پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی کشور است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: بیش از ۷۰ درصد از طراحی و ساخت فاز ۱۴ داخلی است و به عنوان ایرانی‌ترین پالایشگاه شناخته شده است.

به گزارش شانا به نقل از صدا و سیما، محمدحسین متجلی با حضور در برنامه میز اقتصاد با اشاره به اینکه فاز ۱۴ پارس جنوبی چهار سکوی برداشت دارد، گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی در میدان مشترک گازی پارس جنوبی شناخته می‌شود و سکوهای آن در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از ساحل کنگان قرار گرفته‌اند، این فاز ۴۴ حلقه چاه دارد که گاز تولیدی از آن با استفاده از دو خط لوله دریایی به طول ۲۱۰ کیلومتر به سمت پالایشگاه فاز ۱۴ منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه دو خط لوله دریایی به طول ۱۸ کیلومتر به‌عنوان ارتباط سکوهای اقماری با سکوهای اصلی است، افزود: خط لوله ۴.۵ اینچ مربوط به انتقال گلایکول از خشکی به سکوها و ۲۱۰ کیلومتر در مجموع طول این خط است که همه این خطوط در زیر دریا احداث شده و پالایشگاه خشکی هم در طول سه سال با ظرفیت پالایش روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز طراحی شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این پروژه گفت: در مجموع برای این پروژه ۵.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که برای این طرح حدود ۲.۷ میلیارد دلار به پالایشگاه خشکی تخصیص یافته است.

متجلی درباره زنجیره تولید بیان کرد: پس از اینکه گاز از چاه‌ها برداشت و به سمت پالایشگاه‌ها منتقل می‌شود، نخستین محصولی که استخراج می‌شود، ۵۰ میلیون متر مکعب در روز اتان است که با عنوان گاز به مصرف مردم و صنایع پتروشیمی می‌رسد.

وی ادامه داد: تصفیه اتان این پالایشگاه ۲ هزار ۷۵۰ تن ظرفیت سالانه دارد و تصفیه پروپان و بوتان که با عنوان خوراک گاز مایع در نظر گرفته و صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بیان کرد: از اسکله بندر صادراتی سیراف پروپان هزار و ۱۰۰ تن، بوتان هزار و ۸۰۰ تن، روزانه ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد که از نظر ارزش محصولات روزانه ۱۰ میلیون دلار ارزش دارد و  ارزش افزوده فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه سالانه ۳.۵ میلیارد دلار است.

کد خبر 469805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =