۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
  • کد خبر: 453271
گزیده‌های نفتی هفته

برپایی نمایشگاه تخصصی نفت اهواز، برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست، حضور وزیر نفت در برنامه تلویزیونی نگاه یک به مناسبت چهل‌وسومین فجر انقلاب اسلامی، تنفیذ و امضای میدان سهراب در آیین امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور و افتتاح و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی با حضور رئیس‌جمهوری به مناسبت دهه فجر را در گزیده‌های نفتی هفته پر خبر صنعت نفت بخوانید.

جواد اوجی، وزیر نفت شامگاه شنبه (۱۶ بهمن‌ماه) با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نفت را تبیین کرد و گفت: کارکنان صنعت نفت سربازان جهاد اقتصادی و در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند. وی همچنین با بیان اینکه باید در حوزه صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنیم و از ابتدای دولت سیزدهم اولویت نخست ما توسعه میدان‌های نفت و گاز بوده است، تصریح کرد: به‌دلیل سرمایه‌گذاری نکردن در میدان‌ها، افت فشار رخ داده است و پالایشگاه‌های گازی هم‌اکنون پایین‌تر از ظرفیت پالایش خود فعالیت می‌کنند.

روز یکشنبه (۱۷ بهمن‌ماه)، قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک نفتی سهراب با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انرژی دانا هم این هفته در کنار  دیگر اسناد و تفاهم‌نامه‌های آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور در حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت امضا شد. در همین باره اوجی روز دوشنبه (۱۸ بهمن‌ماه) پس از سخنرانی در آیین گشایش رسمی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد که روز یکشنبه (۱۷ بهمن‌ماه) یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار قرارداد در صنعت نفت و گاز امضا شد که نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به گازهای مشعل میدان‌های شرق کارون است، همچنین به‌زودی هلدینگ خلیج فارس قرارداد جمع‌آوری میدان‌های نفتی غرب کارون را امضا می‌کند؛ از این رو تا پایان این دولت تکلیف طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل مشخص می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به امضای قرارداد میدان نفتی میدان مشترک سهراب به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار گفت: در دهه فجر امسال قراردادهایی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل و نیز توسعه میدان‌های نفت و گاز را امضا خواهیم کرد. وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مذاکراتی که با چین و روسیه انجام شده است، گفت: به وقت مناسب درباره قراردادهایی که با کشورهای چین و روسیه امضا شده اطلاع‌رسانی می‌شود.

این هفته سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه (۲۰ بهمن‌ماه) با حضور در ساختمان ستاد شرکت ملی گاز ایران ضمن بازدید از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران و دریافت تازه‌ترین گزارش گازرسانی به شهرها، روستاها، نیروگاه‌ها و صنایع کشور در آیین گشایش و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی شرکت کرد.

وزیر نفت در آیین گشایش و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی با اشاره به اینکه پارسال مردم عزیز ما در بعضی استان‌های کشور به‌دلیل تأمین‌ نشدن سوخت (گاز یا سوخت مایع) شاهد خاموشی بودند که این مهم به‌دلیل سرمایه‌گذاری نکردن اتفاق افتاده است، تصریح کرد: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم و حَسب دستور جنابعالی (رئیس‌جمهوری) تأمین سوخت زمستانی به‌عنوان اولویت نخست وزارت نفت در دستور کار قرار گرفت و برنامه‌های کوتاه‌مدت تدوین شد.

نفت: اهواز با میزبانی از نمایشگاه تخصصی نفت اهواز این هفته چهار روز پر اتفاق شامل رونمایی‌ها، امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری و امضای قراردادهای پژوهشی داشت، این رویداد که پذیرای شرکت‌های نفتی فعال در مناطق نفت‌خیز جنوب و سازندگان تجیهزات نفتی استان خوزستان بود روزهای پرخبری را پشت سر گذاشت، بسیاری از شرکت‌های نفتی و سازندگان تجهیزات نفت خوزستانی بود.

در همین حال علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، روز چهارشنبه (۲۰ بهمن‌ماه) در روز پایانی این رویداد و در حاشیه آیین امضای قرارداد حفاری میدان نفتی بینک بر حمایت تمام‌قد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از سازندگان داخلی تأکید کرد و گفت: به‌دنبال این هستیم تا از مباحث سخت‌افزاری فاصله گرفته و به سمت نرم‌افزارها و ابزار دقیق برویم.

دانشی عصر دوشنبه (۱۸ بهمن‌ماه) نیز در حاشیه نمایشگاه تخصصی صنعت نفت اهواز با احمد فاضل دهیم، معاون مدیرعامل شرکت نفت بصره با اشاره به مجاورت‌های معنوی و فرهنگی بین دو کشور و ابراز خرسندی از حضور مدیران ارشد شرکت نفت بصره در  این رویداد گفت: امیدواریم مراودات و مناسبات بین دو کشور در زمینه‌های مختلف صنعت نفت به‌شدت پررنگ شود. معاون مدیرعامل شرکت نفت بصره نیز در این دیدار ضمن استقبال از همکاری گفت: برای گسترش همکاری‌ها برنامه‌ها و راه‌های پرشماری وجود دارد که امیدواریم به بهترین نحو انجام شود.

تشکیل ستاد تحول و پیشرفت فناوری‌های دانش‌بنیان شرکت ملی نفت ایران از سوی محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیرو بیانات راهبری و عمیق مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و انتخاب اعضا و دبیر این ستاد از دیگر اخبار مهم نفتی این هفته بود.

در آغاز این هفته حمید حسین‌نژاد، مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار شانا از حل مسائل ایثارگران صنعت نفت از جمله کسر ساعت‌کار، پاداش بهره‌وری و ایاب و ذهاب مشمولان حالت اشتغال، بازخرید مرخصی ایثارگران برای سال‌های ۹۵ تا ۹۹ به‌صورت خارج از سقف و پوشش هزینه‌های درمانی ایثارگران خبر داد و اعلام کرد: بر اساس قانون جامع خدمات به ایثارگران، آیین‌نامه‌های مربوط به این عزیزان که از سنوات گذشته ابلاغ نشده بود، اجرایی شد.

گاز: مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران طی این هفته در آیین کلنگ‌زنی طرح گازرسانی به سه شهر پول، کجور و بلده و ۱۸۵ روستای حومه شهرستان‌های نور و نوشهر به مناسبت چهل‌وسومین فجر انقلاب اسلامی اعلام کرد که تاکنون بیش از ۹۸ درصد از شهرهای کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند و گازرسانی به حدود ۹۰ درصد از روستاهای کشور نیز تکمیل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین روز چهارشنبه (۲۰ بهمن‌ماه) در جریان حضور رئیس‌جمهوری در شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افتتاح طرح‌های گازرسانی، اظهار کرد: شهر نوسود از شهرهای شهرستان پاوه که از شهرهای کم‌برخوردار کشور است امروز از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شود، پروژه گازرسانی به ۱۰۹ روستای این استان در مجموع با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان، امروز کلنگ‌زنی می‌شود.

پالایش و پخش: مسعود رضایی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این هفته از اجرای طرح ارتقای سامانه هوشمند سوخت در این شرکت به‌منظور ارتقای سطح ایمنی و روزآمد کردن تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سامانه هوشمند سوخت کشور از مرکز دیتا تا جایگاه‌های عرضه سوخت خبر داد.

در همین حال، علی اصغر عباسی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از عرضه انواع فرآورده‌ نفتی در کشور به‌صورت الکترونیکی خبر داد و گفت: این شرکت در زمینه اجرای سیاست‌های دولت الکترونیک فراتر از تعهدات خود عمل کرده است.

جعفر سالاری نسب، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از برنامه‌ریزی برای نوسازی ۴ هزار نفتکش ناوگان حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی در کشور با امضای تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملت برای تأمین منابع مالی این طرح خبر داد.

محمدحسین باقری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا از توزیع روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) به بیش از ۴ میلیون خودروی گازسوز و تبدیل بیش از ۱۷۲ هزار خودروی عمومی به گازسوز در کشور خبر داد.

این هفته صنعت پالایش هم شاهد یک افتتاح بود و پروژه هفت هزار بشکه‌ای شیرین‌سازی نفتا و مجتمع بنزین‌سازی پالایشگاه لاوان با توان تولید روزانه ۱.۱ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ با دانش فنی ایرانی این هفته با حضور حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش به بهره‌برداری رسید.

پتروشیمی: صنعت پتروشیمی با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست هفته‌ای شلوغ و پر خبر داشت. اوجی در آیین گشایش رسمی این رویداد با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید اتفاق‌های خوبی در صنعت پتروشیمی رقم بخورد و شاهد تحول در این صنعت باشیم، اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۶ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با اشاره به اینکه در آغاز انقلاب اسلامی تولید واقعی سالانه محصولات پتروشیمی تنها ۱.۵ میلیون تن بود، تصریح کرد: ظرفیت نصب شده تولید صنعت پتروشیمی ایران اکنون به بیش از ٩٠ میلیون تن رسیده است. وی افزود: تا پایان برنامه هفتم توسعه با تکمیل طرح‌های در حال اجرا، ظرفیت نصب‌شده این صنعت تا افق ۱۴۰۶ به بیش از ١۵٠ میلیون تن و در افقی ١٠ ساله طی سال ١۴١١ به حدود ٢٠٠ میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این هفته در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست معاون وزیر نفت طی نشستی با نمایندگان رسانه‌ها از عرضه ۱۲.۵ میلیارد دلار حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما تا پایان سال خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود درآمد صادراتی تا پایان سال به ۱۴ میلیارد دلار برسد.

 معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نیز روز چهارشنبه این هفته (۲۰ بهمن‌ماه) در آیین گشایش رسمی طرح پتروشیمی پتروکیمیای ابن‌سینا که با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، گفت: اکنون با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده ۶۸ مجتمع پتروشیمی در حال تولید است و در مجموع با ظرفیت تولید سالانه ۹۰ میلیون تن می‌توانیم صنعت کشور را در حوزه پتروشیمی یاری کنیم.

بین‌الملل: شرکت دولتی گازپروم از برنامه روسیه برای صادرات گاز به چین با خط لوله‌ای جدید که سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب از خاور دور روسیه به پکن ارسال می‌کند، خبر داد. بر این اساس صادرات گاز روسیه به چین به سالانه ۴۸ میلیارد مترمکعب می‌رسد. هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند نیز از تولیدکنندگان نفت خواست تا عرضه خود را به‌دلیل بالابودن قیمت‌ها افزایش دهند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد که مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی به ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، این رقم نسبت به برآورد پیشین ۸۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم این هفته در سخنانی مدعی شد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، پروژه‌ای به نام نورداستریم-۲ وجود نخواهد داشت. واشینگتن همچنین از توکیو خواست در صورت اختلال عرضه و بحران در اوکراین به اروپا ال‌ان‌جی صادر کند.

عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان این هفته نیز از برنامه این کشور برای رساندن ظرفیت تولید نفت خود به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ میلادی خبر داد , ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم طی سخنانی روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن‌ماه) اعلام کرد که تقاضا برای هیدروکربن‌ها تا ۵۰ سال دیگر تداوم خواهد داشت.

سایر اخبار: انتصاب سرپرست مدیریت پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران،  بهره‌برداری از پروژه بومی‌سازی سیستم کنترل توربوکمپرسو در فجر ۴۳، داخلی‌سازی کاتالیست‌های راهبردی صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۳، پیش‌بینی ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای طرح‌های صنعت پتروشیمی، دیدار معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با سفیر برزیل در تهران، آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی پتروشیمی، معرفی ۳۰ طرح پایین‌دستی پتروشیمی هم‌زمان با نمایشگاه ایران‌پلاست، رونمایی از محصولی که انحصار آمریکا، فرانسه و چین را شکست،  افزایش ۱۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید روزانه میدان آزادگان جنوبی تا پایان ۱۴۰۰، تسریع در تأمین مالی پروژه‌های هلدینگ خلیج فارس، امضای اسناد، امضای دو تفاهم‌نامه فناورانه در حاشیه نمایشگاه ایران‌پلاست، بهره‌برداری از مخزن 2001C پتروشیمی بوعلی‌سینا، از دیگر اخبار صنعت نفت در این هفته بوده است.

کد خبر 453271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =