۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
  • کد خبر: 633452
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به حضور رئیس‌جمهوری در وزارت نفت، رشد اقتصادی بی‌سابقه ۲۵.۶ درصدی گروه نفت و گاز، نشست‌های وزارتی اوپک و اوپک‌پلاس، بررسی چالش‌های کارکنان نفتی اهواز و ورود ایران به چرخه تولید شیل‌های نفتی را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

حضور رئیس‌جمهوری در وزارت نفت: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری صبح روز دوشنبه (۲۹ آبان‌ماه) در ادامه فرآیند «نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی» به وزارت نفت آمد و در جمع مدیران این وزارتخانه، ضمن استماع گزارش وزیر نفت، رهنمودها و پیشنهادهایی ارائه کرد.

او با بیان اینکه نفت و گاز بهترین بخش برای سرمایه‌گذاری است، افزایش تولید و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها و تهدیدها را برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت مردمی دانست. تأکید بر معطل نگه‌ نداشتن طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت به بهانه دیدگاه‌های کارشناسی، تسریع در تکمیل طرح جمع‌آوری گازهای مشعل، توجه ویژه به مدیریت مصرف در کنار مدیریت تولید، ضرورت ایجاد یکپارچگی در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی، رفع ناترازی‌ها به‌ویژه در بخش بنزین و گاز و تبدیل این فرآورده‌ها به ثروت و برنامه‌ریزی برای جذب و حمایت سرمایه‌گذار از بخش خصوصی با تضمین سرمایه و سود از دیگر نکات مهم مطرح‌شده از سوی رئیسی بود.

جواد اوجی، وزیر نفت نیز هم در این نشست در گزارشی به تشریح اقدام‌ها و عملکرد دو ساله این وزارتخانه از تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تا اجرای طرح‌های جدید در بخش‌های مختلف نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم در مجموع ۱۸۲ طرح به ارزش ۷۶ میلیارد دلار در صنعت نفت با هدف افزایش ظرفیت تولید در بالادست و پایین‌دست در جریان است همچنین طرح‌های نیمه‌تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار تکمیل شدند و به بهره‌برداری رسیدند.

رشد اقتصادی بی‌سابقه ۲۵.۶ درصدی گروه نفت و گاز: جواد اوجی، وزیر نفت روز چهارشنبه (یکم آذرماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران به رشد درآمدهای ارزی کشور اشاره و اظهار کرد: امروز به گواه مرکز آمار ایران وزارت نفت بهترین کارنامه را دارد و همان‌طور که آقای داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه آن را ارائه کرد، گروه نفت و گاز رشد ۲۵.۶ درصدی را به‌دست آورده که تا به حال سابقه نداشته و البته این رشد به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت است.

افت قیمت نفت به‌دلیل تعویق نشست‌های اوپک و اوپک‌پلاس: صدوهفتادوهشتمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک و سی‌وششمین نشست اوپک‌پلاس از ۲۵ و ۲۶ نوامبر (چهارم و پنجم آذرماه) به ۳۰ نوامبر (نهم آذرماه) موکول و این خبر سبب افت بیش از ۳ دلاری قیمت نفت در معاملات بازارهای جهانی شد. این نشست‌ها از طریق ویدیوکنفرانس برگزار خواهد شد.

بررسی چالش‌های کارکنان نفتی اهواز: مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت بعدازظهر شنبه (۲۷ آبان‌ماه) به همراه مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌منظور بررسی مسائل مربوط به حوزه منابع انسانی در جمع نمایندگان کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری ایران حضور یافت و نمایندگان کارکنان رسمی، قراردادی، ارکان ثالث و بانوان شاغل مطالبات و نظرات خود و مدیران منابع انسانی توضیحات خود را ارائه کردند.

علی‌مددی در این دیدار تناسب شغل و شاغلان صنعت نفت را از مهم‌ترین مسائل حوزه منابع انسانی خواند و گفت: از مهم‌ترین رویکردهای وزارت نفت در دولت سیزدهم همترازی در نظام پرداخت کارکنان است.

ورود ایران به چرخه تولید شیل‌های نفتی: مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران این هفته  در آیین قدردانی از متخصصان و تلاشگران مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت در پروژه‌های پانیذ، چنگوله غربی و شیل‌های نفتی منطقه قالی‌کوه استان لرستان با بیان اینکه ساخت پایلوت آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی شیل‌های نفتی با موفقیت انجام شده است، گفت: مرحله بعدی احداث کارخانه خواهد بود و هم‌اکنون ایران وارد چرخه شیل‌های نفتی شده است.

سایر اخبار: افزایش ۱۰ هزار بشکه‌ای برداشت نفت از میدان نفتی چشمه خوش، افزایش حق عضویت طرح پس‌انداز مسکن کارکنان، ایجاد کارگروه مسئولیت‌ اجتماعی در امور زنان و خانواده وزارت نفت، توزیع گاز مایع به قیمت فوب خلیج‌فارس برای مصرف‌کنندگان آزاد، نفت ۶۵ یورویی در بودجه ۱۴۰۳، تعویض رایگان مخازن فرسوده تاکسی‌های دوگانه‌سوز، بهسازی رایگان ۲۹۴۹ واحد موتورخانه در فارس، ابلاغ اقدام‌های مورد انتظار در حوزه پژوهش و فناوری صنعت نفت از سوی وزیر نفت، ابلاغ دستورعمل مدیریت تعارض منافع در فرآیندهای واگذاری و اجرای پروژه‌های صنعت نفت و بهره‌برداری از فاز دوم توسعه میدان دانان از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: برنامه‌های وزارت نفت برای جمع‌آوری گازهای مشعل را می‌توانید در گفت‌وگوی شانا با مظاهر انصاری، مدیرکل اچ‌اس‌ئی و پدافند غیرعامل وزارت نفت بخوانید. او در این گفت‌وگو اعلام کرده که برای جمع‌آوری همه گازهای همراه و مشعل در سطح شرکت ملی نفت ایران ظرفیت جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه و مشعل در حدود ۲ میلیارد فوت‌مکعب معادل ۵۷ میلیون مترمکعب در روز در قالب ۵ طرح بلندمدت و ۱۴ مزایده فروش برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 633452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =