۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
  • کد خبر: 321190
گزیده‌های نفتی هفته

سفر وزیر نفت به اهواز و بازدید از مناطق عملیاتی، انتصاب‌ها در هفته‌ جاری، رفع موانع پیش‌روی جذب نیروی انسانی در صنعت نفت، واگذاری راهبری اتیلن غرب به اویکو، افزایش ۱۵۱ هزار بشکه‌ای تولید اوپک در ماه اوت و توافق ایران و ترکمنستان درباره حل مسئله گاز را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

اوجی در اهواز: وزیر نفت پایان این هفته در سومین سفر خود، عازم اهواز شد و از تأسیسات و مناطق عملیاتی صنعت نفت استان خوزستان بازدید کرد. اوجی در این بازدید همانند دو بازدید دیگر آمادگی ایران را  بر استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اعلام و بیان کرد: بحث حداکثر برداشت نفت از میدان‌های مشترک را در برنامه داریم، ما با بیش از ۱۵۳ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال، ظرفیت خوبی برای برداشت از این مخازن و میدان‌های نفتی داریم. اوجی همچنین در نشستی با حضور نمایندگان استان خوزستان دستور تأمین ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های اجرایی بدون در نظر گرفتن محدودیت مالی و پرداخت آنها تا پایان امسال را صادر کرد.

انتصاب‌های هفته: وزیر نفت دومین روز این هفته و  ۱۸ روز پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی (سوم شهریورماه) و ۱۳ روز پس از امضای نخستین حکمش (هشتم شهریورماه) پای ۶ حکم انتصاب را امضا کرد. بر اساس این احکام جلیل سالاری به‌عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علیرضا ضیغمی به‌عنوان عضو هیئت امنای صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و عضو «کارگروه مشورتی تشخیص عدم مغایرت مصوبات هیئت مدیره شرکت ملی نفت با قوانین، مقررات، سیاست‌ها و راهبردهای وزارت نفت»، مهدی علی‌مددی به‌عنوان سرپرست معاونت وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، علی فروزنده به‌عنوان مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت و محمدصادق جوکار به‌عنوان سرپرست مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی منصوب شدند. جواد اوجی همچنین در این روز با صدور پیامی از زحمات بیژن عالیپور، مشاور وزیر پیشین نفت قدردانی کرد.

برنامه وزارت نفت برای کارکنان: مهدی علی‌مددی، سرپرست توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت سه روز پس از دریافت حکمش از وزیر نفت بر رفع موانع پیش‌روی جذب نیروی انسانی در صنعت نفت تأکید کرد و این اطمینان خاطر را به کارکنان قراردادی مدت‌موقت و مشمولان ایثارگر صنعت نفت داد که تعهدهای مرتبط با تبدیل وضعیت این کارکنان، پس از تکمیل بررسی‌های لازم و صحت‌سنجی، اجرایی می‌شود؛ موضوعی که مورد تأکید جواد اوجی، وزیر نفت در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد هم قرار گرفت: «تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مدت‌موقت به مدت‌معیّن یکی از برنامه‌های وزارت نفت در حوزه منابع انسانی است و کار تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر صنعت نفت نیز طبق قانون اجرا می‌شود.» اوجی در این برنامه نیروی انسانی را یکی از سرمایه‌های اصلی صنعت نفت خواند و تأکید کرد: احیای سمت‌های سازمانی که در دولت گذشته حذف شده بود، آموزش نیروی انسانی ماهر به‌منظور بهره‌وری بالا در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی از دیگر برنامه‌های وزارت نفت در حوزه سرمایه انسانی است.

واکسن کرونا و نفت: وزیر نفت در نخستین روز این هفته با صدور ابلاغیه‌ای بر لزوم تسریع در واکسیناسیون کارکنان صنعت نفت تأکید و موافقت خود را  با خرید ۲ میلیون سرنگ برای تسهیل واکسیناسیون در استان خوزستان اعلام کرد. ابلاغیه‌ای که این خبر را در روز چهارشنبه (۲۴ شهریوماه) به همراه داشت: «کل کارکنان چهار شرکت اصلی وزارت نفت وزارت نفت دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند» و «تزریق دوز دوم واکسن کارکنان، همچنین تزریق واکسن به خانواده‌های کارکنان از سه‌شنبه (۲۳ شهریورماه) آغاز شده است.» حالا که بحث تزریق واکسن کرونا مطرح است این خبر را هم به نقل از عبدالله صرامی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان بزرگ نفت اهواز بگوییم که شایعه افت سطح ایمنی بدن به‌دنبال تزریق واکسن به هیچ عنوان صحت ندارد و همه واکسن‌هایی که در کشور در حال تزریق هستند، سبب تولید آنتی‌بادی و افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس کرونا می‌شوند.

ضرورت مدیریت مصرف انرژی:‌ محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران این هفته با اعلام اینکه تنها با مدیریت مصرف انرژی برق و گاز است که می‌توانیم در ۶ ماهه دوم سال، انتقال گاز را به‌طور پایدار و مستمر داشته باشیم و زمستانی آرام را تجربه کنیم، بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی برای پنج ماه آینده، وضع آب و هوایی به غیر از شمال و شمال‌ شرق کشور، تقریباً مانند همین بازه زمانی پارسال است، بنابراین اگر مردم هم در این زمینه کمک حال باشند، مصرف مانند سال پیش و حتی کمتر خواهد بود. جولایی این خبر را هم اعلام کرد که روند ذخیره‌سازی در دو میدان شوریجه و سراجه بسیار خوب ارزیابی می‌شود؛ در سراجه فشار گاز بالا و مطلوب است و روند تزریق گاز در شوریجه نیز تا اواسط آبان‌ماه ادامه دارد تا کامل شود.

هفته شلوغ معاون وزیر نفت: جلیل سالاری، معاون وزیرنفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که یکشنبه این هفته حکم معاونتش را از وزیر نفت دریافت کرد روزهای پرکاری را تا آخر هفته پشت‌سر گذاشت. سالاری در نخستین روز کاری از تشکیل اتاق فکر کارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های کارشناسان، بررسی چالش‌های بخش‌های مختلف تولید، انتقال و توزیع، تحولات ساختاری و توسعه به معنای واقعی آن و ضرورت توجه به نقش رگولاتوری به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های اجرایی این صنعت نام برد. وی چهارشنبه (۲۴ شهریورماه) در دو نشست جداگانه با مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مدیران و مسئولان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. سالاری در دیدار نخست مهم‌ترین مأموریت‌ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را ساخت انبار و مخازن جدید ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی دانست و در نشست دوم بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها برای تأمین سوخت پایدار تأکید کرد.

واگذاری راهبری اتیلن غرب به اویکو: قرارداد بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری خط لوله اتیلن غرب میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان مالک خط و شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (اویکو) به‌عنوان پیمانکار یکشنبه این هفته (۲۱ شهریورماه) امضا شد. بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین امضای این قرارداد از افزایش تعداد مجتمع‌های متصل به خط اتیلن غرب به ۲۱ مجتمع در افق ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: ظرفیت تزریق به اتیلن غرب به ۳.۵ میلیون تن و ارزش فروش محصولات با توجه به تنوعی که از مسیر اتیلن ایجاد می‌شود به سالانه ۳.۷ میلیارد دلار می‌رسد. سیدجلال میرهاشمی، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در این آیین طول زمان این قرارداد را ۱۸ ماه اعلام و بیان کرد: هزینه‌های قرارداد در دو بخش جاری و مشروط پیش‌بینی شده است که در بخش جاری، بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات و بخش مشروط نیز برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است.

اوپک و ۶۱ سالگی: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) این هفته گزارش ماه سپتامبر را منتشر کرد که براساس آن تولید این سازمان در ماه اوت با افزایش روزانه ۱۵۱ هزار بشکه‌ای به ۲۶ میلیون و ۷۶۲ هزار بشکه در روز رسید. این سازمان پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی نفت در سه ماه پایانی امسال را هم به‌دلیل شیوع سویه دلتای ویروس کرونا کاهش داد. اوپک همچنین این هفته در بیانیه‌ای ۶۱ سالگی این سازمان را اعلام و یادآوری کرد:‌ تأسیس این سازمان نتیجه همکاری، گفت‌وگو و سازش بوده و این مسئله به وضوح در رویکرد اجماعی اوپک و همه موفقیت‌های این سازمان در ۶۱ سال اخیر مشخص است. افزایش قیمت نفت، اعلام جزئیات برنامه آزادسازی ذخیره‌سازی‌های نفت چین در آینده نزدیک و ثبت رکورد تازه قیمت گاز در اروپا از دیگر اخبار بین‌الملل در هفته جاری بودند. کمبود عرضه گاز در اروپا و کاهش سطح ذخیره‌سازی‌ها به پایین‌تر از میانگین پنج‌ساله، قیمت این حامل انرژی را تا ۷۳۰ دلار و ۱۰۰ سنت به ازای هر هزار مترمکعب بالا برد.

دیگر اخبار: مسیر پرچالش نگهداشت تولید پیش روی مناطق نفت‌خیز جنوب، توافق ایران و ترکمنستان درباره حل مسئله گاز و تأکید رئیس‌جمهوری بر پرداخت مطالبات مالی ایران از عراق از دیگر اخبار در هفته جاری بوده است.

کد خبر 321190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =