۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
  • کد خبر: 307295
آهنگ رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ کندتر می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که آهنگ رشد تقاضای نفت در ماه‌های باقیمانده از سال ۲۰۲۰ کندتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز سه‌شنبه (۲۵ شهریورماه) برآورد پیشین خود درباره تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ را اصلاح کرد و احتیاط بیشتری در پیش‌بینی سرعت بهبود اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا به خرج داد.

این نهاد مستقر در پاریس چشم‌انداز تقاضا در سال ۲۰۲۰ را با روزانه ۲۰۰ هزار بشکه کاهش، ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد، این دومین کاهش برآورد در چند ماه اخیر است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود گفت: انتظار داریم در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ بهبود تقاضای نفت به‌طور چشمگیری کاهش یابد، زیرا بخش بیشتری از بهبودهایی که ممکن بود به راحتی رخ دهد اکنون انجام شده است.

این نهاد افزود: ماه‌ها طول خواهد کشید تا این رکود اقتصادی به‌طور کامل بهبود یابد. به علاوه، این احتمال وجود دارد که موج دوم ویروس کرونا (که اکنون در اروپا قابل مشاهده است) بتواند دوباره سبب کاهش تحرک و رفت‌وآمد وسایل نقلیه شود.

آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: افزایش دوباره موارد ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری کشورها و افزایش دوباره محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار آن، ادامه دورکاری و ادامه ضعف فعالیت بخش هواپیمایی، تقاضا را تضعیف می‌کند.

این نهاد افزود: چین - که پیش از دیگر اقتصادهای بزرگ جهان از رکود خارج شده و تقاضای جهانی را بهبود بخشید - به بهبود خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که افزایش موارد ابتلا به کرونا در هند بیشترین افت تقاضا از ماه آوریل تاکنون را به همراه داشته است.

افزایش تولید جهانی نفت و کاهش چشم‌انداز تقاضا همچنین به معنای کندتر شدن برداشت از ذخیره‌سازی نفت خام است که در زمان اوج اقدام‌های انجام‌شده برای مهار کرونا انباشته شدند.

آژانس با اشاره به اینکه سطح ذخیره‌سازی کشورهای پیشرفته در ماه ژوئیه دوباره به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته بود، اکنون به‌طور ضمنی پیش‌بینی کرد در نیمه دوم سال ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز از این ذخیره‌سازی‌ها برداشت شود که تقریباً یک میلیون بشکه در روز کمتر از برآورد پیشین خواهد بود.

با این حال، اطلاعات اولیه ماه اوت نشان داد که ذخیره‌سازی نفت خام صنعت در ایالات متحده، اروپا و ژاپن کاهش یافته است.

با تسهیل کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش مانند روسیه، عرضه جهانی نفت در ماه اوت یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

این در حالی است که توقف تولید در پی طوفان لورا سبب شد تولید نفت ایالات متحده آمریکا ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

کد خبر 307295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =