خط مقدم سوخت‌رسانی را بیشتر ببینیم/ رسانه‌ها سختی‌های صیانت از فرآورده را بازتاب دهند

به گزارش شانا، پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی، امسال نیز با شکوه بیشتر برگزار و بار دیگر بی‌نظیرترین و قدرتمندترین صحنه اتحاد، انسجام و همبستگی مسلمانان، خاصه شیعیان جهان، به دنیا مخابره شد. بی‌شک حضور میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط جهان در این اجتماع مذهبی برای ابراز ارادت به ساحت مقدس اباعبدالله‌الحسین (ع) که هر سال هم عظیم‌تر و باشکوه‌تر از سال قبل برپا می‌شود، رهاورد این راهپیمایی است.

نهادهای دولتی و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از ماه‌ها پیش عزم خود را جزم می‌کنند تا زیرساخت‌ها و امکانات لازم را برای تشرف خیل عظیم عاشقان حسینی فراهم کنند. به گواه بیشتر زائرانی که امسال در ایام اربعین به عراق سفر کردند، دولت سیزدهم با فراهم کردن تسهیلات ویژه، برای زائران سنگ تمام گذاشت و امسال برخلاف سال‌های گذشته، این امکان فراهم شد تا جمعیت زیادی بتوانند در این آوردگاه معنوی حضور به هم رسانند.

با همه این اوصاف، اما نباید از نقش خطیر و تأثیرگذار رسانه و خبر، همچنین ثبت و به تصویر کشیدن این حجم از همدلی، یک‌صدایی و وحدت رویه غافل ماند. بی‌شک جایگاه رسانه‌ها و میزان تأثیرگذاری‌شان در بازنمایی وقایع حماسی اربعین برجسته و بی‌بدیل است و گزاف نیست اگر بگوییم تنها نقطه قوت تبیین اجتماع بزرگ اربعین، حضور گسترده رسانه‌هاست؛ موضوعی که محسن مؤمنی، مشاور مدیرعامل و سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با هفته‌نامه «مشعل» به جنبه‌های مختلف این مؤلفه اشاره کرده و در ادامه ضمن بیان برخی فعالیت‌های شاخص شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌منظور تأمین و توزیع مناسب و مطلوب سوخت در این ایام، از اینکه زحمات بی‌شائبه برخی دستگاه‌های متولی خدمت‌رسان به زائران حسینی از طریق برخی رسانه‌ها به‌صورت کامل پوشش داده نمی‌شود، ابراز گلایه می‌کند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اقدام‌های ارزشمندی را در ایام اربعین همسو با مأموریت‌های اصلی خود، یعنی صیانت از فرآورده و توزیع مناسب آن در کشور، با هدف تأمین بی‌وقفه و مستمر سوخت انجام داده که این مهم از ماه‌ها قبل با تلاش شبانه‌روزی کارکنان زحمتکش و خدوم مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ذخیره‌سازی مناسب انواع فرآورده‌های سوختی موردنیاز زائران، به ثمر نشسته است. افزون بر این دست فعالیت‌ها در عرصه سوخت‌رسانی از سوی این شرکت، اقدام مهم و ارزشمند دیگری در زمینه ثبت، ضبط، مستندسازی، انتشار و اطلاع‌رسانی ابعاد مختلف حماسه بزرگ و معنوی اربعین حسینی رقم خورده که می‌توان از آن به‌عنوان تجربه‌ای موفق در تاریخ فعالیت‌های روابط عمومی یاد کرد؛ اقدام‌هایی که با درک اهمیت موضوع حماسه اربعین، پابه‌پای کار جهادی کارکنان بخش‌های مختلف عملیاتی و منطبق با یک برنامه‌ریزی اصولی، مدون و سازمان‌دهی‌شده، همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در سطح ستاد و مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران شکل گرفت و دستاوردهای بسیار گرانمایه‌ای را به یادگار گذاشت که می‌تواند ره‌توشه خوبی برای سال‌های آینده باشد.

لزوم تغییر نگاه به عرصه سوخت‌رسانی

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، خواستار تغییر نوع نگاه به فعالیت‌های این شرکت شده و ضمن ابراز گلایه از عملکرد برخی دستگاه‌های متولی درباره برنامه‌ریزی برای سفرهای برون‌شهری در ایام تعطیل سال می‌گوید: اصولاً مجموعه پالایشی کشور به دلیل ماهیت و ذات فعالیت‌هایشان که در تمام طول سال، جاری و مستمر است، کمتر در دیدرس عموم مردم قرار دارد و همین مسئله دستمایه‌ای شده تا کارکرد و نحوه خدمات‌دهی این دست از فعالیت‌ها در حوزه‌های رسانه‌ای هم مغفول بماند. نوع نگاهی که هم‌اکنون بر پیکره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حاکم است، نگاه درستی نیست و نیازمند تغییر است. گاه این گلایه از سوی کارکنان عنوان می‌شود که چرا رسانه ملی آن‌گونه که شایسته است، زحمات کارکنان این حوزه خدمت‌رسان را پوشش نمی‌دهد، در حالی که این مسئله در مورد سازمان‌های دیگر صدق نمی‌کند و دستاوردهای آنان از طریق محافل رسانه‌ای بازتاب داده می‌شود.

این دیده نشدن برای مجموعه خدمت‌رسانی همچون شرکت ملی پخش و دیگر فعالان این حوزه که در گرما و سرمای طاقت‌فرسا سوخت موردنیاز مردم را از دل کوه‌ها و گردنه‌های سخت‌گذر انتقال می‌دهند و با انواع مشکلات و سختی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خوشایند نیست و انگیزه برای تلاش و رسیدن به پیشرفت و موفقیت را از بین می‌برد.

مؤمنی، مصداق بارز این مدعا را برپایی مراسم معنوی اربعین حسینی دانسته و عنوان می‌کند: نقش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌عنوان خط مقدم سوخت‌رسانی به زائران غیرقابل‌انکار است، اما به‌دلیل بی‌مهری برخی محافل رسانه‌ای، این خدمات عظیم و گسترده به تصویر کشیده نمی‌شود. دوستان و همکاران من در عرصه‌های اطلاع‌رسانی به این مسئله اذعان داشته باشند که ما همه سوار بر یک کشتی هستیم و یک هدف خاص و مشترک را دنبال می‌کنیم، بنابراین این نوع نگاه و برخوردها، حداقل شایسته و بایسته چنین مراسم عظیم و پرشوری چون اربعین نمی‌تواند باشد.

روزهای سختی را می‌گذرانیم

وی از روزهای سخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید که به‌دلیل ناترازی در تولید و مصرف بنزین بر آن چیره شده و می‌طلبد همه دستگاه‌های اجرایی، به‌ویژه خودروسازان در مدیریت مصرف انرژی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه می‌دهد: مواجهه با نوسانات شدید مصرف که گاه با سفرهای مقطعی حادث می‌شود و به اوج خود می‌رسد، به‌مراتب سختی‌ها و چالش‌ها را دوچندان می‌کند که مدیریت چنین شرایطی با وجود برنامه‌ریزی‌های اصولی و کارآمد، باز هم سخت و دشوار است.

به واقع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با روزهای سختی روبه‌روست. نامتوازنی در عرصه‌های مختلف کشور موج می‌زند و در این میان خودروسازها هم بی‌محابا دست به تولید خودروهای غیراستاندارد زده‌اند، بدون آنکه زیرساخت مشخصی را برای تولیدات خود فراهم کنند. از طرفی به ثمر رسیدن پروژه‌های پالایشگاهی هم در شرایط مطلوب و ایده‌آل، سه تا چهار سال زمان می‌برد و این کم‌وکاستی‌ها تنها شانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را خم و مشقت‌های کار را برای ما دوچندان کرده است.

استقرار ۲۴ متخصص در امر اطلاع‌رسانی

ثبت و ضبط عملیات جهادی سوخت‌رسانی در ایام اربعین از جمله شاخصه‌هایی است که مؤمنی به آن اشاره می‌کند و انعکاس، شناساندن و نقش مؤثر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌عنوان یک نهاد خدمت‌رسان در حماسه اربعین را مهم‌ترین هدف روابط عمومی در این رویداد عظیم می‌داند و اظهار می‌دارد: این مهم حاصل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و استقرار ۲۴ نفر از متخصصان روابط عمومی در زمینه‌های کارگردانی، تدوین، فیلمبرداری، عکاسی، خبرنگاری و هماهنگی و پشتیبانی در قالب هفت گروه مستندساز در مناطق هفت‌گانه ایلام (مرز مهران)، اهواز (مرز چذابه)، آبادان (مرز شلمچه)، کرمانشاه (مرز خسروی)، کردستان (مرز باشماق)، میاندوآب (مرز تمرچین) و ارومیه (مرز بازرگان) بود که به ثمر نشست.

وی ساخت و انتشار بیش از یک‌هزار گزارش خبری با رعایت استاندارد تولید برنامه‌های تلویزیونی، ۸۰ ساعت تصویربرداری از مناطق مرزی، ۲۴۰ ساعت کارکرد به‌منظور تدوین و تولید محتوا، تهیه و انتشار بیش از ۱۰۰ مورد خبر، تبلیغات محیطی و نصب بنر در مسیرهای منتهی به مرز، تولید و انتشار ویژه‌نامه، مدیریت محتوایی صوتی و تصویری مواکب و ... را از جمله اقدام‌های شاخص روابط عمومی در بازه زمانی ۲۰ روزه ایام اربعین برمی‌شمارد.

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با توجه به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون مراسم اربعین که ایشان از این رویداد به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع بشری در طول سال یاد می‌کنند، پوشش خبری این واقعه را مهم ارزیابی می‌کند و خواستار شکل‌گیری ستاد گسترده‌ای به نام قرارگاه رسانه‌ای اربعین می‌شود.

مؤمنی اضافه می‌کند: جایگاه رسانه و روابط عمومی غالباً در این دست از بزنگاه‌های تاریخی است که خود را بیش از هر زمان دیگری نمایان می‌کند. به این منظور امسال برخلاف سال‌های گذشته، پوست‌اندازی خوبی در روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام شد و نشان داد روابط عمومی در پوشش اخبار مهمی چون حماسه اربعین نباید منفعل باشد. سازمان‌دهی، نظارت و هدایت سه رکن تأثیرگذار در نشر هر اخبار و رویدادی است که این سه مؤلفه در ایام اربعین امسال به‌خوبی در میان گروه رسانه‌ای این شرکت جاری بود.

ایفای مسئولیت اجتماعی

وی می‌افزاید: افزون بر عملیات سوخت‌رسانی و همین‌طور فعالیت‌های رسانه‌ای برای تبیین هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در زمینه ایفای مسئولیت اجتماعی هم پیشگام بود و اقدام‌های قابل‌توجهی را به ثمر رساند. مجهز کردن نمازخانه‌های جایگاه‌ها و برپایی مواکب در مناطق مرزی و معین برای رفع مشکلات و پذیرایی از زائران، نمونه بارزی از این دست اقدام‌ها بود. ناگفته نماند که مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تمام امکاناتی که در اختیار داشت به میدان آمد، هرچند کم‌وکاستی‌ها و نواقصی نیز در جریان این رویداد بود که منکر آن نیستیم، اما در عین همه سختی‌ها سعی کردیم با رویکردی مهربانانه میزبان و همراه مردم عزیز کشورمان باشیم. امیدواریم که مورد قبول واقع شده باشد.

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه می‌دهد: پایش و نظارت شبانه‌روزی عملیات توزیع فرآورده در نقاط مرزی و سوخت‌رسانی و خدمات‌رسانی به زائران نیز از اقدام‌های درخور توجه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بود. تبلیغات سوئی که در هفته‌های گذشته در مورد کارت‌های سوخت شخصی اتفاق افتاد، حساسیت بازرسی‌ها در مورد جایگاه‌های عرضه سوخت را دوچندان کرد. به همین منظور گروهی در مجموعه بسیج شرکت پالایش و پخش شکل گرفت. افرادی به‌عنوان بازرس‌های نامحسوس در سطح جایگاه‌ها مستقر بودند و از نزدیک فعالیت‌ها و عملیات عرضه سوخت را رصد و پیمایش می‌کردند و هرکجا تخلفی صورت می‌گرفت، به‌سرعت شناسایی و بررسی می‌شد و برخوردهای لازم با آن صورت می‌گرفت، همچنین در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز برگزاری نشست داخلی به‌صورت منظم به‌منظور انجام هماهنگی‌های لازم برای سوخت‌رسانی به ناوگان حمل‌ونقل مسافری بین‌شهری و داخل شهرستان‌های مرزی و انتقال زائران به نقاط صفر مرزی برگزار می‌شد که این نشست‌ها تا پایان برپایی مراسم اربعین ادامه داشت.

شارژ کپسول گاز مایع در نقاط مرزی

مؤمنی ادامه می‌دهد: اتفاق مثبتی که امسال برای نخستین بار در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رخ داد، استقرار ایستگاه‌های شارژ کپسول گاز مایع در نقاط مرزی بود تا تأمین گاز مایع موردنیاز مواکب به سهولت انجام شود، همچنین به‌منظور توزیع مطلوب‌تر فرآورده‌های سوختی، ۳۶ موقعیت سوخت‌رسان جدید در ۷ نقطه مرزی شناسایی و جایگاه‌های سیار سوخت‌رسان مستقر بودند تا خللی در سوخت‌رسانی حادث نشود. بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است که تداوم و استمرار این حجم از فعالیت در زمینه سوخت‌رسانی اربعین، مرهون همکاری و تعامل یکایک کارکنان مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ۳۷ منطقه، ۲۲۸ ناحیه، ۸۴ انبار، ۵۶ مرکز سوخت‌گیری، یک‌هزار و ۱۴۶ مخزن فعال، ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه عرضه سوخت، ۲ هزار و ۱۶۷ جایگاه سی‌ان‌جی، ۱۱ هزار و ۶۱۳ نفتکش جاده‌پیما، ۲ هزار و ۳۶۱ مخزندار ریلی و ۸ نفتکش و شناور دریایی است که از حق نگذریم کار بزرگ و ارزشمندی به سرانجام رسید، همچنین مرز ورودی چابهار و زائرانی که از طریق دریا خود را به مناطق مرزی می‌رساندند، هم در این ایام فعال بود و سوخت مورد نیازشان از سوی شرکت پخش تأمین می‌شد.

سوخت‌رسانی در ایام زیارت حرم رضوی

بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت کشور، امسال ۴ میلیون و ۵۰ هزار زائر به سمت کربلای معلی سفر کردند که از این تعداد، حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانی بودند و مابقی، زوار دیگر کشورها که حکایت از افزایش ۱۸ درصدی میزان زائران نسبت به سال قبل دارد. این مسئله در طول ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. مغناطیس و شور و اشتیاق عمیقی در درون اربعین مستتر است که هر ساله دلدادگان و شیفتگان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که بر اساس نظرسنجی‌های مردمی، میزان رضایتمندی نسبت به برگزاری مراسم اربعین و ارائه تسهیلات خاص و ویژه از سوی دولت، بیش از ۷۰ درصد اعلام شده که آمار قابل‌توجهی است. همچنین ۵۷ میلیون تردد در جاده‌های مرزی انجام شده و این در حالی است که بیش از ۷۲ درصد از میزان ترددها به‌وسیله خودروهای شخصی بوده است. آمارهای اعلامی از سوی دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد یک عملیات عظیم و گسترده از سوخت‌رسانی در بازه زمانی ۲۰ روزه ایام اربعین اتفاق افتاده که ستودنی است.

مؤمنی با صراحت اعلام می‌کند که در هیچ‌یک از جایگاه‌های مرزی، هیچ صفی برای دریافت سوخت بنزین ایجاد نشد و با توجه به ذخیره‌سازی‌های انجام‌شده در پیش از ایام اربعین، مشکل تأمین و توزیع سوخت نداشتیم. در مجموع ۲۳ جایگاه سیار و ۷ خودرو سوخت‌رسان در هفت منطقه مرزی مستقر بودند که خدمات سوخت‌رسانی به زوار را به عهده داشتند، به انضمام یک واحد سوخت‌رسان هوایی در ارومیه.

وی در ادامه به فاز دوم از عملیات سوخت‌رسانی در ایامی که از آن به‌عنوان پیاده‌روی رضوی یاد می‌کند، اشاره کرده و می‌گوید: حدود ۱۰ میلیون نفر در روزهای پایانی ماه صفر به مشهد مقدس و بارگاه امام رضا(ع) مشرف شدند، بنابراین تأمین سوخت این دست از زائران نیز در برنامه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گنجانده شده و خوشبختانه در این زمینه نیز مشکلی وجود نداشت. در مراسم پایانی ماه صفر که همراه با سالروز شهادت امام رضا(ع) رقم خورده است، مناطق خراسان رضوی به‌عنوان محوریت اصلی، سبزوار، شاهرود، خراسان شمالی و جنوبی، تربت‌حیدریه و سرانجام گلستان درگیر هستند که سازوکارهای لازم برای تأمین سوخت موردنیاز در نظر گرفته شده است.

مؤمنی در پایان همچنان بر اینکه رسانه می‌تواند نقش و جایگاه تعیین‌کننده‌ای در بازتاب فعالیت‌های دستگاه‌های خدمات‌رسانی همچون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران داشته باشد، تأکید و تصریح می‌کند: خدمت‌رسانی به مردم یک وظیفه است و همه دستگاه‌های خدمات‌رسان در طول سال به آن اهتمام دارند، اما برخی بخش‌ها فراتر از مسئولیت عمل می‌کنند و رسانه‌ها می‌توانند این مهم را در نگاه مردم و مسئولان تقویت کنند.

منبع: نشریه مشعل

کد خبر 630320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =