۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴
  • کد خبر: 459663
گزیده‌های نفتی هفته

امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری شرکت‌های ملی نفت ایران و گازپروم در حاشیه برگزاری نشست صلح سوریه در تهران با حضور رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه، تأکید رهبر معظم انقلاب بر عملیاتی شدن تفاهم‌ها و قراردادهای بین تهران و مسکو در بخش نفت و گاز، تأکید بر تمدید قرارداد انتقال گاز به ترکیه در دیدار رؤسای جمهوری ایران و ترکیه، قدردانی وزیر نفت از جهاد کارکنان صنعت نفت برای تأمین سوخت و امضای پنج تفاهم‌نامه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با دانش‌بنیان‌ها را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری شرکت‌های ملی نفت ایران و گازپروم روسیه: شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه در حاشیه برگزاری هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه در هفته‌ای که گذشت تفاهم‌نامه‌ای به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار به‌صورت آنلاین امضا کردند. توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس جنوبی، توسعه ۶ میدان نفتی، سوآپ گاز و فرآورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و دیگر همکاری‌های علمی و فناورانه از جمله مهم‌ترین محورهای تفاهم‌نامه بوده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در این نشست با استقبال وزیر نفت وارد تهران شد.

تأکید رهبر معظم انقلاب بر عملیاتی شدن تفاهم‌ها و قراردادهای ایران و روسیه در بخش نفت و گاز: رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته‌ای که گذشت در دیدار رئیس‌جمهوری روسیه و هیئت همراه با تأکید بر اینکه حوادث جهانی نشان‌دهنده نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های روزافزون و متقابل است، گفتند: تفاهم‌ها و قراردادهای متعددی بین دو کشور از جمله در بخش نفت و گاز در جریان است که باید تا انتها پیگیری و عملیاتی شوند.

در دیدار دوجانبه رؤسای جمهوری ایران و روسیه در تهران نیز بر استمرار روند توسعه مناسبات راهبردی تهران و مسکو تأکید شد و وضع روابط دوجانبه تهران - مسکو در دیدار رؤسای‌جمهوری دو کشور بحث و بررسی و بر توسعه مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف تأکید شد.

در همین حال، محسن خجسته‌مهر، معاون وزیر نفت در آیین امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری بین شرکت‌های ملی نفت ایران و گازپروم ضمن تأکید بر نقش مهم ایران و روسیه در پایداری تأمین انرژی دنیا، این تفاهم‌نامه را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت خواند و گفت: شرکت ملی نفت ایران از هیچ فرصت سرمایه‌گذاری چشم‌پوشی نمی‌کند.

وی همچنین با حضور در برنامه «میز اقتصاد» صدا و سیما با تشریح جزئیات این تفاهم‌نامه گفت: از ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضاشده با گازپروم روسیه ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه میدان‌های گازی و تکمیل پروژه ال‌ان‌جی و ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه ۶ میدان نفتی صرف خواهد شد که توسعه کرنج، آذر، چنگوله، آب تیمور و منصوری از جمله این میدان‌ها هستند.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در همین برنامه تلویزیونی گفت: همکاری گازی ایران و روسیه با امضای تفاهم‌نامه با گازپروم توسعه می‌یابد.

احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز در این باره ضمن تأکید بر اینکه آسیب جدی در روابط ایران و روسیه بسنده کردن به امضای اسناد راهبردی است، به  خبرنگار شانا گفت: اجرایی شدن تفاهم‌نامه و اسناد امضاشده با روسیه را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

محمدعلی خطیبی، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک نیز در این باره به شانا گفته بود: با توجه به شرایط بین‌المللی کنونی تفاهم‌نامه اخیر ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز با دیگر تفاهم‌نامه‌ها میان دو کشور متفاوت است و امید زیادی به عملیاتی شدن آن وجود دارد.

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه را نویدبخش تحول در صنعت نفت ایران دانست.

حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نیز امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه در صنعت نفت، آغاز فصلی نو از مناسبات دو کشور در حوزه انرژی خواهد بود.

تأکید بر تمدید قرارداد انتقال گاز به ترکیه: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود گفت: قراردادی که ۲۵ سال پیش با ترکیه برای انتقال گاز امضا شده است باید تمدید شود و شکل وسیع‌تری به‌ خود بگیرد. در این دیدار برای روابط اقتصادی و تجاری و سطح روابط در حوزه مختلف بحث و گفت‌وگو شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این نشست نیز تأکید کرد: با گام برداشتن در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به تحقق حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان ایران و ترکیه سرعت ببخشیم.

اردوغان با استقبال وزیر نفت در صدر هیئتی بلندپایه از مقام‌های سیاسی و اقتصادی این کشور به‌منظور شرکت در هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه در نشست شورای عالی همکاری تهران- آنکارا وارد تهران شد.

مقام‌های ایران و ترکیه در حضور رؤسای‌جمهوری دو کشور هشت سند و یادداشت‌تفاهم همکاری در موضوع‌های متنوع سیاسی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند.

قدردانی وزیر نفت از جهاد کارکنان صنعت نفت برای تأمین سوخت: هفته‌ای که گذشت با قدردانی جواد اوجی، وزیر نفت از خدمات فعالان صنعت نفت بابت تامین پایدار سوخت آغاز شد.

وزیر نفت گفت: خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت چه در بخش تولید نفت و تولید گاز و چه در بخش‌های پالایش و توزیع سوخت، به‌خوبی تاکنون توانسته‌ایم سوخت جایگاه‌های عرضه بنزین، گازوئیل و سوخت (گاز، گازوئیل و مازوت) نیروگاه‌ها را بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای تأمین کنیم.

اوجی تصریح کرد: این زحمات کارکنان صنعت نفت در تأمین پایدار سوخت در کنار حفظ جریان صادرات و درآمدزایی ارزی برای کشور آن‌ هم در شرایطی که همه دنیا درگیر بحران تأمین انرژی هستند، جهاد بزرگی است که کمتر دیده می‌شود و به‌واقع ستودنی است.

امضای پنج تفاهم‌نامه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت‌های دانش بنیان: آیین امضای پنج تفاهم‌نامه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت‌های دانش بنیان در هفته جاری برگزار شد. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر رویکرد اشتغال با تمرکز بر دانش‌بنیان‌ها در صنعت پالایش کشور، از تأمین سوخت مایع کشور با وجود دما و مصرف بالای نیروگاه‌ها در کشور خبر داد و گفت: به‌دلیل گرمای هوا و افزایش مصرف برق، مصرف سوخت مایع (گازوئیل) برای نیروگاه‌ها امسال ۱۰۰ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است، اما آن را تأمین کرده‌ایم.

نفت: علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در هفته جاری از تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد.

گاز: مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در هفته‌ای که گذشت، از امکان فروش گاز مازاد مصرفی مشترکان در بورس انرژی خبر داد و گفت: با اجرای پروژه کنتور هوشمند، مشترکان گاز کمتری مصرف می‌کنند و می‌توانند گاز مازاد خود را در بورس بفروشند.

سیدجلال نورموسوی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اجرایی شدن این پروژه را منوط به اجازه دولت پس از اجرای کامل پروژه هوشمندسازی کنتورهای گاز عنوان کرد.

پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هفته جاری بر لزوم پیگیری توسعه متوازن پتروشیمی و جذب سرمایه‌های تازه در ماهشهر تأکید کرد.

وی همچنین در نشست هماهنگی توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه مکران از تعریف و اجرای الگوی صحیحی از توسعه متوازن صنعت پتروشیمی در منطقه مکران با هماهنگی وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت توسعه دهنده منطقه مکران خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین در آیین بهره‌برداری رسمی از پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی دعوت کرد.

گزارش: گزارش‌های آغاز فصل گرم در روابط ایران و روسیه/ رفاقت جایگزین رقابت در روابط تهران _ مسکو، تعمیق روابط ایران و روسیه بر بستر نفت، نگاهی به پرونده عملکرد مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در دولت سیزدهم، جهاد بزرگ و بی‌هیاهوی تأمین سوخت کشور را که هفته آخر تیرماه درباره رویدادهای این هفته صنعت نفت منتشر شده است می‌توانید در شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) بخوانید.

کد خبر 459663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =