انتظار جذب ۶۰ درصدی فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت نفت از انتظار برای جذب حداقل ۶۰ درصدی فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت خبر داد.

وزارت نفت تا پایان سال ۱۳۹۴ متعهد بود فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت را بر اساس دستورعمل مربوطه و تنها با انجام مصاحبه در بدنه صنعت نفت جذب کند. شایان ذکر است این وزارتخانه نسبت به فارغ‌التحصیلان سال‌های بعد هیچ‌گونه تعهدی ندارد، با این حال گروهی از این افراد، بنا به دلایل مختلف از جمله عدم مراجعه یا عدم احراز صلاحیت در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت موفق به جذب در بدنه صنعت نفت نشدند و برخی از این افراد نسبت به نحوه احراز صلاحیت خود اعتراض داشتند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت نفت، با دستور وزیر نسبت به بررسی این موضوع اقدام کرد و در نهایت بنا شد فرصتی دوباره برای افراد پذیرفته‌نشده فراهم شود و مصاحبه و بررسی صلاحیت آنها منطبق با دستورعمل موضوعه صورت گیرد. بر همین اساس پای صحبت‌های مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت نفت نشستیم تا در جریان جزئیات این موضوع قرار بگیریم.

درباره احراز صلاحیت ۱۴۹۴ نفر از فارغ‌التحصیل گروه الف توضیح دهید.

وزارت نفت متعهد بود فارغ‌التحصیلان گروه الف تا پایان سال ۹۴ را بر اساس شرایطی که در دستورعمل موضوعه قید شده، منطبق با نیازهای منابع انسانی جذب کند و پس از سال ۹۵ دیگر تعهدی نسبت به جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت ندارد.

تا سال ۹۸ از جذب این افراد که در مجموع ۱۹۸۲ نفر بودند، جلوگیری و سال ۹۸ بنا شد یک ارزیابی استخدامی در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت انجام شود که ۴۸۸ نفر در این ارزیابی جذب و ۱۴۹۴ نفر ردصلاحیت شدند.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، در مجموعه توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت نفت، نشست‌هایی با این افراد برگزار شد تا مطالبات آنها شنیده شود. در این جلسات مشخص شد این افراد از نوع ارزیابی رضایت نداشتند و معتقد بودند این ارزیابی روایی و پایایی لازم برای سنجش صلاحیت آنها را نداشته و با شرایط آنها منطبق نبوده است و بر اساس دغدغه‌ها و مطالبات مطرح‌شده، آنها خواستار ارزیابی خود منطبق با دستورعمل‌های صادره بودند.

با ارجاع گزارش به وزیر نفت، وی دستور رسیدگی فوری و ارائه فرصت مجدد با انجام مصاحبه از این افراد طبق دستورعمل متعهدانه وزارت نفت برای جذب این افراد را صادر کرد.

بر همین اساس بنا شد یک بار دیگر مطابق با دستورعمل، فرصتی دوباره به این افراد داده شود و در ابتدا رشته‌های تحصیلی تعداد ۱۴۹۴ نفر از مجموع ۱۹۸۲ نفر باقیمانده این گروه احصا شد و ادامه کار کلید خورد.

برنامه مصاحبه این افراد چگونه است و تاکنون به‌ چه صورت پیش رفته است؟

با برنامه‌ریزی برای انجام مصاحبه این افراد، بنا شد شرکت ملی نفت ایران با توجه به تجربه‌ای که در برگزاری چنین مصاحبه‌هایی دارد، به‌صورت متمرکز این اقدام را انجام دهد، اما نماینده هر یک از شرکت‌های تابع وزارت نفت در این مصاحبه‌ها حضور دارند و بر اساس نیازسنجی انجام‌شده در هریک از شرکت‌ها، نسبت به انتخاب افراد برای به‌کارگیری این افراد در شرکت خود اقدام کنند.

در یک هفته گذشته مصاحبه‌ افراد در رشته‌های با تراکم بیشتر فارغ‌التحصیلان (سه رشته مهندسی نفت، شیمی و مهندسی ایمنی) آغاز شده است و به‌تدریج مصاحبه همه رشته‌ها انجام می‌شود و محدودیتی برای جذب این افراد در سمت‌هایی که به نیرو نیاز دارد، وجود ندارد.

فرآیند انجام مصاحبه‌ها و جذب افراد چقدر زمان می‌برد؟

توافق‌ها برای صدور مجوز اداری و استخدامی به‌منظور استخدام این افراد انجام شده است و انتظار داریم در نهایت تا یکی یا دو ماه دیگر مراحل مصاحبه و بررسی صلاحیت افراد انجام شود و پس از آن تشریفات استخدام افراد از جمله طب صنعتی، بررسی عدم سوءپیشینه، گزینش و سایر مراحل آغاز شود و انتظار می‌رود تا پایان سال استخدام افراد به مرور انجام شود.

فکر می‌کنید چه تعداد از این افراد در بدنه صنعت نفت جذب شوند؟

اگرچه وزارت نفت تعهدی بر جذب تمام و کمال این افراد ندارد و افراد باید بعد از مصاحبه و صلاحیت‌سنجی پذیرش شوند، اما با توجه به نیازی که به نیروهای متخصص در برخی رشته‌ها داریم، انتظار می‌رود حداقل بیش از ۶۰ درصد از این افراد در بدنه صنعت نفت جذب شوند، ضمن آنکه در برخی رشته‌ها با توجه به تعداد کم فارغ‌التحصیلان، افزون بر جذب همه افراد فارغ‌التحصیل آن رشته، (اگر صلاحیت اولیه آنها از جمله صلاحیت روان‌شناختی و فنی تخصصی در فرایند مصاحبه احراز شود) باز هم کمبود نیرو در این بخش‌ها وجود دارد، اما برخی رشته‌ها که تراکم بیشتری در تعداد فارغ‌التحصیلان دارند، ممکن است افرادی که صلاحیت کمتری داشته باشند، شانس پذیرششان کمتر باشد.

برخی از این تعداد ۱۴۹۴ نفر باقیمانده از سال ۹۵ دیگر تمایلی به پذیرش در صنعت نفت ندارند و پیش‌بینی می‌شود برای مصاحبه مراجعه نکنند، برخی برای کار یا ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند و بعضی از این افراد در شرکت‌های دیگر و بخش خصوصی از جمله بخش‌های واگذارشده صنعت نفت با شرایط مناسب‌تر، مشغول به‌کار شده‌اند.

انتظار جذب ۶۰ درصدی فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت

در مصاحبه افراد چه مسائلی مدنظر قرار می‌گیرد؟

در زمان مصاحبه، موضوعات مختلفی در مورد افراد مدنظر قرار می‌گیرد؛ صلاحیت علمی و تخصصی فرد که نقش مهمی دارد در کنار شرایط روان‌شناختی، فیزیکی، تطابق با شرایط جغرافیایی مکان شغلی مورد نظر و شرایط زندگی افراد از جمله مواردی هستند که مورد بررسی مصاحبه‌کننده قرار می‌گیرد.

کد خبر 450240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =