۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
  • کد خبر: 475237
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به حضور وزیر نفت در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک و انجام مذاکرات فشرده با مقام‌های دیگر کشورها در وین، امضای تفاهم‌نامه طرح افزایش استحصال گاز اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی و دیگر خبرها را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

حضور وزیر نفت در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک: مهم‌ترین رویداد نفتی در هفته‌ای که گذشت، حضور جواد اوجی، وزیر نفت در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۴ و ۱۵ تیرماه) و سخنرانی در نشست وزارتی این سمینار بود. اوجی در این نشست وزارتی با اشاره به هدف‌گذاری برای جذب ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌ در صنعت نفت ایران طی هشت سال آینده، گفت: در ۲۰ ماه گذشته، ۴۰ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کردیم.

مذاکرات سازنده اوجی در وین: وزیر نفت در حاشیه این سمینار با وزیر انرژی عربستان مذاکرات فشرده‌ای انجام داد. دو طرف در این مذاکرات درباره شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت خام، آینده بازار نفت، تصمیم‌های کنونی و مورد نیاز برای آینده و چشم‌انداز قیمت‌های نفت خام بحث و تبادل‌نظر کردند.

اوجی در این سفر با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز دیدار و درباره آینده بازارهای گاز جهان، سرمایه‌گذاری‌ها، پیش‌بینی قیمت و همگرایی کشورهای صادرکننده گاز در بازار گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد و برنامه‌های آینده، موضوع‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در صنعت گاز در میان کشورهای صادرکننده گاز و خارج از آن و تحولات جهانی حاکم بر بازارهای گاز دنیا بررسی شد.

دیدار با وزیر نفت عراق، وزیر انرژی امارات و مذاکره با وزیر نفت مصر برای توسعه همکاری‌ها در بازار نفت از دیگر فعالیت‌های وزیر نفت در حاشیه این سمینار بود.

امضای تفاهم‌نامه استحصال گاز اتان ۹ پالایشگاه پارس جنوبی: این تفاهم‌نامه روز دوشنبه (۱۲ تیرماه) با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت و صنعت گاز امضا شد که با اجرایی‌ شدن آن، به جای تزریق اتان در خطوط سراسری گاز طبیعی، اتان استحصال‌ شده و به‌عنوان خوراک پتروشیمی‌ها به مصرف می‌رسد.

اوجی در این آیین اعلام کرد که با استحصال اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی، سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار درآمد برای کشور ایجاد خواهد شد.

اجرای آزمایشی عرضه سوخت با کارت بانکی در یک جایگاه شهر تهران: محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای طرح آزمایشی عرضه سوخت از طریق کارت بانکی در یک جایگاه شهر تهران خبر داد و گفت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل آزمایشی و صدور مجوزها، در مرحله نخست این طرح، توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی آغاز خواهد شد.

به گفته وی، در مرحله نخست، این طرح در یک جایگاه به‌صورت پایلوت در شهر تهران اجرایی خواهد شد و در صورت آماده بودن بسترها و دریافت مجوزها و انجام مراحل خوداظهاری از سوی افراد، به سمت عرضه بنزین سوپر با کارت مغناطیسی در دیگر جایگاه‌ها خواهیم رفت.

دیگر خبرها: برگزاری دومین دوره‌ آموزشی تربیت ارزیاب در صنعت نفت، نصب سازه‌های جانبی نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی، برگزاری آیین معارفه و تکریم رئیس دانشگاه صنعت نفت، ابلاغ اسناد همسان پیمان‌های ئی‌پی‌سی و پی‌سی صنعت نفت کشور، انتصاب عضو اصلی مالی هیئت عالی حل اختلاف قراردادی وزارت نفت و پیشرفت ۲۵ درصدی اجرای فاز نخست پروژه گازرسانی به شهر چابهار از دیگر خبرهای این هفته بودند.

خواندنی‌های هفته: این هفته خبرهایی از موفقیت صنعت نفت در بخش‌های مختلف بر روی خروجی شانا منتشر شد؛ حفر و تکمیل ۲۷ حلقه چاه نفت و گاز در ۱۰۰ روز نخست ۱۴۰۲ از جمله این اخبار است.

گزارش‌هایی درباره اهداف تعیین‌شده در برنامه هفتم توسعه در صنعت نفت نیز منتشر شد که می‌توان به افزایش ۱۵ درصدی تولید فرآورده‌های نفتی اصلی تا پایان ۱۴۰۶ و افزایش ۴۳ درصدی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم در گفت‌وگویی با خبرنگار شانا با عنوان «کاهش قاچاق سوخت با توسعه گازرسانی به مرزهای شرقی کشور» تازه‌ترین اقدام‌ها و برنامه‌های پیش‌روی این مجموعه را تشریح کرده است که پیشنهاد می‌شود بخوانید.

کد خبر 475237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =