۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹
  • کد خبر: 469399
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به دیدار وزیر نفت و معاونانش با رئیس کل دیوان محاسبات کشور، ابلاغ دستورعمل خانه مدیران صنعت نفت از سوی وزیر نفت، دیدارهای مقام‌های نفتی و گازی ایران و ترکمنستان، حضور تازه‌نفس‌ها در ناوگان سوخت‌رسانی کشور و تأمین کاتالیست بدون دغدغه در کشور را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نشست مشترک وزیر نفت و رئیس کل دیوان محاسبات کشور: وزیر نفت در آخرین روزهای هفته اخیر به همراه همه معاونانش به دیدار رئیس کل دیوان محاسبات کشور رفت. در این دیدار جواد اوجی از تشکیل کارگروه‌های مشترک بین دیوان محاسبات کل کشور و وزارت نفت خبر داد و گفت: در ۱۷ ماه اخیر بیش از ۲۰۰ قلم کالای راهبردی صنعت نفت کشور از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان همکار وزارت نفت داخلی‌سازی شده است.

دیدار مقام‌های نفت و گاز ایران و ترکمنستان: با روی کارآمدن دولت سیزدهم روابط ایران و ترکمنستان رو به بهبودی رفته است و در این هفته هم هیئت ایرانی در دومین روز برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کشور ترکمنستان در نشست‌های جداگانه‌ای با مدیران شرکت‌های ترکمن‌گاز، ترکمن‌نفت و ترکمن‌شیمی حضور یافت.

دیگر خبر صنعت نفت در هفته جاری اینکه جواد اوجی، وزیر نفت به‌منظور پیشبرد و تحقق مأموریت‌ها و اهداف تعالی و توسعه مدیریت صنعت نفت دستورعمل خانه مدیران صنعت نفت را برای اجرا به معاونان و مشاوران خود، مدیران و رؤسای واحدهای ستادی و سازمان‌های تابع ابلاغ کرد. تفاهم‌نامه طرح کاربرد ژئومکانیک هم یکی از تفاهم‌نامه‌های امضاشده در هفته اخیر بود که در زمینه اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری‌های نو حفاری و مهندسی نفت از سوی مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در نشستی  سه‌جانبه‌ با مرتضی ایزدی‌فر، رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود و مهدیا مطهری، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در دانشگاه صنعتی شاهرود امضا شد. معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از حفر و تکمیل ۹۳ حلقه چاه های نفت و گاز در ۱۱ ماه امسال در مناطق نفت‌خیز خشکی و دریایی کشور خبر داد.

خبرهای گاز: مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران این هفته اعلام کرد که بر اساس مصوبه مورخ ۱۶ بهمن‌ماه امسال هیئت وزیران، تنها تا پایان سال ۱۴۰۱، رشد تعرفه‌های مندرج در جدول دوره سرد سال خانگی نسبت به تعرفه‌های پیش از مصوبه، ۷۰ درصد تا سقف تعیین‌شده کاهش یافته و تعرفه‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ بدون تخفیف محاسبه خواهد شد.

خبر دیگر اینکه سیدمهدی شفیعی مطهر، مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه مقدمات تجهیز اسکله صادراتی گاز مایع (ال‌پی‌جی) ویژه شرکت ملی گاز ایران در پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با تکمیل آن، صادرات گاز مایع، پروپان و بوتان در این مجموعه شتاب می‌گیرد.

حضور تازه‌نفس‌ها در ناوگان سوخت‌رسانی کشور: وزیر نفت در ماه‌های نخست آغاز به‌کار خود در دولت سیزدهم دستورات لازم مبنی بر رسیدگی به امور رانندگاه ناوگان جابه‌جایی سوخت کشور مبذول کرد که در ادامه این تأکیدات، این هفته ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده جدید ایران‌خودرو به‌منظور نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای فرآورده‌های نفتی کشور تحویل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران شد و جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سخنانی در این آیین اعلام کرد که ۲ هزار کشنده نو به ناوگان حمل‌ونقل سوخت کشور در دولت سیزدهم اضافه شده است.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری هم در نشست هیئت دولت این هفته به وزارت نفت مأموریت داد ضمن تمهید پیش‌بینی‌های لازم، طرح‌های کارشناسی‌شده خود همسو با مدیریت و بهینه‌سازی مصرف به ویژه در ایام نوروز را برای بررسی و تصویب به دولت ارائه کند. همسو با این موضوع، سالاری با تأکید بر پیش‌بینی تدابیر لازم برای توزیع مطلوب سوخت نوروزی و خدمات‌رسانی مناسب به مسافران در جایگاه‌ها گفت: سهمیه بنزین نوروزی و افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.

تأمین کاتالیست بدون دغدغه: ایران در سال‌های اخیر در حوزه کاتالیست به خودکفایی نسبی خوبی دست یافته است. مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این زمینه گفت: ایران اکنون دغدغه تأمین کاتالیست ندارد، زیرا پژوهشگران ایرانی به سمت داخلی‌سازی آن حرکت کردند و خطر توقف تولید به‌دلیل نبود کاتالیست نیست. در اوج تحریم‌های صنعت پتروشیمی همچنان برای سرمایه گذاران خارجی جذاب است، هیئتی از سرمایه‌گذاران کشور چین با هدف بررسی زیرساخت‌های موجود و امکان سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری برای احداث کارخانه تولید کربن سولفور از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بازدید کردند، همچنین شرکت‌های پتروشیمی برای تولید هیدروژن در ایران همسو با روند جهانی تولید این سوخت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دیگر اخبار: بهره‌برداری رسمی از ۱۰ پروژه با اعتباری ۱۹۰ میلیارد ریال در پالایشگاه گاز ایلام، امضای تفاهم‌نامه تبادل امکانات مخابراتی و استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی میان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت مدیریت شبکه برق ایران، انتصاب «پرویز سنگین» به‌عنوان  مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها، رونمایی از سامانه هیئت‌ مدیره شرکت ملی گاز ایران و آغاز پیش ثبت‌نام بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: «واقعیت‌هایی از مصرف انرژی در ایران و جهان» عنوان گزارش خبرنگار شاناست که به این پرسش پاسخ می‌دهد آینده ذخایر، تولید و مصرف گاز به کجا می‌رسد؟ پیشنهاد می‌شود بخوانید.

کد خبر 469399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =