۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
  • کد خبر: 460757
گزیده‌های نفتی هفته

کمک ایران به مهار آتش مخازن نفتی کوبا، دیدار وزیر نفت با وزیر تجارت و کار جزایر موریس، گردهمایی دانش‌بنیان‌ها در جم، رشد تولید بنزین و گازوئیل و پایان لوله‌گذاری دریایی نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

کمک ایران به مهار آتش مخازن نفتی کوبا: اواسط این هفته (۲۵ مردادماه) خبر اعزام گروه فنی و تخصصی ایران برای کمک به خاموش کردن آتش مخازن نفتی کوبا به ریاست مظاهر انصاری، مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) به‌صورت رسمی اعلام شد. هدف نخست این گروه انتقال تجربه‌ها و آموزش‌های اطفای حریق و مقابله با آتش‌سوزی مخازن و هدف دوم، بازدید از تأسیسات نفتی کوبا و ممیزی و ارزیابی ریسک تأسیسات بیان شد، در همین روز سفیر کوبا در تهران میزبان رسانه‌ها شد تا قدردانی خود را از همراهی ایران و وزارت نفت برای کمک در مهار آتش مخازن نفتی این کشور اعلام کند. جواد اوجی، وزیر نفت هم همسو با این موضوع چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت اعلام کرد: کمک‌های وزارت نفت برای اطفای حریق مخازن نفتی کوبا کارساز بوده است.

یک دیدار، یک پیام، یک توئیت: وزیر نفت دوشنبه این هفته (۲۴ مردادماه) در دیدار با سودش ساتکام کالیچورن، وزیر تجارت و کار جزایر موریس راه‌های همکاری دو کشور در بخش انرژی را بررسی کردند. وی همچنین در توئیتی که شامگاه جمعه (۲۱ مردادماه) با مضمون مسئولیت اجتماعی منتشر شد، تأکید کرد: وزارت نفت خود را متعهد به اجرای کامل مصوبات سفرها و ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال جوامع محلی می‌داند. اوجی همچنین اواسط این هفته (۲۵ مردادماه) در پیامی بازگشت آزادگان به کشور را جلوه‌ای از پیروزی جبهه حق دانست و بازگشت پیروزمندانه آنها را فراموش‌نشدنی بیان کرد. 

گردهمایی دانش‌بنیان‌ها در جم: نشست توسعه بازار شرکت‌های تولیدکننده و دانش‌بنیان کشور دوشنبه این هفته (۲۴ مردادماه) در جم برگزار شد. سیدمحمدمهدی هاشمی، مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم در این نشست بر ضرورت رفع موانع حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت کشور تأکید کرد و احمد زمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران هم بیان کرد: یکی از مواردی که نیاز است دانش‌بنیان‌ها به آن ورود کنند حوزه کاهش آلودگی گازهای مشعل است که اقدام‌های مؤثری در این زمینه انجام شده است. در پایان این نشست پالایشگاه فجر جم سه تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

رشد تولید بنزین و گازوئیل: به بخش پالایش و پخش برویم. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران چهارشنبه این هفته (۲۶ مردادماه) در جمع اصحاب رسانه از صادرات یک محموله نفت‌گاز به مقصد افغانستان، افزایش ۳ درصدی تولید گازوئیل و رسیدن تولید بنزین به حدود ۹۶.۹ میلیون لیتر خبر داد و بیان کرد: درباره کنترل قاچاق، طرح‌هایی اجرا شده و به‌شدت پایش می‌شود. از دیگر اخبار بخش پالایش و پخش باید به حمایت انجمن صنفی از طرح‌های توسعه‌ای صنعت پالایش و حمایت همه‌جانبه پالایشگاه تهران از دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها اشاره کرد.

انتصاب‌های هفته: در ادامه انتصابات در صنعت نفت این هفته، وزیر نفت در حکمی تقی ابراهیمی را به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر در طرح تأمین مسکن کارکنان صنعت نفت، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت در حکمی محسن حقیقی‌مقدم را به‌عنوان سرپرست مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت و معاون وزیر نفت در امور گاز در دو حکم جداگانه مرتضی خوش‌لهجه را به‌عنوان سرپرست شرکت گاز استان قم و سید محمدمهدی هاشمی را به‌عنوان مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش گاز فجر جم منصوب کردند.

نفت در جهان: طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران، قیمت رسمی فروش انواع نفت خام صادراتی ایران برای عرضه به مشتریان آسیایی در ماه سپتامبر افزایش یافت، همچنین این هفته اعلام شد سوددهی شرکت سعودی آرامکو در نیمه نخست امسال به حدود ۸۸ میلیارد دلار رسید، تولید پالایشگاه‌های چین در ماه ژوئیه کاهش یافت، عرضه نفت خام عراق در ژوئیه اوج گرفت و شرکت گازپروم روسیه نسبت به افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌های گاز در زمستان امسال به غرب هشدار داد. بازار نفت هم این هفته تحت تأثیر عواملی متعددی همانند داده‌های ضعیف اقتصادی چین و چشم‌انداز منفی از تقاضای نفت روند کاهشی در پیش گرفت و به زیر ۱۰۰ دلار رفت.

سایر اخبار: آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز در هفته دولت، رتبه نخست وزارت نفت در انتشار اسناد و  پاسخگویی به درخواست‌های مردمی در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، راه‌اندازی کارگروه مشترک میان وزارتخانه‌های نفت و دفاع برای ساخت تجهیزات و کالاهای پیشرفته صنعت نفت، پایان لوله‌گذاری دریایی نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی، تعیین تکلیف قیر حواله‌ای سال ۱۴۰۱ و  اجرای بیش از ۷ هزار میلیارد تومان پروژه‌ مسئولیت اجتماعی در خوزستان از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

کد خبر 460757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =