۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
  • کد خبر: 451492
گزیده‌های نفتی هفته

آغاز عملیات سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران، آخرین وضع قراردادهای صادرات گاز ایران، اجرای شیوه‌نامه تعیین حقوق و فوق‌العاده‌های کارکنان مدت‌موقت از بهمن‌ماه، انتخاب بیست‌وچهارمین دبیرکل اوپک و دیدار وزیر نفت با سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

آغاز عملیات سوآپ گاز: جواد اوجی، وزیر نفت، این هفته و پس از نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات سوآپ سوآپ سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان از ابتدای سال نو میلادی (۲۰۲۲) خبر داد و گفت: سوآپ گازی میان ایران با ترکمنستان و آذربایجان براساس قراردادی که در اجلاس ترکمنستان به امضا رسیده بود از روز دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه آغاز شده است. وزیر نفت در این باره اظهار کرد: اکنون براساس این قرارداد روزانه ۴ تا ۴.۵ میلیون مترمکعب سوآپ گازی در حال انجام است که این موضوع به پایداری شبکه گاز در کشور کمک می‌کند.

نشست با سازندگان کالا: جواد اوجی، وزیر نفت همچنین چهارشنبه این هفته در نشست با سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت اعلام کرد: اکنون ۷۰ درصدی تجهیزات صنعت نفت از تولید داخل تأمین می‌شود و این توانمندی وجود دارد که تا ۹۵ درصد کالاها هم داخلی‌سازی شوند.

منابع انسانی: مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت، این هفته جزئیات شیوه‌نامه تعیین حقوق و پرداخت فوق‌العاده‌های کارکنان قرارداد مدت‌موقت را تبیین و عنوان کرد: این شیوه‌نامه از یکم بهمن‌ماه (۱۴۰۰) قابل اجراست. این هفته همچنین اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت درباره مقدار افزایش مزایای کارکنان شاغل در مناطق عملیاتی دفاع مقدس توضیحاتی ارائه کرد. بر این اساس، فرمول تعیین و افزایش فوق‌العاده بر اساس امتیازهای تعیین‌شده بخشنامه، ضرب در ضریب ریالی حقوق سالانه کارکنان دولت ملاک عمل خواهد بود.

بین‌الملل: نشست ویژه وزارتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دوشنبه این هفته (۱۳ دی‌ماه) برگزار و اعضای آن در این نشست بر سر انتخاب هیثم الغیص، به‌عنوان دبیرکل این سازمان به اجماع رسیدند. جواد اوجی، وزیر نفت پس از پایان این نشست تأکید کرد: دبیرکل جدید اوپک براساس اصل اجماع انتخاب شده است. این هفته همچنین بیست‌وچهارمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) برگزار شد و اعضای این ائتلاف بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه فوریه (بهمن - اسفند) به توافق رسیدند، قیمت نفت با این تصمیم اوپک پلاس روند صعودی در پیش گرفت و از ۸۲ دلار گذشت.

انتصابات: انتصابات در صنعت نفت این هفته هم ادامه پیدا کرد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با صدور احکامی سید مهدیا مطهری را به‌عنوان مدیر پژوهش و فناوری و  عباس رزمی را به‌عنوان سرپرست مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در حکمی رحیم سلیمانی‌نژاد را به‌عنوان سرپرست شرکت گاز استان زنجان و علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در حکمی علیرضا پاکدامن را به‌عنوان سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان این شرکت منصوب کردند.

پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی این هفته در هم‌اندیشی بررسی چالش‌های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون‌رفت از آن عنوان کرد: از همه صنعتگران، کارشناسان و فعالان صنعت پتروشیمی دعوت می‌کنم که برای کمک به توسعه این صنعت بشتابند تا صنعت پتروشیمی به جایگاه واقعی خود برسد. میثم فدایی‌واحد، سرپرست شرکت فرابورس نیز در این مراسم عنوان کرد که بازده شرکت‌های پتروشیمی در بورس ۱.۵ برابر بازده کل بوده و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در این بخش سود بالایی دارد.

سایر اخبار: لغو دریافت مجوز برای انجام معاملات بالای ۴۰ میلیارد تومان از هیئت مدیره شرکت ملی نفت، آخرین وضع قراردادهای صادرات گاز ایران، ضرورت انسداد مبادی قاچاق فرآورده‌های نفتی، روند گازرسانی مطلوب به صنعت فولاد و  افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌ها از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

کد خبر 451492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =