عزم صندوق‌های بازنشستگی نفت برای شتاب‌بخشی به طرح‌های سرمایه‌گذاری

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با تأکید بر لزوم بر اولویت‌بخشی به تخصیص منابع به طرح‌های ملی ازسوی شرکت‌های کارفرما، گفت: صندوق‌های بازنشستگی نفت طرح‌های سرمایه‌گذاری را در دستور کار دارند.

به گزارش شانا به نقل از صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، عبدالحسین بیات روز دوشنبه (۱۷ آبان‌ماه) در نشست با مدیران شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی گفت: شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ظرفیت مطلوبی در امور پیمانکار مهندسی و انجام طرح‌های خشکی و فراساحل دارد و این ظرفیت می‌تواند از مسیر رفع موانع پیش روی طرح‌های در حال اجرا و به‌دست آوردن پروژه‌های تازه، به‌طور کامل عملیاتی شود.  

وی افزود: بر اساس گزارش‌ها، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در بعضی از طرح‌ها تعهدهای خود را اجرا کرده، اما ادامه کار مستلزم پرداخت نقدینگی از سوی کارفرماست، بنابراین در این زمینه صندوق‌ها پیگیری لازم را می‌کنند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت تصریح کرد: صندوق به‌عنوان یکی از سهامداران شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، از این مجموعه با هدف وصول مطالبات و شتاب‌بخشی به اجرای طرح‌ها، حمایت می‌کند.

بیات درباره اهمیت طرح‌های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی گفت: شماری از طرح‌های این شرکت که در انتظار پرداخت نقدینگی از سوی کارفرماست یا در امور حقوقی بعضی از شرکت‌ها قرارداد آنها معطل مانده، ملی ارزیابی می‌شوند.

وی ادامه داد: شرکت‌های کارفرما که خود به‌طور عمده نفتی هستند در این باره اهتمام داشته باشند، زیرا تکمیل طرح‌های ملی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی به‌معنای تحقق درآمد بیشتر برای آنها و کشور است، از این رو باید برای تخصیص نقدینگی به طرح‌های در حال اجرا و شتاب‌بخشی به اجرای قراردادها، تمهیداتی اندیشیده شود.  

فضای تحریم برای شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی فرصت است

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت بیان کرد: با وجود محدودیت در نقدینگی و مسائل ناشی از تحریم، فضای کنونی برای شرکت‌هایی مانند مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، فرصت تلقی می‌شود، زیرا در سال‌های تحریم این شرکت‌ها به نشان تجاری بدل شده‌اند. از این رو، اگر تحریم‌ها رفع شود و شرکت‌های خارجی وارد شوند به یقین با رقبای ایرانی روبه‌رو می‌شوند، بنابراین فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران دیگر انحصاری نخواهد بود و با رقبای قوی همچون شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در بازار ایران و منطقه روبه‌رو خواهند شد.

بیات با بیان اینکه از سرمایه‌های خارجی در طرح‌های نفت و گازی صندوق‌ها در فضای رقابتی با شرکت‌های داخلی استقبال می‌کنیم، گفت: منابع انسانی سرمایه سازمان است و اگر امروز شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در کارنامه‌اش انجام طرح‌های با اهمیتی را برای کشور دارد این ناشی از دستاورد منابع عظیم انسانی آن مجموعه است که سرمایه‌ای کم‌نظیر و مغتنم است.

وی افزود: استخدام نیروی انسانی باید با فرآیندی مشخص در جذب، آموزش،  سازماندهی و جانشین‌پروری انجام شود که نتیجه آن ماندگاری و وفاداری منابع‌انسانی متخصص برای سازمان‌ها باشد.

پرهیز از فامیل‌گزینی و دوست‌گزینی در جذب نیروی انسانی

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با تأکید بر تحقق اجرای عدالت در استخدام‌ها تصریح کرد: معیار و شاخص‌های جذب نیروی انسانی کارآمد، مشخص است، بنابراین از فامیل‌گزینی و دوست‌گزینی پرهیز شود، زیرا شرکت‌های غیردولتی حمایت‌های مالی دولت‌ها را ندارند که در صورت بروز مشکل ناشی از به‌کارگیری منابع انسانی غیرحرفه‌ای از این موقعیت بهره‌مند شوند، بلکه باید به توان و درآمدهای خود متکی باشند و این ظرفیت را منابع انسانی وفادار و متخصص فراهم خواهد کرد.

بیات گفت: پیامدهای منفی فرآیند ناقص و غیرتخصصی جذب منابع انسانی پس از چند سال در سازمان‌ها بروز خواهد کرد، به همین سبب در بعضی از مجموعه‌ها پس از چند سال با سازمانی کند و ناکارآمد روبه‌رو می‌شوند.

وی ادامه داد: کشور ظرفیت‌های دانشگاهی و سطح آموزش مطلوبی دارد، باید به جوانان متخصص فرصت انجام کار داد و با جذب و به‌کارگیری نخبگان و افراد با دانش، سازمانی قوی و پویا ایجاد کرد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به تجربه‌های بیان‌شده در میان گزارش مدیران شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، گفت: تجربه و اطلاعات کارکنان که در طرح‌های مختلف مشارکت دارند چنانچه به دانش کاربردی بدل شود مجموعه‌ای ارزشمند از مدیریت دانش را شکل خواهد داد که به یقین از هزینه‌های آینده برای انجام طرح‌ها می‌کاهد و در بعد جانشین‌پروری و تربیت نخبگان دانش‌آموخته برای پذیریش مسئولیت‌های سنگین کشور، مؤثر خواهد بود.

صندوق‌ها آماده پذیریش طرح‌های جدید اقتصادی هستند

بیات افزود: توزیع ثروت میان طبقات جامعه، از آرمان‌های دولت‌ها بوده است، از این رو بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد یکی از ابزارهای کارآمد برای تحقق این هدف، توزیع ثروت و کاهش فاصله طبقاتی از طریق واگذاری طرح‌ها به صندوق‌های بازنشستگی موجود در کشور است، این صندوق‌ها امروز توان انجام کارهای تخصصی رضایت‌بخشی دارند، به‌ویژه صندوق نفت که در حوزه نفت و انرژی توانمند است.

وی ادامه داد: تحقق زمان‌بندی طرح و کیفیت انجام پروژه دو مقوله مهمی است که در صورت واگذاری پروژه به انواع صندوق‌ بازنشستگی باید مورد اهتمام قرار گیرد، چنانکه در صندوق نفت نیز رویکرد انجام طرح‌ها بر اساس زمان‌بندی پروژه و با کیفیت مطلوب در حال تقویت است.

در این نشست که با حضور سعید وفاپور، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و مدیران این شرکت برگزار شد، هشت طرح در حال اجرا، پیشرفت طرح‌ها و موانع پیش رو از جمله موضوع پرداخت نقدینگی از سوی کارفرما به شرکت، گزارش حسابرسی، مطالبات، روند سودآوری طی ۱۰ سال گذشته و ساختار شرکت بررسی شدند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در این نشست از کارکنان و مدیران شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی برای اجرای پروژه‌های مختلف در  نزدیک به سه دهه اخیر تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 433139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =