گام نخست پژوهش‌های مشترک برای تدوین نقشه راه توسعه همکاری نفتی ایران و روسیه برداشته می‌شود

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: گام نخست مطالعات و پژوهش‌های دوجانبه برای تهیه نقشه راه توسعه همکاری نفتی ایران و روسیه در چارچوب منافع مشترک با برگزاری یک نشست تخصصی بین صندوق سرمایه‌گذاری روسیه (روس‌کانگرس) و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برداشته خواهد شد.

محمدصادق جوکار در این باره به خبرنگار شانا گفت: این نشست که در روز نخست بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (چهارشنبه،۲۷ اردیبهشت‌ماه) برگزار خواهد شد، پله‌ای برای مطالعه، تحقیق و برنامه‌ریزی همکاری در چشم‌انداز آینده خواهد بود.

وی افزود: ما با روسیه رویکردهای همگرایانه‌ای در سطوح بالای تصمیم‌گیری، متناسب با تحولاتی که در حوزه محیطی نظام بین‌المللی، امنیتی، اقتصادی و انرژی داریم که این رویکردها در تمایلات و اراده برای همکاری دو طرف مشهود است و لازم است این اراده و تمایل‌ها به‌صورت عملیاتی به طرح و برنامه‌های اقدام همکاری تبدیل شود.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: در سه نشست تخصصی روز نخست بیست‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران تلاش می‌شود میان مراکز فکر و مطالعه کنگره روسیه و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ارتباط برقرار و زمینه برای محقق شدن این اراده را فراهم کند تا همکاری‌های دو کشور به‌صورت طرح و برنامه مشخص، در حوزه‌های مختلف تبیین شود و برنامه اقدام مشخص داشته باشد.

جوکار با تأکید بر اینکه همکاری‌ها می‌تواند در حوزه‌های مختلف بالادست تا بازار و حامل‌های انرژی و تراکنش‌های مالی و... باشد، افزود: در این نشست قرار است به‌صورت مستمر و مداوم در کنار پویایی همکاری‌هایی که وجود دارد، زمینه‌های همکاری این دو مرکز حاکمیتی که کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی انجام می‌دهند، شناسایی و پیشنهادهایی ارائه شود.

وی تصریح کرد:  این دو نهاد  می‌توانند در حوزه‌های مختلف همکاری و حتی در فرآیند اجرا و مواردی که چالشی وجود داشته باشد، اندیشه و برنامه‌ریزی کنند که این موضوع به‌ویژه در مواردی که همکاری‌ها دوجانبه یا چندجانبه در حوزه‌های مختلف از جمله اتصالات و ترانزیت، نظام‌های بانکی، تراکنش‌های غیردلاری، بازارسازی مشترک است، اهمیتی ویژه پیدا می‌کند.

جوکار با تأکید بر لزوم مطالعه برنامه اقدام در سطح کارشناسی و عملیاتی و نگارش برنامه راه برای عملیاتی شدن از سوی نهادهای اجرایی گفت: در نشست تخصصی نخست در حاشیه روز نخست نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران، تحولات و پویایی‌های حوزه بین‌المللی انرژی و تهدیدهای مشترک بررسی خواهد شد، زیرا این موضوع برای ما مهم است و همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند وابستگی متقابلی بین ایران و روسیه در حال شکل‌گیری است.

وی بیان کرد: در نشست تخصصی دوم که به نظر می‌رسد مهم‌ترین نشست است، لزوم رقابت سازنده بین ایران و روسیه به بحث و بررسی گذاشته می‌شود، زیرا دو کشور در مواردی نظیر سهم بازار با یکدیگر رقابت دارند که باید برنامه‌هایی برای مدیریت رقابت سازنده و ارتقای همکاری داشته باشیم، به‌طور طبیعی سطح همکاری‌های انرژی ایران و روسیه متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات دوطرف نیست اما برای بالا بردن این سطح باید زمینه‌یابی به‌منظور حصول منافع مشترک اتفاق بیفتد.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی تأکید کرد: باید همکاری را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که رقابت مثبت گذشته ادامه یابد، روس‌ها هم این رویکرد را پیش گرفته‌اند و به‌دنبال مدیریت رقابت هستند. با توجه به اینکه دو کشور با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو هستند، تلاش می‌کنیم رقابت‌های غیرسازنده وجود نداشته باشد و موارد را به‌صورت مشترک حل و فصل کنیم، برای نمونه موضوع بازارسازی در حوزه پایین‌دست در کشورهای ثالث، در نشست تخصصی دوم شناسایی و بررسی خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی تأکید کرد: در نشست تخصصی سوم که نتیجه‌گیری این بحث‌هاست، سازوکارهای اجرایی برای همکاری و ایجاد نهادهای مشترک پژوهشی و اجرای پروژه‌های مشترک مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه های مختلف میان مراکز مطالعاتی مورد تأیید دو طرف، به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

جوکار بیان کرد: در پایان این نشست، موارد ده‌گانه‌ای از اولویت‌های مطالعاتی، پژوهشی و اجرایی که به‌صورت مقدماتی و پیشرفتی مطالعه شده‌اند و عملیاتی هستند، مطرح می‌شود و پس از آن، سازوکاری برای تداوم این‌گونه نشست‌ها طراحی می‌شود. افزون بر آن برای این ۱۰ مورد، برنامه اجرایی و نقشه راه مشخص با وظایف کاری تعیین‌شده برای هر طرف تهیه خواهد شد.

کد خبر 472596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =