۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
  • کد خبر: 315781
 گزیده‌های نفتی هفته

آمادگی مناطق نفت‌خیز جنوب برای افزایش تولید نفت، تازه‌ترین اقدام‌ها برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان، تولید ۴۷ میلیون لیتر بنزین پاک در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، افزایش ۷ درصدی تولید پتروشیمی‌ها در فروردین ۱۴۰۰ و برگزاری شانزدهمین نشست اوپک پلاس به‌صورت تلفنی را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

به گزارش شانا، گزیده‌های نفتی این هفته را با خبری از مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب آغاز می‌کنیم. احمد محمدی اعلام کرد: با تحقق برنامه‌های طراحی‌شده در دو سال اخیر و ایجاد ظرفیت تولید که با تلاش کارکنان و متخصصان فنی و عملیاتی در ستاد و شرکت‌های بهره‌برداری تابع انجام شد، این شرکت آماده برگشت به تولید در سطحی فراتر از مقدار تولید پیش از تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷ شده است. مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران نیز این هفته از برنامه‌ریزی برای اجرای ۱۵ طرح نگهداشت و افزایش تولید گاز خبر داد.

به شرکت نفت خزر برویم. علی اصولی، مدیرعامل این شرکت برنامه‌های  ۱۴۰۰ نفت خزر را تشریح و عنوان کرد: برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای تعمیر و نوسازی ناوگان دریایی این شرکت در دو بخش سکوی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر و شناورهای کاسپین تدوین‌ شده است. صنعت نفت همچنین این هفته افزون بر دو انتصاب در شرکت ملی حفاری ایران و مدیریت طرح موزه‌های صنعت نفت، در سوگ سیامک افشار از پیشکسوتان روزنامه‌نگاری و همکار اداره کل روابط عمومی وزارت نفت نشست.

به بخش گاز برویم. مقدم بیگلریان، مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز این هفته با اعلام اینکه مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران درباره اجرای خط دوم ۳۰ اینچ شمال کشور عملیاتی می‌شود، گفت: مهم‌ترین نیاز اجرایی این پروژه ملی، تأمین مالی و سفارش و ساخت لوله بود که خوشبختانه در مرحله پایانی است و کار طراحی تفصیلی و تهیه اسناد مناقصه هم انجام شده و پروژه هم‌اکنون در مرحله تشریفات مناقصه است.

در بخش گاز، همچنین این هفته گزارشی از گازرسانی به سیستان و بلوچستان با عنوان «گازرسانی به سیستان و بلوچستان؛ از ایده تا اجرا» منتشر شد که در آن به نقل از رضا پنجابی، مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان اعلام شده است: اکنون ۷۸ هزار مشترک گاز طبیعی در این استان وجود دارد و گازرسانی به حوزه جنوبی استان سیستان و بلوچستان در چهار مرحله پیگیری می‌شود و امید داریم گاز در نیمه دوم امسال به چابهار برسد. حال که بحث گازرسانی به سیستان و بلوچستان مطرح است این خبر را هم باید اعلام کرد که هیئت دولت با افزایش مبلغ تسهیلات اعطایی برای لوله‌کشی گاز داخلی منازل در این استان موافقت کرد.

دو خبر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس مهم‌ترین اخبار پالایش و پخش را در هفته جاری به خود اختصاص داده است. نخست؛ محمدعلی دادور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با اعلام اینکه روزانه حدود ۴۷ میلیون لیتر بنزین پاک با استانداردی بالاتر از استاندارد یورو ۵ در این شرکت تولید می‌شود، گفت: رسالت اصلی ما تولید سوخت به‌منظور تأمین امنیت سبد انرژی کشور به‌شمار می‌آید، با این‌ حال همواره توجه به الزام‌های محیط زیستی را مدنظر داریم، زیرا توسعه‌ پایدار در گرو عنایت به مباحث محیط زیستی  است. دوم؛ وحید اسکندری، مدیر مالی شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس اظهار کرد: در سال پیش رو برنامه افزایش ظرفیت پالایش پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا روزانه ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی در دستور کار قرار دارد که این به معنای تضمین برداشت صیانتی گاز غنی از فازهای میدان مشترک پارس جنوبی است.

اما بخش پتروشیمی، سیدجلال میرهاشمی، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه مجتمع‌های پتروشیمی فروردین‌ماه امسال عملکرد قابل قبولی را ثبت کردند و مجموع تولید مجتمع‌های پتروشیمی در فروردین‌ماه امسال حدود ۵.۵ میلیون تن بود، گفت: تولید انواع محصول پتروشیمی در نخستین ماه از سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه پارسال ۷ درصد افزایش یافته است. اردلان صداقت‌زاده، مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا هم این هفته اعلام کرد: ایران به‌دنبال تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید بنزن در پتروشیمی بوعلی‌سینا در سال ۹۹ از واردات این محصول راهبردی بی‌نیاز شد.

برگزاری شانزدهمین نشست اوپک پلاس به‌صورت تلفنی را باید مهم‌ترین خبر بخش بین‌الملل در هفته جاری دانست. اعضای اوپک پلاس در بیانیه پایانی این نشست تلفنی، نگرانی خود را از ویروس کرونا با وجود واکسیناسیون پنهان نکردند و خواستار ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت شدند. این هفته همچنین مؤسسه ریستاد انرژی پیش‌بینی کرد که با فراگیر شدن سریع استفاده از خودروهای برقی در سراسر جهان، زمان فراز و نشیب تقاضای نفت دو سال زودتر از برآورد پیشین این مؤسسه و در سال ۲۰۲۶ فرا می‌رسد و تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۶ به اوج خود یعنی ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم این هفته پیش‌بینی کرد قیمت نفت خام برنت در ۶ ماه آینده به ۸۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد و تسریع واکسیناسیون اروپا را دلیل این پیش‌بینی خود اعلام کرد. قیمت نفت برنت این هفته از ۶۸ دلار گذشت، اما در ادامه با کاهش همراه شد.

کد خبر 315781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =