۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
  • کد خبر: 469122
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به سفر وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری به چین، بازدید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تأسیسات شرکت نفت مناطق مرکزی، تداوم روند صعودی مصرف گاز در کشور و انتشار تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

سفر اوجی به همراه رئیس‌جمهوری به چین: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران دوشنبه شب (۲۴ بهمن‌ماه) در صدر هیئتی بلندپایه از مقام‌های سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود عازم پکن شد که جواد اوجی، وزیر نفت هم به‌عنوان یکی از اعضای این هیئت، او را همراهی کرد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هدف از این سفر را اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله دو کشور اعلام کرد و گفت: این سفر روشن می‌کند که ایران مسیر رشد و توسعه تجاری را با سرعتی بیش از پیش طی می‌کند.

رئیس‌جمهوری ایران در جریان این سفر در دیدار با رئیس‌جمهوری چین توسعه روابط دو کشور را رو به جلو توصیف و تأکید کرد آنچه در این مسیر انجام شده است با اهداف فاصله دارد و برای جبران این عقب‌ماندگی باید گام‌های بلندتری برداشت. او در نشستی با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین گفت: زمینه‌های زیادی برای توسعه روابط  ایران و چین از جمله در بخش صادرات انرژی، تبادل تولیدات، همکاری بیشتر پژوهشگران و... وجود دارد، همچنین ۲۰ سند همکاری میان مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و چین در حضور رؤسای جمهوری دو کشور امضا شد.

بازدید از تأسیسات شرکت نفت مناطق مرکزی پس از ۱۲ سال: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران این هفته با هدف بازدید از تأسیسات شرکت نفت مناطق مرکزی در استان فارس، به شیراز رفت که به گفته مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران آنها پس از ۱۲ سال میزبان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این منطقه بودند.

خجسته‌مهر در این سفر از اجرای طرح‌های ضربتی افزایش تولید گاز خبر داد و بیان کرد: با اجرای این طرح‌ها تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد مترمکعب به ۱.۵ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اعلام کرد که تولید گاز از میدان‌های دی و آغار روزانه ۷ میلیون مترمکعب افزوده می‌شود و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس‌جنوبی هم با اشاره به اینکه امسال برای عبور از زمستان روزانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب گاز در منطقه زاگرس تولید شده، یادآور شد: در تولید این مقدار گاز در زمستان حتی یک روز هم خللی ایجاد نشده است.

به صدا درآمدن زنگ خطر مصرف گاز: روند صعودی افزایش مصرف گاز در زمستان امسال همچنان ادامه دارد؛ محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ابتدای این هفته با اشاره به کاهش دمای قابل توجه در بسیاری از استان‌های کشور و بارش برف اعلام کرد که مصرف گاز بخش خانگی و تجاری روز شنبه (۲۲ بهمن‌ماه)  ۶۵۱ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به زمان مشابه هفته پیش، ۱۲ درصد افزایش یافته است که استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران  پرمصرف‌ترین استان‌های کشور در مصرف گاز طبیعی بودند. او همچنین روز چهارشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) گفت که مصرف گاز بخش‌های خانگی و تجاری در استان‌های شمالی افزایش یافته و سبب افت فشار گاز در این مناطق شده است.

خبر دیگر در صنعت گاز اینکه رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه وجود میدان‌های گازی در ایلام ظرفیت بزرگی برای این استان است، اعلام کرد میدان‌های گازی بانکول و باباقیر توسعه می‌یابند.

انتشار تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک: براساس این گزارش، تولید نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه فوریه (بهمن‌ماه - اسفندماه) ۴۹ هزار بشکه‌ کاهش یافته و  ایران در ماه ژانویه ۲ میلیون و ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۲ هزار بشکه کمتر از ماه دسامبر ۲۰۲۲ (آذرماه – دی‌ماه) بوده است.

دیگر اخبارقدردانی معاون اول رئیس‌جمهوری از شرکت ملی گاز ایران، ازسرگیری فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان یادآوران پس از ۶ سال وقفه، انتصاب عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران از سوی وزیر نفت، تداوم مذاکره با سینوپک برای مرحله دوم توسعه میدان نفتی یادآوران و سهم ۳ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی از دیگر اخبار صنعت نفت در این هفته بودند.

پیشنهاد هفته: خبرنگار شانا برای بررسی روند و راهبردهای توسعه صنعت پتروشیمی با حسن عباس‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت‌وگو کرده است که می‌توانید اینجا بخوانید.

کد خبر 469122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =