۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
  • کد خبر: 462980
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به برگزاری میزگرد چالش‌های مدیریت تأمین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال، ابلاغیه‌هایی برای کارکنان صنعت نفت، تازه‌ترین گزارش اوپک و قدردانی‌ها از وزارت نفت را در گزیده‌های نفتی هفته بخوانید.

برگزاری میزگرد چالش‌های مدیریت تأمین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال: مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی این هفته با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران میزگردی با عنوان «چالش‌های مدیریت تأمین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال و راه‌های برون‌رفت از آن» با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد. محمدصادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در این میزگرد از آمادگی کامل مؤسسه برای ارائه تحلیل‌های پژوهشی به‌منظور تأمین بهینه منافع ملی کشور خبر داد و احمد زمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران ضمن اینکه اعلام کرد تولید گاز ایران در نیمه نخست امسال ۴ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است، گفت که تعمیرات اساسی تجهیزات ثابت در پالایشگاه‌های گازی رو به اتمام است و در تجهیزات دوار نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ دغدغه کمتری داریم.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم در سخنانی در این میزگرد پیش‌بینی کرد در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ احتمال افزایش ۶ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری وجود دارد، سیدجلال نورموسوی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد هوشمندسازی کنتورهای گاز کار بزرگی است که به برنامه‌ریزی چهار ساله و هزینه ۴ میلیارد دلاری نیاز دارد، حسینعلی محمدحسینی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران نیز در تشریح اهمیت سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: هر یک واحد سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، معادل ۱۰ واحد سرمایه‌گذاری برای بخش تولید است و محسن مظلوم فارسی‌باف، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران هم سه اقدام این شرکت برای بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش خانگی را تشریح کرد.

شرکت ملی گاز ایران و دانشگاه صنعتی مالک اشتر هم به‌منظور تدوین الگوی ملی استقرار نظام هوشمندسازی توزیع و اندازه‌گیری گاز طبیعی قراردادی امضا کردند و مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در سخنانی در حاشیه امضای این قرارداد، بر بهره‌مندی از توان، تجربه و دانش نیروهای مسلح کشور برای پیشبرد پروژه‌های صنعت نفت و گاز تأکید کرد.

از دیگر اخبار صنعت گاز در این هفته اینکه محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در جریان سفر گروهی از وزارت برق عراق به ایران، از افزایش صادرات گاز به این کشور در سال ۱۴۰۱ خبر داد. صادرات گاز ایران به ترکیه هم که از روز دوشنبه (۱۰ مهرماه) برای انجام تعمیرات دوره‌ای از سوی هر دو کشور و با توافق پیشین برای مدت هشت روز متوقف شده بود که پس از تکمیل این تعمیرات و پس از مدت زمان اعلام‌شده، روز دوشنبه (۱۸ مهرماه) از ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه صبح ازسر گرفته شد.

ابلاغیه‌هایی برای کارکنان صنعت نفت: حمید حسین‌نژاد، مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در نامه‌ای به مدیران توسعه منابع انسانی شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و پتروشیمی برای اعطای کمک هزینه بلاعوض پیوندکلیه و دیگر اعضا به کارکنان صنعت نفت، دستورهایی ابلاغ کرد. او همچنین در نامه‌ای به چهار شرکت اصلی وزارت نفت برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی در منطقه عملیاتی سرخس و خانگیران، دستورهایی را ابلاغ کرد.

قدردانی مجلس از وزارت نفت: شجاع‌الدین بازرگانی، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت این هفته اعلام کرد که اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در دومین نشست با جواد اوجی، وزیر نفت از عملکرد این وزارتخانه در بخش‌های مختلف قدردانی کردند. به گفته او، در این نشست نمایندگان مجلس از وزیر نفت و مدیریت وی در زمینه افزایش فروش و صادرات نفت، مدیریت مناسب توزیع سوخت زمستانی و دیگر فرآورده‌های نفتی، عملکرد موفق در حوزه دیپلماسی انرژی و ارتباط مناسب با کشورهای همسایه در بخش انرژی، همچنین استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری تشکر کردند.

تازه‌ترین گزارش اوپکگزارش ماه اکتبر اوپک نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه سپتامبر (شهریورماه - مهرماه)، ۲۹ میلیون و ۷۶۷ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۱۴۶ هزار بشکه بیشتر از ۲۹ میلیون و ۶۲۱ هزار بشکه ماه اوت بوده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش این سازمان، عربستان با تولید روزانه ۱۰ میلیون و ۹۹۱ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۵۱۸ هزار بشکه و امارات با تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۹۳هزار بشکه، تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند. ایران هم در ماه سپتامبر۲ میلیون و ۵۵۷  هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۱۴ هزار بشکه کمتر از ماه اوت (مردادماه - شهریورماه) بوده است.

دیگر اخبارمذاکرات ایران و بلاروس برای صدور تجهیزات نفتی، قدردانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از وزارت نفت به‌منظور اجرای سرفصل یکم سند دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها، امضای تفاهم‌نامه طرح پویش اهدای بسته‌های آموزشی به‌ دانش‌آموزان محروم مناطق نفت‌خیز، آغاز عملیات اجرایی طرح پتروالفین فن‌آوران، تصویب آیین‌نامه اجرایی فروش نفت به اشخاص معرفی‌شده ازسوی دستگاه‌های اجرایی و انتصاب «هرمز قلاوند» به‌عنوان سرپرست شرکت پتروپارس از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: «جان تازه در رگ‌های صنعت پالایش» عنوان گزارش خبرنگار شانا از اقدام‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم برای نوسازی و توسعه صنعت پالایش نفت کشور است که پیشنهاد می‌شود، بخوانید.

کد خبر 462980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =