۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳
  • کد خبر: 463941
گزیده‌های نفتی هفته

هفته‌ای که گذشت، هفته پرباری برای صنعت نفت به‌شمار می‌آمد، جواد اوجی، وزیر نفت در سفر به روسیه برای شرکت در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، چند سند همکاری با این کشور امضا کرد. این هفته همچنین ایران و ارمنستان در زمینه تمدید قرارداد تهاتر گاز با برق و افزایش دوبرابری صادرات گاز به ارمنستان یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند، در هفته جاری سه پروژه مهم گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان هم با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مقام‌های استانی به بهره‌برداری رسید.

امضای یادداشت تفاهم‌ همکاری با ارمنستان: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در هفته‌ای که گذشت در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان که به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انجام شده بود، از افزایش ۴۳ درصدی روابط تجاری ایران و ارمنستان و هدف‌گذاری ۳ میلیارد دلاری برای توسعه این روابط خبر داد. در حاشیه این دیدار دو طرف همچنین در زمینه تمدید قرارداد تهاتر گاز با برق ارمنستان تا سال ۱۴۰۹ و افزایش دوبرابری صادرات گاز به ارمنستان یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی امضا کردند.

حضور وزیر نفت در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه: در هفته‌ای که گذشت، جواد اوجی، ‌ وزیر نفت برای شرکت در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، به روسیه سفر کرد. اوجی در این سفر ضمن تأکید بر ضرورت دستیابی به سطح مطلوب روابط تجاری ایران و روسیه با توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف گفت: روابط دو کشور هم‌اکنون در دوران طلایی قرار داد.

وزیر نفت در آیین گشایش رسمی این نشست گفت: وزارت نفت به‌عنوان متولی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه افزون بر تلاش برای گسترش همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف انرژی، از همکاری میان همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی و روس حمایت می‌کند. وی همچنین در جمع خبرنگاران تأکید کرد: همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه تحریم‌های بین‌المللی را بی‌اثر می‌کند.

اوجی همچنین در نشست هماهنگی با نمایندگان کارگروه‌های مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روس قرارداد هفت میدان نفتی و گازی را با ایران به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار نهایی کرده‌اند که بعضی از پروژه‌ها تاکنون ۷ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

اعلام خبر افزایش حجم سرمایه‌گذاری روس‌های در میدان‌های نفتی ایران از سوی الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در نشست خبری مشترک با اوجی از دیگر خبرهای مهم این نشست بود. نواک همچنین در نشست عمومی شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه اظهار کرد: روابط ایران و روسیه به‌زودی به بالاترین سطح می‌رسد و رکوردی تازه ثبت می‌کند.

معاون نخست‌وزیر روسیه تأکید کرد: این روابط با سند راهبردی توسعه ارتقا می‌یابد و از این پس شاهد توسعه‌ هرچه بیشتر مناسبات خواهیم بود، نواک همچنین روابط ایران و روسیه را اعتمادآمیز و در سطح عالی سیاسی قلمداد کرد.

در همین حال، محسن خجسته‌مهر، ‌مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در گفت‌وگویی مشترک با شانا و خبرگزاری صداوسیما از نزدیک‌ شدن به‌ پایان تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی میدان‌های نفت و گاز ایران و احتمال امضای نهایی شدن آن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: موضوع انرژی به‌ویژه بخش بالادست نفت و گاز با تأکید بر توسعه میدان‌ها در این نشست از دیگر موضوع‌ها متمایز بود.

برزو قنبرپور، مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالا شرکت ملی نفت ایران نیز در حاشیه این نشست از تمایل ایران و روسیه برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در ساخت و تأمین کالا میان دو طرف خبر داد و گفت: در زمینه پشتیبانی ساخت و تأمین کالا، ایران بیشتر جنبه انتقال فناوری و ورود دانش فنی و فناوری‌های نو به داخل کشور، همچنین ساخت داخل تجهیزات خاص را مدنظر دارد.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز در گفت‌وگو با شانا تأکید کرد: ایران و روسیه همکاری‌های بسیار خوبی را در زمینه انرژی ریل‌گذاری کرده‌اند، یکی از این حوزه‌ها بخش سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز است.

احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز در حاشیه سفر وزیر نفت برای شرکت در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از مذاکره برای امضای نقشه راه ایران و روسیه خبر داد و به شانا گفت: در این دور از نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بیش از ۱۰ کارگروه تشکیل می‌شود و همه دستگاه‌های کشور در این نشست حضور دارند و با دستگاه‌های متناظر روس مذاکره می‌کنند.

وزیر نفت روز چهارشنبه، ۱۱ آبان ماه پس از بازگشت از سفر به روسیه در حاشیه نشست هیئت دولت،  جزئیات اسناد همکاری اقتصادی با روسیه را تشریح کرد.

جشن گازرسانی در سیستان و بلوچستان: این هفته آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های متعدد صنعت گاز در استان سیستان و بلوچستان در شهرهای سراوان و خاش، با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیران ارشد این شرکت و مسئولان استانی و جمعی از نمایندگان  استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در این آیین از وجود بیش از ۳۰ میلیون مشترک گاز در ایران و گشایش طرح‌ها و پروژه‌های مهم گازرسانی در کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز   نیز در سخنانی از گذر از دامنه‌های کوه تفتان برای گازرسانی و آبادانی در سیستان و بلوچستان خبر داد.

عملیات اجرایی خط لوله گاز پالیزان - پسکوه - سوران - زابل به طول ۱۵۳ کیلومتر، عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای میرجاوه، ریگ ملک، ده‌رئیس، نوک آباد و لادیز، افتتاح خط لوله گاز ایرانشهر - پالیزان به طول ۲۵۶ کیلومتر سه پروژه مهمی بودند که در روز پنج‌شنبه هفته جاری با حضور معاون وزیر نفت در امور گاز و جمعی از نمایندگان استانی به بهره‌برداری رسیدند.

عقب‌ماندگی ۴۶۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از برنامه ششم: وزیر نفت در ابتدای هفته جاری در نشست بررسی چالش‌های محیط زیستی وزارت نفت که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: مطابق تکلیف قانونی برنامه ششم باید سطح تولید گاز به روزانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، اما به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌نشده در سال‌های اخیر بیشینه این رقم به ۸۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در هفته‌ای که گذشت در گفت‌وگویی مشروح با شانا از پایان موفقیت‌آمیز عملیات تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۱ در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه این مجموعه و آمادگی کامل برای تولید پایدار و حداکثری گاز طبیعی در روزهای سرد امسال خبر داد.  

توسعه صنعت پتروشیمی ایران با دو برابر سرعت جهانی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در روزهای پایانی این هفته در مراسم نکوداشت هفته پدافند غیرعامل، سرعت توسعه صنعت پتروشیمی ایران را ۲ برابر میانگین سرعت جهانی دانست و گفت: هم‌اکنون ۱۱۰ طرح بزرگ و کوچک پتروشیمی در کشور در حال فعالیت است.

حضور وزیر نفت در راهپیمایی ۱۳ آبان و قدردانی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از وزیر نفت به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، از دیگر رویدادهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

کد خبر 463941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =