۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
  • کد خبر: 468069
گزیده‌های نفتی هفته

بررسی رفع مشکلات حوزه انرژی سیستان و بلوچستان، احیای چاه‌های نفتی کشور، توسعه دریامحور صنعت پتروشیمی، معرفی دستاوردهای بانوان اثرگذار صنعت نفت، تقویت زیرساخت‌های زنجیره تأمین و توزیع فرآورده‌ در کشور را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

رفع مشکلات حوزه انرژی سیستان و بلوچستان: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در نشست عصر روز یکشنبه (دوم بهمن‌ماه) هیئت دولت، با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در تأمین انرژی سیستان و بلوچستان، به معاون اول خود مأموریت داد رفع این مشکل را با فوریت پیگیری کند. به‌دنبال دستور رئیس‌جمهوری، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه (چهارم بهمن‌ماه) با هدف بررسی چالش‌های انرژی و آب در استان سیستان و بلوچستان و پیگیری روند اجرایی مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری وارد شهر زابل شد. در این سفر پالایشگاه تولید قیر در شهرک کامبوزیا زاهدان نیز از سوی جواد اوجی، وزیر نفت و با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. وزیر نفت روز چهارشنبه پس از نشست هیئت دولت با بیان اینکه ۵۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی و ۳۰ جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی مایع در سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود، گفت: در نشست معاون اول رئیس‌جمهوری در استانداری سیستان و بلوچستان افزون بر سهمیه ماهانه ۲۰۰ لیتری هر خانوار سیستان و بلوچستان، تخصیص یک سهمیه ۱۰۰ لیتری تازه هم مصوب شد.

احیای چاه‌ها: در هفته جاری نخستین قرارداد احیای چاه‌های نفتی کشور با امضای محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و علیرضا نصراله‌نژاد، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دیاکو انرژی با هدف احیای سه حلقه چاه میدان نفتی بی‌بی حکیمه تنفیذ شد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم طرح‌های ازدیاد برداشت را تشریح کرد و گفت: برای تحقق تولید روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت طی هشت سال آینده، تنها با استفاده از برنامه‌های ازدیاد برداشت، تولید روزانه نفت را ۹۰۰ هزار بشکه افزایش می‌دهیم. محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز نیز از آغاز احیای چاه‌های کم‌بازده و غیرفعال از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و بیان کرد: فناوری‌ دانش‌بنیان‌ها می‌تواند در چاه‌های معمولی هم به‌کار گرفته شود و از این مسیر هوشمندسازی چاه‌ها در شرکت ملی نفت جاری شود. همچنین علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره اهمیت افزایش طول عمر چاه‌ها توضیح داد و گفت: افزایش عمر چاه‌ها می‌تواند اقتصاد طرح‌ها را متأثر کند و به کاهش هزینه‌ها منجر شود.

توسعه دریامحور صنعت پتروشیمی: دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از روز دوشنبه، (سوم بهمن‌ماه) به مدت چهار روز در جزیره قشم برگزار شد. مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین گشایش این نمایشگاه از افتتاح طرح‌های جدید و افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی طی دو ماه آینده خبر داد و بیان کرد: مصمم هستیم با کمک فعالان و سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی به نقطه بلند بومی‌سازی صنعت پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش دست یابیم. عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با تأکید بر توسعه صنعت بانکرینگ، از بازار ۱۰ میلیارد دلاری بانکرینگ در منطقه خلیج فارس و دریای عمان خبر داد. حجت‌اله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی هم به فرصت‌های بی‌نظیر و کم‌نظیر برای توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: آمادگی کامل برای تسهیل‌گری حضور سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد تجاری – صنعتی را داریم.

مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی همچنین در این نمایشگاه در جمع خبرنگاران درباره صحبت‌هایی مبنی بر صادرات گازی که به‌عنوان خوراک به متانول‌سازان اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: مجتمع‌های در حال اجرا یا تولیدی پتروشیمی خط قرمز شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستند و باید مسیرشان را طی کنند و کارشناسان و متخصصان می‌توانند پیشنهادهای خود را در زمینه تکمیل زنجیره محصولاتی مانند متانول ارائه کنند.

بانوان اثرگذار نفت: نمایشگاه دستاوردهای زنان مؤثر ایرانی ذیل نخستین کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار صبح روز پنجشنبه (۲۹ دی‌ماه) آغاز به‌کار کرد که غرفه صنعت نفت نیز در این نمایشگاه به همت امور زنان و خانواده وزارت نفت با هدف معرفی دستاوردهای پژوهشی و دانش‌بنیان بانوان اثرگذار در این صنعت برپا شد. در حاشیه این نمایشگاه از سه محصول دانش‌بنیان رونمایی شد. همچنین انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و  بی‌بی فاطمه حقیر السادات، دبیر علمی کنگره زنان تاثیرگذار ضمن بازدید از غرفه وزارت نفت و دستاوردهای پژوهشی دانش بنیان با اهدای لوح سپاس از بانوان پژوهشگر برتر صنعت نفت قدردانی کردند.

تقویت زیرساخت‌های زنجیره تأمین و توزیع فرآورده: قرارداد سه‌جانبه تأمین، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی حوزه برندینگ روز شنبه (یکم بهمن) با هدف تقویت زیرساخت‌های زنجیره تأمین و توزیع فرآورده در کشور، مدیریت مصرف سوخت و کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه نقل و انتقال فرآورده بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت پالایش نفت اصفهان و شرکت راهبر ترابر انرژی امضا شد. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این آیین از زیرپوشش قرار گرفتن شرکت‌های صاحب مجاری عرضه از سوی تولیدکنندگان فرآورده خبر داد و بیان کرد: شرکت‌های صاحب مجاری عرضه در قالب جدید طرح برندینگ، کار تولید را به موازات انجام می‌دهند که گام بزرگی در حوزه برندینگ به‌شمار می‌آید.

سایر اخبار: ازسرگیری عملیات اجرایی تکمیل مخازن‌ راهبردی ذخیره‌سازی نفت‌خام گوره، بهره‌برداری از طرح گازرسانی به ۶۷ روستای دیگر کرمانشاه، بازدید وزیر امور اقتصاد و دارایی از مجتمع گاز پارس جنوبی، تخلیه نخستین محموله مخزن‌دار ریلی نفت سفید در زاهدان، تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، تدوین و اجرای ۳۷ طرح نفتی و پتروشیمی به ارزش ۶۹ میلیارد دلار، توزیع ۴۰۰ هزار لیتر نفت سفید و ۹۰ تن گاز مایع در تربت‌جام، رونمایی از اوراق ارزی فروش نفت به‌زودی، برگزاری همایش معرفی پاویون ایران در نمایشگاه صنعت نفت ترکیه، امدادرسانی به کشتی در حال غرق توسط شناورهای پایانه میعانات گازی پارس جنوبی، امضای قرارداد تأمین مالی سامان‌دهی و ایمن‌سازی هوتک‌های سیستان و بلوچستان، بازدید امام جمعه وقت تهران از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شهر آفتاب، میزبان بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران، تخفیف ۷۰ درصدی افزایش تعرفه قبوض گاز تا پایان سال ۱۴۰۱ از دیگر اخبار حوزه نفت در هفت جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان وضع گازرسانی استان البرز و تولید در مجتمع گاز پارس جنوبی قرار گیرد، گفت‌وگوی «گازرسانی پایدار در منفی ۱۵ درجه/ «البرز» بهار ۱۴۰۲ استان سبز گازرسانی می‌شود» و «جذب بیش از ۳۰۰ فارغ‌التحصیل دانشکده نفت در مجتمع پارس جنوبی/ تولید روزانه ۱۶ میلیون مترمکعب گاز بیش از تعهد» را بخوانید.

کد خبر 468069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =