۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
  • کد خبر: 321564
گزیده‌های نفتی هفته

سفر وزیر نفت به ایلام و بازدید از طرح‌های صنعت نفت، انتصاب‌های جدید در هفته جاری، برگزاری دومین دیدار خارجی وزیر نفت، ابلاغ نتایج بررسی و اصلاح ابلاغیه‌ها و شیوه‌نامه‌های منابع انسانی وزارت نفت، درخشش طرح آذر در رقابت‌های جهانی و رسیدن نفت به بالاترین قیمت در سه‌ سال گذشته را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

ایلام، چهارمین مقصد: جواد اوجی، وزیر نفت پس از بازدید از مناطق عملیاتی صنعت نفت در عسلویه، اهواز و همچنین بازدید از پالایشگاه تهران، این هفته به همراه دیگر اعضای هیئت دولت و رئیس‌جمهوری به استان ایلام رفت. وی در حاشیه بازدید از طرح توسعه میدان نفتی آذر، از برنامه‌ریزی برای حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش بالادست صنعت نفت در استان ایلام خبر داد و اعلام کرد: با توجه به اینکه ۲ میلیارد دلار پروژه نیز در بخش‌های پایین‌دست تعریف شده است، به این ترتیب در مجموع ۴ میلیارد دلار طی چهار تا پنج سال آینده در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت این استان سرمایه‌گذاری می‌شود. اوجی همچنین در نشست مردمی که در فرمانداری مهران برگزار شد، گفت: در پایان این دولت نباید میدان نفتی یا گازی داشته باشیم که اکتشاف نشده باشد یا اگر اکتشاف شده، توسعه داده نشده باشد و یا اگر توسعه داده شده، توسعه آن کامل نشده باشد و اگر توسعه کامل داده شده است، باید بهره‌برداری و تولید حداکثری میدان‌های مشترک در دست اقدام باشد. وزیر نفت این را هم گفت که وزارت نفت با بررسی‌های دقیق کارشناسی، تصویب‌خواهی برای توسعه میدان چنگوله و دفاع از توسعه این میدان مشترک در سازمان برنامه و بودجه را در دستور کار قرار می‌دهد. وی در بازدید از پالایشگاه گاز ایلام نیز ابراز امیدواری کرد افزایش ظرفیت این پالایشگاه طی ۳۰ ماه آینده محقق شود.

تداوم انتصاب‌ها در نفت: جواد اوجی، وزیر نفت این هفته و در ادامه انتصاب‌های هفته گذشته، پای ۶ حکم دیگر را امضا کرد. بر اساس این احکام، محسن خجسته‌مهر به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مجید چگنی به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، احمد اسدزاده به‌عنوان سرپرست معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت، سجاد خلیلی به‌عنوان سرپرست معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری، سیدعباس بهشتی به‌عنوان نماینده وزیر نفت در امور عراق و عظیم شیراوند به‌عنوان رئیس سازمان حراست صنعت نفت منصوب شدند. وزیر نفت همچنین در پیام‌های جداگانه از زحمات مسعود کرباسیان، حسن منتظرتربتی، امیرحسین زمانی‌نیا و محسن پاک‌نژاد قدردانی کرد.

دومین دیدار خارجی: جواد اوجی این هفته در دومین دیدار خارجی خود پس از انتخاب‌ شدن به عنوان وزیر نفت با ژونگ گویدونگ، رئیس دفتر سینوپک در تهران دیدار کرد. وی در این دیدار بر عزم دولت سیزدهم برای گسترش همکاری با شرکت‌های چینی تأکید و اعلام کرد: برای جذب ۱۴۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت نفت ظرف چهار تا هشت سال آینده برنامه‌ریزی کردیم. اوجی در نخستین دیدار خارجی خود با معاون بخش خاورمیانه شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

چگنی در گاز: مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در نخستین روز کاری‌اش، از شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان ویترین وزارت نفت نام برد و بیان کرد: صحنه مدیریت، صحنه رقابت نیست و امانت از نفر پیشین به نفر بعدی می‌رسد. اکنون این مسئولیت سنگین که بر دوش آقای تربتی بود به بنده محول شد. خدا کمک کند بتوانیم این وظیفه را به‌خوبی انجام دهیم. حسن منتظرتربتی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز ایران هم عنوان کرد: تولید پارس جنوبی و انتقال گاز به حداکثر ظرفیت خود رسیده و بخش عمده نگرانی‌ها از افزایش مصرف است.

انتصاب‌ها در پالایش و پخش: جلیل سالاری که هفته گذشته حکم معاونت وزیر در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را دریافت کرده بود این هفته دست به قلم برد و پای پنج حکم را امضا کرد. بر اساس این احکام، علی زیار به‌عنوان سرپرست معاونت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ارسلان رحیمی به‌عنوان سرپرست شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، وحید عبیری به‌عنوان سرپرست مشاور و رئیس دفتر معاون وزیر و مدیرعامل و دبیر هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، فرهاد احمدی به‌عنوان سرپرست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و ناصر رضاعلی به عنوان سرپرست حراست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منصوب شدند.

تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی: بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جریان سفر و بازدید میدانی از روند فعالیت‌های پتروشیمی در عسلویه عنوان کرد که راهبرد این شرکت، تکمیل زنجیره ارزش و متنوع‌سازی سبد محصولات با ارزش است و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، با اجرای طرح‌های پیشران در ۶ زنجیره متنوع، سالانه حدود ۳.۵ میلیون تن خوراک به صنایع تکمیلی اختصاص می‌یابد. این هفته همچنین محمدعلی کریمیان، مدیرعامل پتروشیمی دنا از امضای قراردادی بالغ بر هزار میلیارد ریال در این شرکت با سازندگان داخلی در مسیر حمایت از تولید داخل و خودکفایی صنعتی خبر داد.

قیمت تازه برای نفت: قیمت نفت این هفته تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به محدودیت عرضه پس از طوفان‌های سهمگین در آمریکا، برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت و با گذشتن از ۷۷ دلار به بالاترین رقم از اکتبر سال ۲۰۱۸ تاکنون رسید. بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم این هفته پیش‌بینی کرد که احتمال دارد بالا رفتن قیمت گاز طبیعی و زمستانی سردتر در اروپا و آسیا سبب افزایش تقاضای نفت و در نتیجه بالا رفتن پنج دلاری برآورد قیمت هر بشکه نفت برنت در سه‌ماه پایانی ۲۰۲۱ شود. گلدمن برآورد کرده بود که قیمت نفت خام برنت در این بازه زمانی حدود ۸۰ دلار برای هر بشکه باشد. این هفته همچنین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان، شرکت‌ها و بازیگران عرصه صنعت نفت و گاز جهان برای نخستین بار از زمان شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا در رویدادی بین‌المللی با عنوان «گَستِک» به‌صورت حضوری در شهر دوبی امارات متحده عربی گرد هم آمده‌اند و در محور بحران کمبود گاز در اروپا، نبود سرمایه‌گذاری کافی در بخش بالادست صنعت گاز، انتقال به‌سوی انرژی‌های پاک‌تر، به صفر رساندن انتشار کربن، پایداری قیمت‌های گاز، درخواست آژانس بین‌المللی انرژی از روسیه برای عرضه گاز بیشتر به اروپا به بحث و تبادل نظر پرداختند. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل در هفته جاری باید به احتمال به تعویق افتادن جشن ۶۰ سالگی اوپک که قرار بود در بغداد برگزار شود اشاره کرد که رویترز به نقل از منابع آگاه آن را اعلام کرد.

درخشش آذر در رقابت‌های جهانی: طرح توسعه میدان مشترک آذر در بخش پروژه‌های مگا در رقابت‌های جایزه جهانی مدیریت تعالی پروژه خوش درخشید و در مراسم IPMA Global Award 2021 که به میزبانی کشور روسیه در شهر سن‌پترزبورگ برگزار شد، شرکت ایرانی مهندسی و توسعه سروک آذر (SAED) که متعلق به مجموعه صندوق‌های بازنشستگی نفت است و با کنسرسیوم اویک و شرکت اهداف مشغول فعالیت است، پس از طی دوره‌های ارزیابی توسط مؤسسه IPMA، به‌عنوان فینالیست مهم‌ترین بخش جایزه جهانی در قسمت پروژه‌های مگا قرار گرفت و در رقابتی فشرده با کشورهای فنلاند و هند، با کسب مدال طلا به کسب بالاترین افتخار در این رقابت جهانی دست یافت.

هفته دفاع مقدس: وزیر نفت این هفته به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس به مدیریت نظارت بر طرح‌های عمران مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران دستور داد تا اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان با راهبری این مدیریت به طرح تکمیل مجتمع فرهنگی ورزشی سردار سپهبد قاسم سلیمانی که در زادگاه سردار احداث شده است، اختصاص یابد. این هفته همچنین آیین تجلیل از پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت صنعت نفت هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس برگزار و از ۱۶ پیشکسوت این عرصه قدردانی شد. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در این آیین عنوان کرد: امروز فرصتی در اختیار مدیران قرار گرفته که با تلاش بیشتر مشکلات مردم را برطرف کنند. گذشته ما افتخارآمیز و قابل دفاع است.

محمدعلی فلاح‌ مهرجردی، فرمانده بسیج وزارت نفت هم این هفته در گفت‌وگویی بیان کرد: امروز با گذشت سه دهه از جنگ تحمیلی، کارگران و کارکنان در صنعت نفت با همان روحیه ایثارگری، وفاداری، ایستادگی و مقاومت توانستند چرخ صنعت نفت را همچنان پویا و متحرک به سمت تعالی به حرکت درآورند. حال که بحث دفاع مقدس مطرح است این را هم باید گفت که نمایشگاه عکسی به همین مناسبت در ساختمان مرکزی وزارت نفت  تا ۱۰ روز برقرار است.

دیگر اخبار: ابلاغ نتایج بررسی و اصلاح ابلاغیه‌ها و شیوه‌نامه‌های منابع انسانی وزارت نفت، تأکید رئیس‌جمهوری بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و پیش‌بینی نهایی شدن مذاکرات توسعه‌ فاز دوم میدان یادآوران در آینده نزدیک از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

کد خبر 321564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =