سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از نان شب واجب‌تر است/ جمع‌آوری گازهای مشعل تا پایان دولت

وزیر نفت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را از نان شب واجب‌تر دانست و گفت: قول می‌دهیم که در پایان این دولت گازهای مشعل غرب و شرق کارون و حوزه خارک جمع‌آوری شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به ماهشهر، جواد اوجی امروز (پنجشنبه، ۱۲ اسفندماه) در آیین بهره‌برداری از تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و امضای هشت قرارداد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل، گاز را انرژی پاک، سازگار با محیط زیست، قابل دسترس و ارزان‌تر از دیگر سوخت‌های مایع فسیلی عنوان کرد و افزود: در گزارش‌های ارائه‌شده در کمیته‌های فنی و نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی‌ئی‌سی‌اف) بیان شد که عصر طلایی گاز آغاز شده و این روند تا سال ۲۰۵۰ صعودی است.

وی با بیان اینکه روند رشد گاز در سبد انرژی نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی بالاتر است، یادآوری کرد: در نشست شب گذشته اوپک‌پلاس قیمت هر مترمکعب گاز ۲ دلار و ۲۰ سنت عنوان شد که البته بخشی به‌دلیل مسائل اوکراین و روسیه است که پیش‌بینی شد هر مترمکعب گاز به ۳ دلار هم برسد، اما در ایران گاز به قیمت ۲۰ سنت به پتروشیمی‌ها و حدود یک تا دو سنت نیز به مردم با توجه به یارانه بالایی که به آن تعلق می‌گیرد، عرضه می‌شود.

وزیر نفت تکمیل زنجیره پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را بسیار دلچسب عنوان کرد و گفت: جمع‌آوری گازهای مشعل جزو یکی از آرزوهاست.

اگر سرمایه‌گذاری نشود...

اوجی با اشاره به اینکه این نگاه واگذاری به بخش خصوصی در دولت و وزارت نفت وجود دارد و بن‌بستی برای ما نیست، تصریح کرد: امروز بالاترین خدمت در صنعت نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در این صنعت است. باید از افت فشار و به‌دنبال آن افت تولید در میدان‌های نفت و گاز جلوگیری کرد. اگر سرمایه‌گذاری نشود، اگر امسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری گاز داشتیم، سال‌های آتی این شرایط نامناسب‌تر خواهد شد و چه بسا که مجبور به واردات گاز و فرآورده شویم.

وی تأکید کرد: به همین دلیل عرض می‌کنم که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از نان شب هم واجب‌تر است. از طرفی نیز پایین‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری و بالاترین سودآوری در حوزه صنعت نفت و گاز کشور است.

وزیر نفت با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری گازهای مشعل و تولید ارزش افزوده از آن گفت: باید از سوزاندن این سرمایه‌ها جلوگیری کرد و به آقای رئیسی قول می‌دهیم که در پایان این دولت گازهای مشعل غرب و شرق کارون و حوزه خارک جمع‌آوری شود که راهکار دارد و می‌شود.

افزایش صادرات نفت با چراغ سبز مذاکرات وین

وزیر نفت با بیان اینکه بارها عنوان کردم منتظر و معطل مذاکرات وین نمی‌مانیم و قول می‌دهم به محض روشن شدن چراغ سبز وین ظرف یکی، دو ماه به بالاترین ظرفیت صادرات نفت برسیم، تصریح کرد: ما در کنار مذاکرات وین که در جریان است، فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری را به‌صورت جدی شروع و در ۶ ماه اخیر ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم.

اوجی امضای قرارداد خط لوله تابش با بانک ملت، توسعه میدان‌های نفتی، حفظ و نگهداشت تولید، جمع‌آوری گازهای همراه مشعل را به‌عنوان بخشی از فعالیت صنعت نفت دولت رئیسی عنوان کرد و افزود: نگاه این دولت و وزارت نفت در بحث سرمایه‌گذاری به‌طور جد استفاده از هلدینگ‌های بزرگ و بانک‌های داخلی است.

وی با اینکه اگر صنعت نفت راه بیفتد کشور در بخش‌های مختلف از جمله درآمد و  اشتغال راه خواهد افتاد و اقتصاد رونق خواهد گرفت، تصریح کرد: به جرأت می‌گویم درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی با درآمدهای نفتی برابری می‌کند. ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۲ میلیارد دلار حاصل از صادرات فروش محصولات پتروشیمی به سامانه نیما عرضه می‌شود.

وزیر نفت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را مطلوب و اقتصادی بیان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی که برای بخش بالادست و پایین‌دست با استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی صورت گرفته است شاهد رونق بیشتر در صنعت نفت خواهیم بود.

اوجی بر ضرورت سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش‌های مختلف صنعت نفت تأکید کرد و افزود: اگر این اتفاق نیفتد، در سال‌های آینده واردکننده گاز و فرآورده نفتی خواهیم شد.

چتر حمایتی  وزارت نفت روی بخش خصوصی

وی با اشاره به اجرای قرارداد هشت پتروپالایشگاه و تغییر قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی و موضوع تنفس خوراک اظهار کرد: وزارت نفت چتر حمایتی خود را برای بخش خصوصی باز کرده است و با توجه به ظرفیتی که این بخش دارد آینده درخشانی خواهد داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز نباید چنین وضعی داشته باشد، افزود: ان‌شاء‌الله با حمایت دولت و مجلس و همت کارکنان صنعت نفت و گاز تمامی اتفاق‌های خوب رقم خواهد خورد.

اوجی با قدردانی از دست‌اندرکاران این طرح، مدیران ارشد نفت و نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، خطاب به استاندار این استان (صادق خلیلیان) اعلام کرد: وزارت نفت حمایت گسترده‌ای از این استان خواهد کرد و مسئولیت اجتماعی خود را به‌ نحو احسن انجام خواهد داد.

کد خبر 454217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =