۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
  • کد خبر: 323210
گزیده‌های نفتی هفته

حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، حضور رئیس‌جمهوری در وزارت نفت، دیدار وزیر نفت با هیئت بلندپایه ترکمنستانی، برگزاری نشست کارگروه انرژی ایران و آلمان، تکذیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه و قیمت تازه برای نفت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت: حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، نخستین هفته آبان‌ماه را برای صنعت نفت پرخبر کرد. حوالی ساعت ۱۱ روز سه‌شنبه، چهارم آبان‌ماه و در حالی‌ که دقایقی از دیدار وزیر نفت با هیئت بلندپایه ترکمنستانی نگذشته بود، ابتدا اعلام شد سامانه هوشمند سوخت دچار اختلال شده و ساعاتی بعد اعلام شد هدف حمله سایبری قرار گرفته است. جواد اوجی، وزیر نفت در نخستین واکنش به این حمله و از محل یکی از جایگاه‌های عرضه سوخت تهران از تشکیل ستاد بحران در وزارت نفت خبر داد و با اعلام آمار جایگاه‌های فعال کشور در ساعات پایانی روز سه‌شنبه از مردم برای صبر و حوصله‌شان قدردانی کرد.

اوجی همچنین روز چهارشنبه در جمع محدودی از رسانه‌ها، ضمن ارائه گزارشی از وضع سامانه هوشمند سوخت بایت اختلال پیش‌آمده در این سامانه از مردم عذرخواهی کرد. دقایقی پس از این گفت‌وگو ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به‌صورت سرزده وارد ساختمان مرکزی وزارت نفت شد تا از نزدیک شاهد اقدام‌ها برای عملیاتی کردن جایگاه‌های عرضه سوخت پس از حمله سایبری قرار گیرد.

وزیر نفت در جریان بازدید سرزده رئیس‌جمهوری قول داد جایگاه‌های عرضه سوخت به‌سرعت فعال شوند. رئیسی نیز در جریان  حضور در ساختمان مرکزی وزارت نفت ضمن قدردانی از وزیر نفت و مجموعه کارکنان وزارت نفت برای سرعت عمل در فعال‌سازی جایگاه‌ها، بیان کرد: حمله‌های سایبری نه نخستین‌بار است که انجام می‌شود و نه آخرین بار خواهد بود، بنابراین باید در این قضیه پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم و ابزارهای مناسبی در نظر بگیریم تا بتوانیم از سازوکارهای توزیع سوخت در کشور صیانت کنیم، همه دستگاه‌های کشور باید در مقابل حمله‌های سایبری پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.

وزیر نفت دو روز پایانی هفته را نیز در اتاق مدیریت بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حضور یافت تا از نزدیک در جریان اقدام‌ها برای عملیاتی‌ کردن سامانه هوشمند سوخت قرار گیرد. وی روز جمعه پس از پایان نشست با مدیران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران حضور یافت.

اوجی در پایان این دو نشست به نمایندگان رسانه‌ها اعلام کرد: بیش از هزار و ۴۰۰ جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند و خوشبختانه بیش از ۹۶ تا ۹۷ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت عملیاتی شده‌اند. وزیر نفت همچنین هم‌زمان با کاهش دما در کشور ضمن دعوت مردم به صرفه‌جویی در مصرف سوخت از ذخیره‌سازی‌های مطلوب فرآورده‌های نفتی در نیروگاه‌ها و صنایع گفت و اعلام کرد: مشترکان پرمصرف و بدمصرف گاز شامل افزایش قیمت می‌شوند.

دیدار با هیئت ترکمنی و نشست با آلمانی‌ها: وزیر نفت میانه این هفته (چهارم آبان‌ماه) میزبان هیئت بلندپایه ترکمنستان به ریاست وزیر امور خارجه این کشور شد. جواد اوجی پس از پایان این نشست که بیش از یک ساعت به درازا کشید از عزم وزارت نفت و دولت سیزدهم برای پرداخت بدهی گازی به ترکمنستان گفت و بیان کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی که از قبل انجام داده بودیم مذاکرات خوبی برای تسویه بدهی ترکمنستان انجام شد.

پس از پایان این نشست سومین نشست کارگروه انرژی ایران و آلمان برگزار شد و حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان خزر معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت اعلام کرد: با توجه به عضویت آلمان در اتحادیه اروپا، کمیته کاری انرژی می‌تواند نقش مؤثری در گسترش روابط با دیگر کشورهای اروپایی داشته باشد و زمینه مناسب همکاری را با اعضای اتحادیه اروپا فراهم آورد.

اقدام‌های گازی هم‌زمان با کاهش دمای هوا: هم‌زمان با کاهش دمای هوا در کشور محی‌الدین مفخمی، سرپرست منطقه ۹ عملیات انتقال گاز اعلام کرد: حجم گاز تحویلی به استان‌های زیر پوشش این منطقه (گلستان، مازندران، گیلان) در نیمه نخست امسال حدود ۸.۶ میلیارد مترمکعب بوده است که این آمار از افزایش ۷ درصدی حجم گاز تحویلی به استان‌های یادشده نسبت به مدت مشابه پارسال حکایت دارد. مهدی جمشیدی‌دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران هم با سرد شدن هوا، مطمئن‌ترین راه برای عبور بی‌دغدغه از زمستان را صرفه‌جویی دانست و این خبر را هم اعلام کرد که تا دو ماه آینده با بهره‌برداری از ۲۰۰ کیلومتر خط لوله، خطوط انتقال گاز از پارس جنوبی افزایش می‌یابد. یحیی فیضی، سرپرست شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد نیز ضمن آمادگی این شرکت برای خدمت‌رسانی به هموطنان در روزهای سرد زمستانی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون برای پایداری تولیدحدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز به مخزن شوریجه تزریق شده است.

قیمتی تازه برای نفت و پیش‌بینی نفت ۱۰۰ دلاری: قیمت نفت این هفته هم با ثبت قیمت بالای ۸۶ دلار توانست رکوردی تازه را ثبت کند. هم‌زمان با این افزایش شرکت‌های بزرگ وال‌استریت در نشست سرمایه‌گذاری ریاض نسبت به خطر افزایش مداوم قیمت‌ها هشدار دادند و یکی از مدیران شرکت بلک‌راک، شرکت بزرگ دارایی جهان اعلام کرد قیمت نفت به احتمال زیاد به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم پیش‌بینی کرد که قیمت نفت از برآورد پیشین این بانک، یعنی رقم ۹۰ دلار برای هر بشکه، بالاتر رود. هم‌زمان با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اعلام کرد که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، تا سال ۲۰۶۰ به هدف حذف کامل انتشار گازهای گلخانه‌ای که بیشتر از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود، دست یابد.

پیش‌بینی کاهش قیمت گاز از سوی مدیرعامل توتال‌انرژی، حمایت نیجریه از موضع عربستان در اوپک‌پلاس و تهدید اوکراین به اقدام‌های تلافی‌جویانه از روسیه از دیگر اخبار بخش بین‌الملل در هفته جاری بود.

سایر اخبار: معارفه مدیرعامل شرکت متن، انتصاب مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، ابلاغ اولویت‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تکذیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه و معارفه مدیرعامل جدید اویک از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: «نشست اقلیمی گلاسکو و پاسخ به ۵ پرسش کلیدی» عنوان گزارشی است که در آستانه نشست گلاسکو از سوی مؤسسه انرژی اینتلیجنس منتشر شده است و پیشنها می‌شود آن را بخوانید. همچنین خواندن این دو مطلب «مصرف گاز ایران ۶.۷ برابر بیشتر از سرانه مصرف دنیاست» و «سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش‌­های خانگی و تولیدی» که بر ضرورت مصرف بهینه انرژی در کشور تأکید دارد می‌تواند هم‌زمان با آغاز فصل سرد در کشور راهگشا باشد.

کد خبر 323210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =