نیاز پالایشگاه‌ها به دانش‌بنیان‌ها برای توسعه زنجیره ارزش

مدیر پژوهش ‌و فناوری شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میانگین ضریب پیچیدگی فرآیندهای پالایشی در حالی در دنیا ۱۰ تا ۱۲.۵ است که این عدد در پالایشگاه اراک ۹.۵ و در سایر پالایشگاه‌های کشورمان ۵ تا ۶ است، از این رو شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه به کمک پالایشگاه‌های کشور بیایند. 

به گزارش خبرنگار شانا، رضا کاظم‌نژاد امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) در نشست تخصصی «چالش‌های فناورانه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران» در روز دوم دومین رویداد پتروتِک گفت: امروزه ضریب پیچیدگی فرآیندهای پالایشی کشور پایین است. بالا بودن این ضریب به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در پالایشگاه‌ها منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: میانگین ضریب پیچیدگی فرآیندهای پالایشی در حالی در دنیا ۱۰ تا ۱۲.۵ است که این عدد در پالایشگاه اراک ۹.۵ و در دیگر پالایشگاه‌ها ۵ تا ۶ است، از این رو شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه به مدد پالایشگاه‌های کشور بیایند.

مدیر پژوهش ‌و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه باید راهبرد مناسبی برای استفاده از فناوری در صنعت پالایش استفاده شود، افزود: هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم و نیروی انسانی شایسته‌ای طی چهار دهه اخیر در این صنعت شکل گرفته است که با واسطه تحریم‌ها دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در صنعت پالایش کشور فعال شوند.

کاظم‌نژاد با اشاره به تلاش صنعت پالایش برای افزایش بازده کوره‌ها در فرآیندهای پالایشگاهی اظهار کرد: در آینده نزدیک با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ۴۰ درصد راندمان این کوره‌ها را افزایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ایران امروز در زمینه کاتالیست‌های مصرفی پالایشگاهی به دستاوردهایی بزرگ رسیده است، تصریح کرد: از سال ۸۹ دورخیز برای خودکفایی در این زمینه آغاز شد و امروز در این زمینه به مرحله بلوغ رسیده‌ایم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: هم‌اکنون اگر تنها نیم درصد بازده کاتالیست‌های کنونی کشور را افزایش دهیم شاهد سودآوری چشم‌گیر در پالایشگاه‌های کشور خواهیم بود.

کاظم‌نژاد افزود: از ابتدای امسال تمام چالش‌های فناورانه این صنعت شناسایی و برای حل آنها مکاتبات با دانشگاه‌های کشور شروع شده است. هدف ما از این کار افزایش تولید ثروت و جلوگیری از هدررفت انرژی در پالایشگاه‌ها است، ضمن آنکه نامه‌نگاری برای استفاده از پایان‌نامه‌های دانشجویی برای حل چالش‌های فناورانه انجام شده است.

مدیران ریسک استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها را پذیرفته‌اند

حکیم قیم، مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت آبادان نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه دستاوردهای پژوهشی زیادی در سال‌های اخیر در این پالایشگاه حاصل شده که باید این تجربیات را در دانشگاه‌ها تدریس کرد، گفت: در سه دهه گذشته تجهیزات زیادی در پالایشگاه آبادان بومی‌سازی شده که رمز این موفقیت اعتماد و ریسک‌پذیری مدیران این مجموعه برای استفاده از کالای ایرانی بوده است.

وی ادامه داد: ۳۰ سال پیش مقاومت زیادی از سوی مدیران وقت برای استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی وجود داشت، اما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که برای مثال در فاز ۲ پالایشگاه آبادان بسیاری از تجهیزات از داخل کشور تأمین شده است.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان گفت: در دو سال اخیر ۱۷ تجهیز راهبردی و مهم در پالایشگاه آبادان از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تأمین شده است.

قیم اظهار کرد: در دو سال اخیر همچنین ۱۵ قرارداد بار اول با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی منعقد شده و هم‌اکنون نیز با ۸۶ شرکت دیگر قرارداد فعال داریم.

حیدر شمسی، رئیس هیئت مدیره پالایشگاه نفت آبادان نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه کل تولید بنزین در پالایشگاه‌های ایران ۱۰۰ میلیون لیتر در روز و مصرف روزانه این فرآورده حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است، گفت: یکی از چالش‌های اصلی صنعت پالایش کشور ناترازی در فرآورده‌های نفتی است که هم‌اکنون نیازمند توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش راندمان واحدهای پالایشی کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود، گفت: به عبارت دیگر ۲۰ تا ۲۵ درصد نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های کشور تبدیل به این محصول می‌شود.

رئیس هیئت مدیره پالایشگاه نفت آبادان با یادآوری اینکه قانون پالایشگاه‌های کشور را در سال ۱۴۰۲ ملزم به کاهش تولید نفت کوره کرده است، گفت: هم‌اکنون طرح‌های خوبی در این زمینه همچون کوک سوزنی و کوک اسفنجی در پالایشگاه‌های بندرعباس و اراک در حال انجام است، همچنین در سایر پالایشگاه‌های لاوان، کرمانشاه و شیراز با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای کاهش تولید نفت کوره در حال انجام است.

عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این نشست تخصصی با تأکید بر اینکه این مرکز دستاوردهای خوبی در زمینه کاهش تولید نفت کوره و تبدیل آن به فرآورده‌هایی با ارزش اقتصادی بالاتر در پالایشگاه‌ها به‌دست آورده است، گفت: برای تبدیل نفت کوره باید در بخش‌های پایین‌دستی سرمایه‌گذاری بزرگی انجام شود.

وی با اشاره به ارتباط پژوهشگاه صنعت نفت با واحدهای پتروپالایشگاهی جدید و در حال ساخت برای استفاده از فناوری پژوهشگاه صنعت گفت: نفت کوره تولیدی در پالایشگاه‌های کنونی کشور معادل تولید ۴۰۰ چاه نفت است. به عبارت دیگر نفت ۴۰۰ چاه که برای هرکدام حداقل ۱۰ میلیون دلار هزینه شده تبدیل به محصولی می‌شود که ارزش اقتصادی زیادی ندارد.

کد خبر 634853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =