عملیات اجرایی طرح تولید بنزین و پروپیلن پتروپالایش اصفهان آغاز شد

عملیات اجرایی طرح تولید بنزین و پروپیلن هلدینگ پتروپالایش اصفهان با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به‌صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به اصفهان، عملیات اجرایی و آیین کلنگ‌زنی طرح تولید بنزین و پروپیلن (RFCC) هلدینگ پتروپالایش اصفهان امروز (جمعه، هفتم مهرماه) به‌صورت رسمی با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت آغاز شد.

ظرفیت خوراک این واحد ۹۱ هزار بشکه است که بیش از ۸۰ درصد آن از واحد RHU و مابقی که نفت‌گاز سبک حاصل از برج خلأ و نفت‌گاز سنگین است از پالایشگاه موجود دریافت می‌شود.

سرمایه‌گذاری لازم برای این واحد، یک هزار و ۱۰۰ میلیون یورو برآورد شده است که چهار سال پس از بهره‌برداری (سال ۱۴۰۸) سرمایه آن به‌طور کامل باز خواهد گشت.

محصولات این واحد روزانه بیش از ۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل است، همچنین گاز مایع از دیگـر تولیدات این واحد است که خوراک واحدهای پتروشیمی را نیز تأمین خواهد کرد.

فرآیند RFCC یکی از مهم‌ترین فرآیندهای پالایشگاهـی بوده که هدف عمده ساخت آن تبدیل برش‌های سنگین و کم‌ارزش نفتی همچون ضایعات و ته‌مانده‌های نفتی برج‌های تقطیر پالایشگاهی به فرآورده‌های با ارزش و سبک است.

طرح احداث واحدهای پتروشیمی

در این آیین همچنین عملیات اجرایی طرح احداث واحدهای پتروشیمی این مجتمع پتروپالایشی با هدف تولید پلی‌اتر _ پلی‌اورتان، MTBE، سوخت کشتی، بنزین و گازوئیل آغاز شد.

هدف از اجرای این واحد ارزش افزوده بسیار بالا در زنجیره LPG در پایین‌دست واحدهای پالایشگاهی بوده و اجرایی شدن آن، افزایش ضریب پیچیدگی، سوددهی بالا، کاهش آلایندگی زیست محیطی، ارزش افزوده بالا، اشتغال‌زایی و بهبود اقتصاد استان اصفهان را به‌دنبال خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری واحدهای پتروشیمی در مرحله امکان‌سنجی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون یورو پیش‌بینی و سود خالص سالانه این طرح بیش از ۲۵ میلیارد یورو برآورد شده است.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود بازگشت سرمایه این طرح ظرف ۱۸ ماه محقق شود و پس از اتمام پروژه‌های فوق، سود هلدینگ پتروپالایش اصفهان با نرخ‌های کنونی از ۳۰ همت به ۱۲۵ همت افزایش یابد.

کد خبر 630511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =