۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
  • کد خبر: 316470
گزیده‌های نفتی هفته

افتتاح سه طرح پتروشیمی با فرمان رئیس‌جمهوری، امضای قرارداد میدان گازی فرزاد «ب» و بازنشستگی شیخ‌الوزرا را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

پتروشیمی و آخر هفته: سه طرح پتروشیمی سبلان، پتروشیمی مسجدسلیمان و اکسیر حلال عسلویه پایان این هفته با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید. بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از این سه طرح عنوان کرد: در شرایط تحریم سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی از سوی بخش غیردولتی سرمایه‌گذاری شده است و اگر تحریم‌ها را نداشتیم بی‌شک این مقدار سرمایه‌گذاری بیش از ۲ برابر می‌شد.

در این آیین، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: پتروفرهنگ از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان متانول دنیا می‌شود. مرضیه شاهدایی، مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ تأکید کرد: متانول برای پتروفرهنگ نقطه پایانی نیست. یوسف داوودی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان گفت: پس از سال‌ها انتظار، پتروشیمی مسجدسلیمان در دولت دوازدهم به ثمر رسید. اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از عقد قرارداد صادرات محصولات پتروشیمی مسجدسلیمان و آغاز صادرات در هفته‌های پیش‌رو خبر داد. محمدرضا اخوان، مدیرعامل پتروشیمی تخت‌جمشید پارس عسلویه  هم اعلام کرد: ایران از واردات هگزان و پنتان بی‌نیاز شد.

سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهوری عنوان کرد: وزارت نفت از ابتدای دولت یازهم تا به امروز، از پیشتازان توسعه کشور بوده و مایه خرسندی است که رشد و توسعه به گفتمان اصلی امروز کشور تبدیل شده است.

فرزاد و پتروپارس: قرارداد میدان گازی فرزاد «ب» این هفته با پتروپارس امضا شد. وزیر نفت در آیین امضای این قرارداد از افزایش ۲.۵ برابری برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی و ۶ برابری نفت از میدان غرب کارون در هشت سال اخیر گفت و تأکید کرد: انجام دادن این کارها کوچک نیست، بدانید چنین اتفاق‌هایی به‌دلیل ظرفیت‌های بزرگی که در کشور وجود داشت قابل تکرار نیست. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت هم در این آیین اعلام کرد: امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد نقطه پایان‌بخش تعیین تکلیف میدان‌های مشترک گازی کشور است و پرونده تعیین تکلیف میدان‌های مشترک نفتی نیزبه‌زودی بسته می‌شود.

رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: توسعه میدان فرزاد «ب» بیش از پیش نیازمند بهره‌مندی از دانش، فناوری و تجهیزات روزآمد است و حمیدرضا مسعودی، مدیرعامل گروه پتروپارس هم گفت: این شرکت با شناخت کامل توسعه فرزاد «ب» را به‌عهده گرفته است.

در حاشیه این آیین، زنگنه از صادرات نخستین محموله نفت از پایانه جاسک در خردادماه خبر داد و معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت ملی نفت ایران همواره از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کنار پیمانکاران ایرانی استقبال می‌کند.

سایر اخبار: تکذیب درخواست ایران از عربستان برای فروش نفت، پیام وزیر نفت برای درگذشت اکبر ترکان، عملکرد مطلوب صنعت گاز در حوزه بین‌الملل، ضرورت همکاری اعضای اوپک برای تأمین عرضه پایدار انرژی، افت ۲۸۵ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌های بالادستی نفت جهان و بازنشستگی شیخ‌الوزرا و پایان یک دوره، دیگر اخبر صنعت نفت در هفته جاری بودند.

کد خبر 316470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =