۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
  • کد خبر: 309500
گزیده‌های نفتی هفته

بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی استان فارس، برگزاری بیست و دومین نشست سالانه وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و مصرف بی‌رویه گاز مایع در کشور را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

«فارس» سبز: پویش استان سبز این هفته به ایستگاه «فارس» رسید. بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از ۱۸۱ پروژه گازرسانی استان فارس از تلاش‌های بی‌وقفه برای سبز شدن این استان قدردانی کرد و ضمن تاکید بر صنعتی شدن این استان عنوان کرد که همه بخش‌های کشور در موضوع گازرسانی منتفع شده‌اند. زنگنه همچنین در این آیین به تحریم مدیران ارشد صنعت نفت ازسوی رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد: «آقای ترامپ در روزهای آخری که در کاخ سفید هستند تعدادی از مدیران ارشد نفت را به بهانه حمایت از تروریسم تحریم کردند، ما قربانی تروریسم هستیم، اما حامی آن نیستیم.»

در این آیین، حسن منتظر تربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز مهمترین اتفاق در موضوع گازرسانی را جلوگیری از سوزاندن سالانه ۳۴ میلیارد لیتر سوخت مایع عنوان کرد. غلامعباس حسینی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس از بهره‌مندی بیش از ۹۵ درصدی این استان از گاز طبیعی خبر داد. عنایت الله رحیمی، استاندار فارس گفت: گازرسانی و دیگر فعالیت‌های مثبت وزارت نفت در این استان رضایتمندی مردم استان فارس را در پی داشته است. عبدالعلی رحیمی‌مظفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس هم عنوان کرد: اگر بخواهیم به خدمات دولت نمره‌ای بدهیم، بدون شک بالاترین نمره به گازرسانی و خدمات اجتماعی وزارت نفت تعلق می‌گیرد. تعدادی دیگر از نمایندگان حاضر استان فارس در این مراسم نیز از زحمات وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران قدردانی کردند.

نشست جی‌ئی‌سی‌اف و کرونا: بیست و دومین نشست سالانه وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) پایان هفته با محور بررسی ویروس کرونا بر بازار گاز در میان مدت و بلندمدت برگزار شد. وزیر نفت در این نشست با ناعادلانه خواندن تحریم‌های آمریکا که مانع دسترسی ایران به میلیاردها دلار از درآمدهای از محل صادرات منابع هیدروکربوری شده است، گفت: با وجود همه چالش‌های ژئوراهبردی، ما به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بخش انرژی دست یافته‌ایم. یوری سنتورین، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف اعلام کرد: گاز طبیعی نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی آینده روشنی دارد. عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر هم عنوان کرد: قیمت گاز در طول سال ۲۰۲۰ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش همراه بوده است و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است، همچنین امیرحسین زمانی نیا، نماینده ایران در هیئت اجرایی جی‌ئی‌سی‌اف هم در میزگردی وزارتی یک روز پیش از برگزاری این نشست، عنوان کرد: ترکیب ویروس کرونا و ویروس ترامپ سبب شد روزانه بیش از ۴۰۰ تن از هموطنانمان را از دست دهیم.

چند خبر از نفت: رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران این هفته از ثبت رکورد ذخیره‌سازی در مخزن سراجه قم طی ۶ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: امسال یک میلیارد و ۸۵۶ میلیون متر مکعب گاز به میدان شوریجه‌ دی و یک میلیارد و ۱۴ میلیون متر مکعب گاز به مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم تزریق‌ شده است. از دیگر اخبار این هفته بخش نفت باید به تولیدی شدن چاه شماره ۱۳ میدان نرگسی و میسر شدن برداشت نفت از مخزن بنگستان این میدان اشاره کرد که  احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز آن را اعلام کرد: «این چاه در قالب طرح توسعه ۲۸ مخزن، حفاری و پس از تکمیل در سازند سروک و اسیدکاری حفره باز، امکان برداشت نفت از مخزن بنگستان میدان با دبی تقریبی ۳ هزار بشکه و فشار سرچاهی ۱۶۰۰ پام فراهم شده است.» همچین این هفته  محسن رضائی، سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از آغاز عملیات حفاری فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی خبر داد و اعلام کرد:‌ عملیات حفاری چاه‌های طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با استقرار دکل حفاری در موقعیت مرزی SPD11B آغاز شد.

صعود نفت: شرکت ملی نفت لیبی این هفته از افزایش تولید نفت این کشور به یک میلیون بشکه در روز خبر داد و  مصطفی صنع‌الله، مدیرعامل این شرکت هم اعلام کرد که لیبی تا تثبیت تولید نفت به نظام سهمیه‌بندی برای کاهش تولید اوپک ملحق نمی شود. حال که بحث اوپک مطرح شد باید گفت در تازه‌ترین گزارش این سازمان تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰، ۹۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز اعلام شد که ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه کمتر از سال ۲۰۱۹ است. مجموع تولید ۱۳ عضو اوپک نیز در ماه اکتبر ۲۴ میلیون و ۳۸۶ هزار بشکه اعلام شد. قیمت سبد نفتی اوپک نیز این هفته همسو با افزایش دیگر انواع نفت‌ خام شاخص به‌دلیل خبرهای موفقیت‌آمیز آزمایش واکسن ویروس کرونا با افزایش همراه شد و به مرز ۴۴ دلار به ازای هر بشکه رسید. همزمان با افزایش قیمت نفت راسل هاردی، مدیرعامل شرکت ویتول پیش بینی کرد که قیمت نفت به بشکه ۵۰ دلار هم می‌رسد. از دیگر اخبار بین الملل نفت باید به تغییر الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اشاره کرد. نواک به سمت معاون نخست وزیر روسیه منصوب شد اما همزمان مسئول روابط مسکو و اوپک خواهد بود.

تعجب از افزایش بی‌رویه گاز مایع: کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این هفته از گازسوز شدن رایگان حدود ۴۳ هزار دستگاه خودرو عمومی در کشور از طریق اجرای طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها عمومی خبر داد و اعلام کرد: ۲۲ هزار خودرو دیگر نیز در نوبت تبدیل قرار داد. ویس کرامتی همچین این هفته با اعلام افزایش مصرف گاز مایع در کشور این موضوع را عجیب دانسته و عنوان کرد:‌ بر خلاف اینکه شرکت ملی گاز سالانه در حال توسعه زیرساخت‌ها و گازرسانی به مناطق مختلف کشور است، اما مقدار مصرف گاز مایع نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم یافته است.

پیشنهاد هفته: «جسورانه و غیرممکن!» و «ایران، نفت و روزگار پساترامپ» عنوان دو مطلبی است که به ترتیب به ماجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بررسی کمرنگ شدن احتمالی تحریم ایران در ریاست جمهوری جو بایدن که تاکنون بالاترین رای در آمریکا را به خود اختصاص داده، می‌پردازد از این رو پیشنهاد می‌شود آن را بخوانید.

کد خبر 309500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =