‌ها و برنامه‌های وزارت نفت برای دانش‌بنیان شدن این صنعت، افزایش سه برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد با صنعت نفت همچنین تولید بار اول تجهیزات مهم و راهبردی این صنعت، برنامه‌های توسعه صنعت با استفاده از سرمایه‌های داخلی و خارجی و پیشی گرفتن تعداد سازندگان تجهیزات از واردکنندگان برای نخستین بار و قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مهم صنعت نفت توضیحاتی ارائه کرد.

برگزاری آزمون استخدامی نفت: علی ستوده، مدیر کل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت این هفته در گفت‌وگویی اقدام‌های انجام‌شده برای برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت را تشریح کرد و گفت: آزمون استخدامی ۳۴۲۰ نفر نیروی تخصصی در نفت اردیبهشت‌۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

حضور اوجی در مجلس: جواد اوجی، وزیر نفت سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت (۱۱ بهمن‌ماه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به پرسش نماینده تهران در مجلس درباره سامان‌دهی توزیع گاز مایع (ال‌پی‌جی) برای خانوارها و خودروها مطرح شد پاسخ داد.

وی در نشست علنی مجلس اعلام کرد که «وزارت نفت منتظر ابلاغ شیوه‌نامه‌های استفاده از این نوع  انرژی از سوی سازمان ملی استاندارد نشده و هم‌زمان با مشخص شدن قیمت آن، مذاکرات خود را با سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ساخت جایگاه‌های عرضه ال‌پی‌جی طی فراخوانی آغاز کرده است، از این رو امروز بنده خوشحالم که وزارت نفت همه تکالیف خود در این زمینه را انجام داده است.» در پایان نیز نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌های وزیر نفت به‌صورت مشروط قانع شد.

وزیر نفت در این نشست همچنین به تازه‌ترین وضع تولید و فروش نفت و گاز کشور اشاره کرد و با بیان اینکه وزارت نفت برای تحقق رقم فروش نفت در بودجه ۱۴۰۲ همه توان خود را به‌کار می‌گیرد، گفت:  فروش نفت و میعانات در این بودجه عدد یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز قلمداد شده است، ان‌شاءالله وزارت نفت با همه ظرفیت‌هایی که دارد تلاش خود را انجام می‌دهد تا این مورد نیز در بودجه تحقق یابد.

اوجی روز چهارشنبه (۱۲ بهمن‌ماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران نیز با بیان اینکه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و روزانه ۵۶ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز را فرآوری می‌کند، تصریح کرد: با بهره‌برداری از این مرحله، پرونده ساخت پالایشگاه‌های پارس جنوبی بسته می‌شود و این آخرین فاز آن خواهد بود.

اخبار گاز: علی احمدی، رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی ضمن اشاره به مقدار تولید و صادرات سبد متنوع تولید محصولات جانبی این مجموعه اظهار کرد:روزانه بیش از ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در پارس جنوبی تولید می‌شود و همچنین بیش از ۴۸۰ هزار تن گوگرد به شرق آسیا صادر شده است.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه در آستانه فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رسیدن گاز طبیعی به چابهار، یکی از دستاوردهای شاخص صنعت گاز در استان سیستان و بلوچستان و زمینه‌ساز شکوفایی تنها بندر اقیانوسی کشور است، گفت: گاز به‌زودی به تنها بندر اقیانوسی ایران می‌رسد.

یک رونمایی در صنعت پالایش و پخش: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روز شنبه این هفته (هشتم بهمن‌ماه) در آیین رونمایی از تولید کارت هوشمند سوخت، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری شرکت‌های دوازده‌گانه‌ای که در حوزه پرداخت الکترونیک فعال هستند و می‌توانند با سرمایه‌گذاری در زمینه نوسازی تجهیزات جایگاه‌های عرضه همکاری کنند، به سمت نوسازی تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سامانه هوشمند سوخت در کشور حرکت کنیم.

خبرهای بین‌الملل: کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس در تازه‌ترین نشست خود بر تعهد به توافقنامه همکاری (DoC) مبنی بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای در نشست پنجم اکتبر (۱۳ مهرماه) سی‌وسومین نشست اوپک‌پلاس ۲۰۲۲ تأکید کرد.

دیگر اخبار: پرونده پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی به‌زودی بسته می‌شود، تأیید و تأکید مقام معظم رهبری در زمینه ساخت بار اول تجهیزات، بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۸ پروژه گازرسانی در سیستان و بلوچستان، ثبت رکورد تازه تولید گاز در پارس جنوبی، مردم مناطق زلزله‌زده خوی نگران تأمین سوخت نباشند، ۷۱ درصد بنزین تولیدی کشور استاندارد یورو ۴ و ۵ است، لزوم همگرایی پتروشیمی‌ها برای ساخت بار اول نیازهای صنعت، اوپک‌پلاس به برنامه کاهش تولید پایبند می‌ماند، اقدام‌های سازنده وزارت نفت برای احیای دیپلماسی انرژی و خنثی‌سازی تحریم‌ها، دولت با وجود کم‌کاری‌های گذشته چالش تأمین گاز را با کمک مردم مدیریت کرد و... از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت کشور بودند.

کد خبر 468260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =