۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
  • کد خبر: 455961
گزیده‌های نفتی هفته

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری تهران و وزارت نفت، هشدار وزیر نفت درباره نزدیک شدن مصرف روزانه بنزین به ظرفیت پالایش کشور، حذف شرط سن از استخدام رسمی ایثارگران پیمانکاری صنعت نفت، تشکیل کارگروه مشترک همکاری وزارتخانه‌های نفت و علوم و... از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نفت در این هفته بودند.

به گزارش شانا، جواد اوجی، وزیر نفت سه‌شنبه این هفته (۳۰ فروردین‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نفت و شهرداری تهران که در محل وزارت نفت برگزار شد، با بیان اینکه ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت روزبه‌روز آشکارتر می‌شود و اگر اتفاق نیفتد تولید در این صنعت دچار مشکل می‌شود، گفت: بر اساس برآوردها طی هشت سال آینده ۸۰ میلیارد دلار باید در حوزه گاز کشور سرمایه‌گذاری شود تا هدف تولید روزانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز تحقق یابد.

وی درباره نزدیک شدن مصرف روزانه بنزین به ظرفیت پالایش کشور اظهار کرد: سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود.

نفت: سه‌شنبه این هفته (۳۰ فروردین‌ماه) تفاهم‌نامه همکاری در زمینه حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی بین وزارت نفت و شهرداری تهران با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و علیرضا زاکانی، شهردار تهران امضا شد که کمک به کاهش مصرف سوخت، همکاری در تأمین گازوئیل پاک، همکاری برای تکمیل پروژه فناورانه مینی‌ال‌ان‌جی، مدیریت پسماندهای ویژه و فاضلاب‌های تولیدی صنعت نفت، معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت و... از مهم‌ترین محورهای همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران در این تفاهم‌نامه همکاری است.

وزیر نفت در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران در جمع خبرنگاران به گازسوز و برقی کردن اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع درباره اتوبوس‌های شهری و خودروهای عمومی دنبال می‌شود که هزینه‌های آن با استناد به صرفه‌جویی که در مصرف سوخت رقم می‌خورد، به همه از سوی وزارت نفت پرداخت می‌شود.

اوجی بازسازی و نوسازی موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی را از دیگر موضوع‌های همکاری میان وزارت نفت و شهرداری تهران خواند و افزود: با استفاده از ظرفیت همکاری در این زمینه بین شهرداری و وزارت نفت، می‌توان کاهش مصرف سوخت را که یکی از رسالت‌های مهم وزارت نفت است محقق کرد.

حمید حسین‌نژاد، مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و ‌استخدامی وزارت نفت در این هفته ضمن اشاره به پیشنهاد معافیت فرزند و همسر رزمنده و پدر، مادر، خواهر و برادر شهید از شرط سن در فرآیند استخدام رسمی کارکنان پیمانکاری صنعت نفت از سوی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت، از موافقت وزیر نفت و ابلاغ این موضوع خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده و نشست‌های پرشمار و دو مرحله استعلام از سازمان اداری و استخدامی کشوری برای رفع ایرادهای مسائل شروط سنی، این پیشنهاد از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت مطرح شد و با موافقت و پیگیری وزیر نفت، پس از دریافت مجوز از سازمان اداری استخدامی کشوری، ابلاغ این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

چهارشنبه این هفته (۳۱ فروردین‌ماه) نشست مشترک جواد اوجی، وزیر نفت و محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان دو وزارتخانه و رؤسای دانشگاه‌های کشور برگزار شد که وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت از برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل کارگروه مشترک وزارتخانه‌های نفت و علوم به‌منظور رفع نیازمندی‌های علمی و فناوری وزارت نفت خبر داد و گفت: همکاری بیشتر در زمینه طرح‌هایی که از طرف وزارت نفت به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های مختلف واگذار شده و مراحل مختلف را طی می‌کند، از جمله مباحث این نشست بود.

گاز: رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران چهارشنبه این هفته (۳۱ فروردین‌ماه) از اجرای هم‌زمان ۱۴ طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در کشور خبر داد و تأکید کرد که قزل‌تپه، استثنایی‌ترین میدان هیدروکربوری کشور است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای به‌موقع طرح‌های ذخیره‌سازی و تأکید نهادهای بالادستی کشور در این باره، خواستار تخصیص منابع انسانی مورد نیاز برای تحقق تعهدها در زمان مقرر شد.

محمدرضا فخرایی، مشاور مدیرعامل و سرپرست مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت انتقال گاز ایران از جذب نخستین گروه مشمولان بند «و» ماده ۴۴ قانون پنجم توسعه کشور خبر داد و گفت: تعداد نفرات مشمول بند «و» ماده ۴۴ قانون پنجم توسعه کشور، ۲۱۹ نفر است که پرونده ۲۶ نفر تکمیل و پس از بررسی و تأیید از سوی تأمین نیروی شرکت ملی گاز، مجوز دریافت شماره شناسایی صادر شده و مرحله پایانی را طی می‌کند.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، این هفته و در حاشیه بازدید از مجتمع شهید باقری منطقه ۴ عملیات انتقال گاز با اشاره به عبور موفق و ایمن از ایام اوج مصرف در زمستان سال ۱۴۰۰ و قدردانی رئیس‌جمهوری از فعالیت‌های مخلصانه در حوزه گاز کشور گفت: ثبت رکوردهای جدید در بخش انتقال گاز به همراه مدیریت سوخت زمستانی با وجود چالش‌ها و محدودیت‌های گسترده، نماد تلاش جهادگونه سربازان گمنام این مجموعه برای خدمت‌رسانی به هموطنان در اقصی نقاط ایران اسلامی است.

وی افزود: با برنامه‌ریزی، مدیریت، آگاهی‌بخشی و تلاش شبانه‌روزی کارکنان شرکت انتقال گاز ایران در بخش‌های مختلف، با سربلندی از چالش‌های زمستان ۱۴۰۰ عبور کردیم و توانستیم با افزایش ۲.۸ درصدی مقدار انتقال گاز در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه، برگ زرین دیگری را رقم بزنیم که از این بابت از همکارانم در بخش‌های مختلف این مجموعه که جانانه پای کار ایستادند، قدردانی می‌کنم.

پالایش و پخش: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، روز دوشنبه این هفته (۲۹ فروردین‌ماه) در آیین تودیع و معارفه مدیر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: نگاه وزارت نفت به پالایشگاه‌های موجود به تثبیت تولید محدود نیست و برنامه‌های توسعه پالایشگاهی متوقف نشده است و این راهبرد نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: استمرار تولید برای سال‌های پیاپی به همراه کیفیت بخشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در حوزه صادرات و عمل به تعهدها طبق قانون هوای پاک (ارتقای کیفیت بنزین تولیدی) نیز هدف‌گذاری شده است.

اردشیر دادرس، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی، در نشست خبری که روز یکشنبه این هفته (۲۸ فروردین‌ماه) به‌منظور بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو در صنعت سی‌ان‌جی برگزار شد از ارائه بسته حمایتی افزایش ظرفیت توسعه صنعت سی‌ان‌جی در افق ۱۴۰۴ طی ۱۸ بند به مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضائیه خبر داد و گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین حدود ۲۴ میلیون مترمکعب گاز سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود، در حالی که ۵۰ درصد ظرفیت جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی با وجود سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت و بخش خصوصی طی دو دهه گذشته، مغفول مانده است.

وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی‌ برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی در زمان مناسب افزود: ایران هم‌اکنون صاحب یکی از بزرگ‌ترین‌ ناوگان‌های توزیع سی‌ان‌جی در دنیاست که با توجه به پیش‌بینی برای افزایش تعداد خودروها به عدد ۱۰ میلیون خودرو در دهه پیش رو، لازم است تعداد جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی به بیش از ۵ هزار باب جایگاه برسد.

پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی روز دوشنبه این هفته (۲۹ فروردین‌ماه) طی نشستی در حاشیه بیست‌ویکمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی روسیه برگزاری چنین رویدادهایی را برای گسترش همکاری‌ها ایران و روسیه حائز اهمیت خواند و گفت: از شرکت‌های روس دعوت می‌کنم از فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران استفاده کنند.

وی دسترسی به خوراک فراوان به پشتوانه این ذخایر نفت و گاز را برای توسعه صنعت پتروشیمی در کشور ایران مزیتی بی‌نظیر دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز از مخازن گازی برداشت می‌شود و ظرفیت تولید نفت خام ایران حدود ۴ میلیون بشکه است که بخشی از این تولیدات به‌عنوان خوراک صنایع پتروشیمی ایران مصرف می‌شود.  

بین‌الملل: به اعتقاد ناتاشا کانوا، رئیس بخش راهبرد کالای بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان، اگر اتحادیه اروپا در ششمین بسته تحریمی خود علیه روسیه، نفت این کشور را به‌طور کامل تحریم کند، احتمال دارد قیمت نفت خام برنت ۶۵ درصد افزایش ‌یابد و به ۱۸۵ دلار برای هر بشکه برسد.

وی گفت: تحریم فوری نفت روسیه بیش ‌از ۴ میلیون بشکه در روز از عرضه نفت این کشور را از بازار خارج می‌کند و چین و هند نمی‌توانند به این زودی‌ها این مقدار نفت را دریافت کنند.

قیمت شاخص نفت خام برنت ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه این هفته (۳۱ فروردین‌ماه) با ۹۳ سنت افزایش به ۱۰۸ دلار و ۲۳ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا هم با ۹۴ سنت افزایش به ۱۰۳ دلار و ۱۲ سنت برای هر بشکه رسید. در حالی که قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت روز قبل از آن، ۱۰۷ دلار و ۲۵ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا ۱۰۲ دلار و ۵۶ سنت بود.

دولت و مجلس: علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در نشست خبری روز سه‌شنبه این هفته (۳۰ فروردین‌ماه) با بیان اینکه مدیریت وزارت نفت سبب شد در بخش خانگی قطعی گاز نداشته باشیم، گفت: در سال‌های گذشته در روزهای اوج مصرف گاز و برق با قطعی روبه‌رو بودیم که با مدیریت خوب وزارت نفت، امسال با هیچ‌گونه قطعی گاز در بخش خانگی روبه‌رو نشدیم.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران روز سه‌شنبه این هفته (۳۰ فروردین‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی بین وزارت نفت و شهرداری تهران گفت: اصل تفاهم‌نامه با توجه به اینکه ما در اداره شهر از مشارکت مردم، نخبگان و دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های دولتی استفاده می‌کنیم بسیار مهم است، زیرا معتقدیم تهران مشکلات زیادی دارد که این مشکلات از طریق همکاری و مشارکت برطرف می‌شود.

وی ضمن قدردانی و تشکر از وزیر نفت به‌دلیل فراهم کردن مقدمات برای انجام این تفاهم‌نامه افزود: با همکاری شهرداری تهران و وزارت نفت می‌توانیم دانش بهتر، فناوری بیشتر و سرمایه انسانی خلاق را در مسیر تحقق اهداف داشته باشیم.

سایر اخبار: کارگروه راهبری مخازن مشترک نفت و گاز با ابلاغ محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد، صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و بانکی ملی ایران در زمینه توسعه همکاری‌های ارزی و ریالی با هدف توسعه‌ طرح‌های اقتصادی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند، متناسب‌سازی مستمری سال ۱۴۰۰ بازنشستگان در حال پیگیری است، خروجی واحد بازیافت گوگرد پتروشیمی بوشهر در محدوده استاندارد قرار گرفت، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۸۵۷ میلیارد یورویی در میدان‌های جدید نفت و گاز جهان تا سال ۲۰۳۰، تکمیل تقاطع‌های غیرهم‌سطح مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، بیش از ۱۶ هزار نفر در فهرست تازه رسمی‌های صنعت نفت، از دیگر اخبار صنعت نفت در این هفته بوده است.

کد خبر 455961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =