گردهمایی پالایشی و پتروپالایشی‌ها در هوای اردیبهشتی چمران

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در کنار فعالان بخش خصوصی در حوزه پالایش و پتروپالایش، سازندگان تجهیزات صنایع پالایشی و شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت سی‌ان‌جی در نمایشگاه بیست‌وهفتم نفت تهران طی روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در اتوبان چمران گرد هم آمدند و درباره نیازها و دستاوردهایشان گفت‌وگو کردند و از وضع دستیابی به دانش فنی در صنایع پالایشی مطلع شدند.

به گزارش شانا، بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه) با شعار «صنعت نفت، تولید فناورانه و مصرف بهینه» از ۲۷ اردیبهشت‌ماه برای چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد، نمایشگاه امسال با رونق دوباره صنعت نفت شاهد حضور ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان از جمله روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هند، امارات، عمان و ترکیه بود.

حرکت از سوخت‌محوری به سودمحوری و مصرف بهینه‌سوخت در دستور کار صنعت پالایش نفت: صنعت پالایش نفت کشور در دولت سیزدهم سیاست حرکت از سوخت‌محوری به سودمحوری را در پیش گرفته است. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها که در سومین روز نمایشگاه نفت امسال برگزار شد از آمار بسیار بالای هدرروی سوخت در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: در صورت مدیریت صحیح مصرف و اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف از جمله خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل شخصی و صنعتی کشور، صرفه‌جویی روزانه ۱۶ میلیون لیتری در کشور رقم خواهد خورد که عدد بسیار قابل توجهی است. وی در این نشست همچنین تاکید کرد: با حرکت به سمت سودمحوری با استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها به سمت ایجاد ارزش افزوده در تولید فرآورده در کشور حرکت خواهیم کرد.

گردهمایی پالایشی و پتروپالایشی‌ها در هوای اردیبهشتی چمران

فراخوان نیازمندی‌های پخش برای دانش‌بنیان‌ها: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نخستین روز نمایشگاه نفت امسال نیازمندی‌های خود را برای بهره‌گیری و مشارکت حداکثری به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد؛ احداث و توسعه جایگاه‌های عرضه تک‌سکو، توسعه شبکه خودروهای سوخت‌رسان سیار، ارتقا و بهینه‌سازی سطح کیفی خدمات شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع (برندینگ)، طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز در همه حوزه‌های مرتبط با تأمین، ذخیره‌سازی، نگهداشت و توزیع فرآورده‌های نفتی، تولید نرم‌افزارهای بهینه‌سازی برنامه تدارکاتی و برنامه‌های حمل‌ونقل سوخت برای مدیریت مصرف و کاهش هزینه‌ها و تولید و ساخت واحدهای بازیافت بخارات فرآورده‌های نفتی از جمله این نیازمندی‌ها بودند که در جهت تحقق شعار سال در فراخوان این شرکت بر آنها تأکید شد.

انتخاب مجری پتروپالایشگاه شهید سلیمانی: فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت نیز از انتخاب این شرکت به‌عنوان مجری پروژه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد یورویی خبر داد و گفت: از اسفندماه پارسال (۱۴۰۱) به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت مأموریت داده شد به‌عنوان مجری این پروژه تا زمان مشخص شدن سهامداران راهبری کنیم و سپس این مسئولیت به‌عهده سهامداران واگذار می‌شود. احمدی در این نشست همچنین از پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه‌های احداث خط لوله در دولت سیزدهم، انجام مذاکراتی برای اجرای پروژه‌های جدید برون‌مرزی و خودکفایی صنعت پالایش در تولید کاتالیست‌های پالایشی خبر داد.

گردهمایی پالایشی و پتروپالایشی‌ها در هوای اردیبهشتی چمران

افزایش ۷۷۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی کشور: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت هم‌زمان با نمایشگاه نفت از افزایش ۷۷۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت انتقال در این شبکه خبر داد. ظرفیت انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی کشور با بهره‌برداری و تکمیل چهار طرح خطوط لوله که عملیاتی شده‌اند، ۱۲۳ میلیون لیتر معادل ۷۷۵ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. تکمیل طرح خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - خوی - ارومیه به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه، تکمیل خط نفت خام ترش سبزآب - شازند به ظرفیت ۲۹۶ هزار بشکه، خط لوله انتقال فرآورده بندرعباس - سیرجان - رفسنجان با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه و خط لوله انتقال فرآورده رفسنجان - یزد به ظرفیت ۱۱۵ هزار بشکه، حدود ۷۷۵ هزار بشکه افزایش یافته است.   ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز در یک نشست خبری در آستانه نمایشگاه نفت از انتقال بیش از ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده در سال ۱۴۰۱ و انتقال بیش از ۶۸ درصد از حجم فرآورده کشور به‌وسیله خطوط لوله خبر داده بود.

جشن قرارداد و تفاهم‌نامه‌های پالایشی، اوج ‌هم‌افزایی دولتی‌ها و خصوصی‌ها: امضای ۲۵ تفاهم‌نامه همکاری شرکت‌های پالایشی با شرکت‌های دانش‌بنیان، تفاهم‌ناهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت ایران خودرو دیزل در زمینه خودروی سیار سوخت‌رسان، تفاهم‌نامه آموزشی شرکت ملی پخش با سازمان فنی‌حرفه‌ای، امضای ۲۵ تفاهم‌نامه همکاری شرکت‌های پالایشی با شرکت‌های دانش‌بنیان، تفاهم‌ناهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت ایران خودرو دیزل در زمینه خودروی سیار سوخت‌رسان، تفاهم‌نامه آموزشی شرکت ملی پخش با سازمان فنی‌حرفه‌ای، سه قرارداد ساخت تجهیز شرکت پالایش نفت تهران با دانش‌بنیان‌های ایرانی، هفت تفاهم‌نامه پالایشگاه‌های نفت تهران، امام خمینی (ره) شازند و آبادان با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تولید کاتالیست، احیای کاتالیست، طرح‌های پژوهشی، بومی سازی قطعات توربین‌های گازی و ...، تفاهم‌نامه شرکت پالایش نفت کرمانشاه و شرکت آذرانرژی تبریز برای اجرای طرح کاهش گوگرد نفت‌کوره تولیدی این پالایشگاه و نیز تفاهم‌نامه پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند با شرکت اکسیرنوین فرایند آسیا در زمینه تولید کاتالیست‌های واحد RCD از جمله این تفاهم‌نامه‌ها بودند که در نمایشگاه امسال نفت به‌منظور هم‌افزایی توان و دانش فنی بخش‌های حاکمیتی و خصوصی امضا شدند.

گردهمایی پالایشی و پتروپالایشی‌ها در هوای اردیبهشتی چمران

نشست‌های هم‌اندیشی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اتوبوس بهین‌سوخت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گامی ابتکاری اتوبوسی را در محوطه باز نمایشگاه به‌عنوان نماد مصرف بهینه سوخت به برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف اختصاص داده بود که مورد استقبال مدیران و کارشناسان و نیز عموم مردم قرار گرفته بود. نشست هم‌اندیشی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تجهیزات طرح کهاب، نشست تخصصی طرح‌های صنعت سی‌ان‌جی، نشست شرکت‌های فعال در حوزه تولید و بومی‌سازی تجهیزات سامانه هوشمند سوخت و نشست فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مصرف بهینه سوخت از جمله این نشست‌ها بودند که به همت روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌منظور هم‌افزایی بین بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه مسائل و چالش‌های مهم صنعت توزیع فرآورده برگزار شدند.

گردهمایی پالایشی و پتروپالایشی‌ها در هوای اردیبهشتی چمران

نشست تخصصی «بایدها و نبایدهای دوگانه‌سوز شدن خودروها»: نشست تخصصی «بایدها و نبایدهای دوگانه‌سوز شدن خودروها»، در حاشیه روز پایانی بیست‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در غرفه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با حضور مدیران و کارشناسان واحد پژوهش و فناوری برگزار شد و حاضران درباره مشکلات دوگانه‌سوز کردن خودروها، مصوبه شورای اقتصاد درباره حمایت از تولیدات کارخانه‌ای و دیگر چالش‌های این صنعت به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

برنامه‌ریزی دولت سیزدهم برای اتصال نیروگاه‌ها به شبکه خطوط لوله انتقال نفت: توسعه خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم از جمله برنامه‌های اولویت‌داری است که با اهتمامی جدی از سوی وزارت نفت در حال پیگیری است. این موضوع در کنار ضرورت راه‌اندازی نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌تواند تغییرهای مؤثری را در ساختار صنعت نفت و انرژی کشور به‌ویژه در حوزه جلوگیری از عرضه خارج از شبکه ایجاد کند. شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز در نمایشگاه نفت امسال از اتصال ۹ نیروگاه به شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده نفتی و افزایش یک و نیم میلیاردلیتری ظرفیت انتقال سوخت مایع از طریق این شبکه به نیروگاه‌ها خبر داد. پس از اتصال نیروگاه شهید سلیمی نکا به‌عنوان نخستین نیروگاهی که از بین ۹ نیروگاه به شبکه خطوط متصل شده است، دو نیروگاه تابان و چادرملو یزد در اولویت دستور کار قرار گرفته‌اند.

گردهمایی پالایشی و پتروپالایشی‌ها در هوای اردیبهشتی چمران

رونمایی کاتالیست ایرانی واحد RFCC پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند: رونمایی از کاتالیست ایرانی واحد RFCC پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند در حاشیه نشست خبری جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز از دیگر رویدادهای حوزه پالایش در نمایشگاه بیست‌وهفتم نفت بود. کاتالیست واحد RFCC از سوی شرکت دانش‌بنیان شیمیایی بهداش تولید و استفاده عملیاتی از آن، از چند ماه گذشته در این پالایشگاه به‌طور رسمی آغاز شده است و نتایج بسیار موفقیت‌آمیزی داشته است. کیفیت کاتالیست ایرانی بومی‌سازی‌شده واحد RFCC با کاتالیست‌های اروپایی برابری می‌کند و عملیات بارگیری و به‌کارگیری آن به‌عنوان یک کار گروهی بین شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و شرکت تولیدکننده شیمیایی بهداش اجرایی شده است.

گردهمایی پالایشی و پتروپالایشی‌ها در هوای اردیبهشتی چمران

دیگر رویدادها: اعلام خبر بهره‌برداری از طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌های تبریز و شیراز از سوی علی زیار، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و اعلام خبر احداث ۱۱۱ جایگاه جدید توسط بخش خصوصی توسط حسین باقری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، همچنین برگزاری هفتمین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازار انرژی از دیگر رویدادهای صنعت پالایش نفت کشور در  بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بودند.

جنب‌وجوش در پتروپالایشی‌ها: غرفه‌های پتروپالایشی‌های کوچک، سازندگان تجهیزات صنایع پالایشی و دانش‌بنیان‌های فعال در صنایع پائین دستی نیز در نمایشگاه امسال یکی از شلوغ‌ترین بخش‌ها را به خود اختصاص داده بود و شرکت‌های خصوصی فعال در این بخش با جنب‌وجوشی ویژه و استقبال مطلوب از سوی مخاطبان روبرو شده بودند که به نظر می‌رسد این افزایش اقبال عمومی از سوی دولتی‌ها و مخاطبان به صنایع فعال خصوصی در این بخش، به‌دلیل توجه ویژه دولت سیزدهم به احیای دوباره صنایع پالایشی و پتروپالایش‌ها پس از سال‌ها رخوت باشد.

کد خبر 473194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =