۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
  • کد خبر: 632129
گزیده‌های نفتی هفته

بیست‌ودومین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای، نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت نفت و نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد شرکت‌های گاز استانی کشور را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای: جواد اوجی، وزیر نفت چهارشنبه هفته جاری در رأس هیئتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برای شرکت در بیست‌ودومین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای به قیرقیزستان سفر کرد. وی پیش از این سفر اعلام کرد که تأمین محصولات پتروشیمی و کالاهای مورد نیاز کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، صدور خدمات فنی مهندسی، سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و خطوط انتقال انرژی و به‌ویژه ترانزیت گاز کشورهای آسیای میانه از ایران در این نشست مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در نخستین دیدار خود در سفر به بیشکک با عاقل‌بیک جباراُف، نخست وزیر قرقیزستان بیان کرد: توافق‌های مهمی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی از جمله راه‌اندازی کریدور ریلی، کمک به راه‌اندازی پالایشگاه، خرید و فروش قیر و غلات، تأسیس مراکز تجاری و ساخت نیروگاه برق حاصل شد. همچنین در دیدار وی با میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه مقرر شد درباره ترانزیت گاز میان روسیه و ایران با همکاری کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان بررسی‌های فنی و اقتصادی انجام شود.

جواد اوجی و مهرداد بذرپاش، وزیران نفت و راه‌وشهرسازی ایران نیز در حاشیه سفر به قرقیزستان به درخواست طرف قرقیزستانی با وزیران انرژی و حمل‌ونقل این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند که در این دیدار قرقیزستان خواهان تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز به‌ویژه بنزین، نفت‌گاز، سوخت‌جت، نفت‌سفید و قیر و مدرن‌سازی و بازسازی یکی از پالایشگاه‌های خود از سوی ایران شد.

راویان پیشرفت صنعت نفت: نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت نفت روز سه‌شنبه هفته جاری در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی شرکت ملی نفت (باشگاه کوشک) برگزار شد. در آیین آغاز به کار این دوره، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر خواهان اقتصادی قوی در کشور هستیم باید آموزش و پرورش قوی و پویا داشته باشیم. مرتضی شاهمیرزایی فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نفت نیز با اشاره به پیشرفت‌های بسیار صنعت نفت در شرایط تحریم اظهار کرد: همه بخش‌های صنعت نفت آماده برنامه‌ریزی برای ترویج و آموزش دستاوردها و پیشرفت‌های این صنعت به جوانان کشور است.

در همین حال، علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه اقتصاد و معیشت موضوع ۲۴ ساعته مردم و کشور در این حوزه با مشکل روبه‌روست، افزود: وزارت نفت باید با همه توان پای‌ کار اقتصاد کشور بیاید تا مشکلات اقتصادی کشور حل شود. سید محمدتقی قریشی، دبیر قرارگاه راویان پیشرفت و خدمت صنعت نفت نیز با اشاره به اینکه باید با هجمه‌های تلخ و ناامیدکننده دشمن مقابله کنیم، گفت: ما با هر اندیشه و سلیقه‌ای موظف به امیدآفرینی برای جوانان و نوجوانان کشورمان هستیم.

نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد شرکت‌های گاز استانی: نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد ستادی، مدیران عامل و مدیران بهره‌برداری شرکت‌های گاز استانی کشور از روز چهارشنبه (سوم آبان‌ماه) با حضور مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به میزبانی شرکت گاز استان خراسان رضوی در مشهد و به‌مدت دو روز برگزار شد. چگنی در این نشست، شرکت ملی گاز را یک شرکت ۱۰۰ درصد عملیاتی عنوان کرد که شب و روز نمی‌شناسد و همه تلاش خود را به کار گرفته تا با آمادگی کامل، زمستانی آرام را برای مردم در اقصی نقاط کشور به ارمغان آورد.

در ادامه این نشست، مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امسال هم شاهد ناترازی بین تولید و مصرف گاز هستیم، گفت: این مشکل همچنان وجود خواهد داشت. حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی نیز با اشاره به عبور موفق این مجموعه از بحران سرمای پارسال، بر ضرورت اطلاع‌رسانی در مدیریت بحران تأکید کرد. حسینعلی محمدحسینی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: اکنون و با توجه به شرایط موجود، بهینه‌سازی مصرف گاز بهترین گزینه برای مقابله با چالش ناترازی است، ضمن اینکه باید بدانیم بهینه‌سازی مقوله کوتاه‌مدت نیست و نیازمند همفکری و همکاری‌های فراسازمانی در بلندمدت است.

سایر اخبار: انتقال بیش از ۶۸ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده نفتی از طریق شبکه خطوط لوله در سطح کشور در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲، افزایش تولید گاز در پالایشگاه هاشمی‌نژاد به‌دنبال رشد ۱۱ درصدی ذخیره‌سازی در شوریجه، افزایش ۹.۵ درصدی تولید هلدینگ خلیج فارس، دستیابی ایران به دانش فنی اکتشاف و تولید شیل‌های نفتی، روشن شدن مشعل نخستین چاه انحرافی میدان گازی کیش، روند کاهشی مصرف بنزین در کشور، افزایش بیش از ۷ هزار بشکه‌ای تولید شرکت نفت فلات قاره در سکوی رشادت، آغاز حفاری چاه اکتشافی در خُنج و ستاره خلیج‌فارس برترین پالایشگاه کشور نیز از دیگر اخبار هفته جاری بود.

پیشنهاد هفته: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی کشور نقش مهمی در تولید گاز و تضمین امنیت انرژی کشور دارد از این رو وضع تولید و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت را در گفت‌وگوی شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) با عنوان «سهم ۳.۴ درصدی زاگرس جنوبی از ذخایر گاز جهان/ افزایش ۴ درصدی تولید گاز از زاگرس جنوبی در زمستان ۱۴۰۲» بخوانید.

کد خبر 632129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =