۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
  • کد خبر: 470415
گزیده‌های نفتی هفته

آغاز عملیات اجرایی تقویت خط انتقال گاز ۱۶ اینچ تربت‌جام، آغاز معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی ایران و ... را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

آغاز عملیات اجرایی پروژه تقویت خط انتقال گاز ۱۶ اینچ به تربت‌جام (حدفاصل صالح‌آباد به تربت‌جام) با فرمان وزیر نفت: جواد اوجی، وزیر نفت، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت گاز روز شنبه (۲۰ اسفندماه) به‌صورت ویدئوکنفرانس این آیین را برگزار کردند.

جواد اوجی در این آیین با بیان اینکه همکارانم با اقدام‌های جهادی و مدیریت مناسب توانستند با کمترین قطعی گاز، زمستان را پشت سر بگذراند، اظهار کرد: امسال رکورد تولید یک میلیارد مترمکعبی گاز ترش در کشور ثبت، ۱.۸ میلیارد لیتر فرآورده نفتی تولید و توزیع شد و افزایش تولید روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی نسبت به سال ۱۴۰۰ را شاهد بودیم. وزیر نفت همچنین در حاشیه این آیین درباره توافق‌های اقتصادی اخیر با کشور چین گفت: توافق‌های مطلوبی با شرکت‌های بزرگ چینی انجام شده و به‌زودی خبرهای بسیار خوبی در این زمینه به اطلاع مردم کشورمان خواهیم رساند که این توافق‌ها و قراردادها بهره خوبی برای ایران و چین خواهد داشت.

آغاز معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی: روز یکشنبه این هفته (۲۱ اسفندماه) طرح معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی طی آیینی با حضور وزیران نفت و امور اقتصاد و دارایی برگزار شد. وزیر نفت در حاشیه این آیین و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همکارانم بیش از یک سال روی این طرح در بورس انرژی کار کارشناسی انجام داده‌اند تا از سرمایه‌گذاران داخلی و مشارکت مردمی برای فروش نفت استفاده کنیم، افزود: گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در جمع‌آوری نقدینگی مؤثر بود و امیدواریم در آینده نزدیک در حوزه بهینه‌سازی گاز نیز بتوانیم با شرکت بورس انرژی ایران انرژی همکاری داشته باشیم. اوجی همچنین گواهی سپرده نفت‌خام را ابزاری برای شفافیت و تنوع‌بخشی به صادرات دانست و تصریح کرد: به‌منظور تنوع ‌بخشی به صادرات و استفاده از سرمایه‌های خرد و مردمی، همکاران فروش گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی را ابداع کردند که امیدواریم با استقبال خوب روبه‌رو شود و سرمایه مناسبی فراهم کند و مردم نیز در این مسیر متضرر نخواهند بود.

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این آیین از عرضه ۶ میلیارد دلار گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی در طول سال در بورس انرژی خبر داد و گفت: در شرایط تحریم‌های بین‌المللی باید کاری کنیم که تحریم‌پذیر نباشیم و به فرمایش مقام معظم رهبری تحریم‌ها را خنثی کنیم.

فاز دوم پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه‌ به بهره‌برداری می‌رسد: این خبر را وزیر نفت روز چهارشنبه (۲۴ اسفندماه) در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران مطرح و عنوان کرد: در چند روز آینده یک مجتمع پالایشگاهی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه‌ افتتاح می‌شود که با بهره‌برداری از آن، تولید بنزین در پالایشگاه آبادان روزانه به ۱۴ میلیون لیتر و تولید گازوئیل به ۱۸ میلیون لیتر می‌رسد.

افزایش ۴۲ درصدی تولید گاز مایع در پارس جنوبی: احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش ۴۲ درصدی تولید گاز مایع (ال‌پی‌جی) در این مجموعه نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: امسال توانستیم با حمایت‌های وزیر نفت، مدیرعامل و مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران از ماه‌های بسیار سخت و سرد سال با موفقیت عبور کنیم و بیشتر از سقف تعهد تولید، این وظیفه‌ بزرگ را با موفقیت به پایان برسانیم.

برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق: پنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق به میزبانی وزارت دارایی جمهوری عراق، نمایندگانی از وزارتخانه‌های مختلف دو کشور برگزار شد. احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، سرپرست هیئت اعزامی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به عراق، در حاشیه این نشست با باسم الخضیر، معاون استخراج وزیرنفت عراق دیدار و به توافق‌های خوبی در بخش‌های مختلف صنعت نفت دست یافتند.

آمادگی بورس انرژی برای معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز: علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران روز یکشنبه این هفته (۲۱ اسفندماه) در آیین رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی به عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام با همکاری شرکت ملی نفت اشاره و اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم تا افزون بر عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام، با همکاری شرکت ملی نفت ایران و با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، معاملات این قراردادها را برای فعالان برقرار کنیم و در گام بعدی از قراردادهای اختیار معامله رونمایی خواهیم کرد.

ایران در تراز صادرکنندگان فناوری‌های صنعت پتروشیمی: این موضوع را مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز چهارشنبه (۲۴ اسفندماه) در آیین امضای قرارداد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت عنوان کرد و گفت: امروز ایران در تراز صادرکنندگان فناوری به‌ویژه در حوزه کاتالیست و کالا و تجهیزات دوار که در معمولا در اختیار کشورهای غربی بود، قرار گرفته است و روز به روز به اعتلا و خودکفایی صنعت پتروشیمی افزوده می‌شود و در بسیاری از بخش‌های صنعت خودکفا شده‌ایم.

دیگر اخبار: احتمال کشف ذخیره جدید گازی در میدان مشترک پارس جنوبی، تحقق هدایت نقدینگی به صنعت نفت به‌عنوان ارزنده‌ترین حوزه سرمایه‌گذاری مولد، وعده جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون در دولت سیزدهم محقق شد، دادوستد ۶ میلیون دلار گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در نخستین روز معاملاتی، قراردادهای مرحله دوم طرح احیای چاه‌های کم بازده نفتی کشور امضا شد، بر اساس گزارش بانک مرکزی بخش نفت و گاز در پاییز بالاترین رشد اقتصادی را ثبت کرد، جهش تولید و صادرات صنعت نفت به اتکای زحمات جهادی کارکنان، رکورد تاریخی تولید پتروشیمی شهید تندگویان ثبت شد، افزایش قبض گاز مشترکان پرمصرف به حکم قانون مصوب مجلس بوده است/ افزایش قیمت بنزین شایعه است، مُهر تأیید نمایندگان خانه ملت بر تحقق وعده‌های وزیر نفت دولت سیزدهم و غیره از دیگر اخبار صنعت نفت طی این هفته بوده است.

کد خبر 470415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =