آزمون استخدامی نفت در سلامت و آرامش کامل برگزار شد

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت با اشاره به آزمون استخدامی نفت، از جذب نخبگان در صنعت نفت خبر داد.

مهدی علی‌مددی امروز (جمعه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بازدید از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی صنعت نفت که پس از توقف نزدیک به یک دهه، صبح امروز در ۳۱ استان برگزار شد، اظهار کرد: آزمون استخدامی نفت در سلامت و آرامش کامل برگزار شد و امیدوارم سازمان سنجش هرچه سریع‌تر نتایج را اعلام کند تا برای مصاحبه‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: سه برابر ظرفیت قبول‌شدگان آزمون استخدامی برای مصاحبه دعوت خواهند شد تا بتوانیم نیاز اصلی صنعت نفت در حوزه نیروی انسانی را تأمین و بهترین‌ها را وارد این صنعت کنیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت اعلام کرد: بی‌شک با برگزاری آزمون استخدامی امروز، شاهد جذب انبوه نیروهای زبده‌ای به شکل ضابطه‌مند و براساس دستورعمل‌های بنیادین صنعت نفت خواهیم بود.

علی‌مددی با اشاره به بازنشسته شدن حدود ۱۸ هزار نفر از نیروهای صنعت نفت در سال‌های گذشته گفت: افزون بر جذب نیروی انسانی از طریق آزمون استخدامی، تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگری، فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت و نخبگان و ممتازان که از طریق بنیاد ملی نخبگان که به‌واسطه سازمان اداری استخدامی کشور به ما معرفی می‌شوند در دستور کار است. امیدواریم نگرانی‌ها در حوزه جذب نیروی انسانی برطرف شود و با خروج بازنشستگان خلأ و کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورت و نیاز صنعت نفت به جذب نیروی رسمی، اظهار کرد: متأسفانه موضوع جذب نیروی انسانی در صنعت نفت تا پیش از دولت سیزدهم با آشفتگی و به‌هم‌ریختگی مشهودی روبه‌رو بوده و جذب در حوزه نیروهای رسمی به‌طور کامل قفل شده بود و هیچ آزمون استخدامی برگزار نمی‌شد. وزارت نفت بنا بر آیین‌نامه وظایف و اختیارات (سال ۱۳۹۳) باید مجوز استخدام رسمی را تنها از سازمان اداری استخدامی دریافت می‌کرد، از این رو صنعت نفت در این سال‌ها موضوع استخدام رسمی را به‌طور جدی دنبال نکرده بود و جذب نیروی رسمی که مستلزم مکانیسم‌ها و دستورعمل‌های مناسب است، متوقف شده بود و به موازات آن جذب نیروی غیررسمی به شکل بی‌ضابطه و به تعداد زیاد انجام شده بود.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت افزود: از این‌رو در دولت مردمی سیزدهم بر این شدیم که موضوع جذب و استخدام نیروی انسانی را به همان سبک و سیاق گذشته و بر مدار و ریل خود بازگردانیم، بنابراین در حوزه غیررسمی با بخشنامه ابلاغی وزیر نفت در تاریخ ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ به موازات دستورعمل نیروهای ایثارگری، هرگونه جذب در صنعت نفت تنها با تأیید وزیر نفت امکان‌پذیر خواهد بود و هیچ سازمان، شرکت و... نمی‌تواند بدون مجوز وزیر نفت جذب نیروی انسانی غیررسمی مازاد بر سقف پیمان‌های مصوب داشته باشد.

طبق اعلام علی‌مددی، جذب نیرو در طرح‌های توسعه‌ای و جدید نیز مستلزم چارچوب و استانداردهای خاص و پس از دریافت مجوز وزیر نفت است که برای آن نیز برنامه و فرآیندهای کاری تدارک دیده ‌شده است.

وی با اشاره به فرآیند برگزاری آزمون استخدامی توضیح داد: تا پایان سال ۱۴۰۸ حدود ۱۸ هزار نفر از کارکنان صنعت نفت بازنشسته می‌شوند که با توجه به جذب نشدن نیروی انسانی در ۱۰ سال گذشته، با خلأ بسیار بزرگی روبه‌رو خواهیم بود. براساس برآورد انجام‌شده حدود ۵ هزار نفر نیاز استخدامی صنعت نفت بود که به‌دلیل فرآیند تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگری، در چند گزارش به سازمان اداری استخدامی وضعیت نیروهای ایثارگری،حوزه‌های کاری، تخصص و... آنها را ارائه کردیم که نهایتاً منجر به صدور مجوز ۳ هزار و ۴۲۰ نفره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور شد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت تصریح کرد: شایان ذکر است با وجود پیش‌بینی نیاز به مقطع تحصیلی کاردانی در آزمون استخدامی برای شرکت‌هایی مانند شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران و... و صدور مجوز استخدام از سوی سازمان اداری استخدامی، مجوز کاردانی مورد تأیید سازمان برنامه‌وبودجه واقع نشد و مجوز ۳۴۲۰ نفره به ۲۴۸۲ نفر کاهش یافت.

علی‌مددی گفت: بر این اساس باتلاش های این معاونت و با مشارکت مدیریت‌های توسعه منابع انسانی  چهار شرکت اصلی، آزمون استخدامی با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.

وی بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز پالایش و پتروشیمی را متمایز با دوره‌های پیش دانست و بیان کرد: نگاه دولت و صنعت نفت در دیپلماسی انرژی جدی بوده و عزم محکمی برای توسعه و تقویت ارتباطات بین‌المللی حاکم است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت یادآور شد: موضوع مهم دیپلماسی و دیپلماسی انرژی در رأس راهبردی نظام، اتفاق افتاده و مهم این است که بدنه بتواند این دیپلماسی را جاری و ساری کند. معتقدم مهم‌ترین سنگر دیپلماسی در حوزه سرمایه‌های انسانی، آموزش و توسعه است و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت نیز در تلاش برای حاکم کردن این نگاه است. خوشبختانه ارتباطات مناسبی در حوزه آموزش و توسعه نیروی انسانی در کشورهای سوریه و عراق برقرار شده که جزییات و نتایج آن اعلام خواهد شد.

کد خبر 472860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =