۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
  • کد خبر: 317788
گزیده‌های نفتی هفته

افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت در دو بخش گاز و پتروشیمی، کاهش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری درآمدهای نفتی ایران، تولیدی شدن مخزن آسماری میدان نفتی ابوذر و مصرف ۵۷۲ میلیون مترمکعب گاز در نخستین روز تابستان را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

طرح‌های ملی وزارت نفت: سه طرح ملی وزارت نفت در دو بخش گاز و پتروشیمی این هفته با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. بیژن زنگنه، وزیر نفت در این آیین با این خبر که جمعیت زیر پوشش گازرسانی به ۹۵.۱ رسید، اعلام کرد: بهینه‌سازی مصرف گاز ضرورت است، پارس جنوبی دیگری نداریم. در این آیین همچنین اعلام شد ۷۰۰ کیلومتر خط لوله و ۲۰۰ مگاوات تأسیسات فشار گاز تا پایان امسال تکمیل می‌شود، ۹۵ درصد جمعیت کرمان تا سال ۱۴۰۱ از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند، ضریب نفوذ گازرسانی شهری و روستایی لرستان به ۹۷ درصد رسید، پرونده گازرسانی به خراسان جنوبی امسال بسته می‌شود و ۱۶ طرح پتروشیمی با ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در هلدینگ خلیج فارس در حال اجراست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری هم در این آیین با اعلام اینکه رقم گازرسانی برای دولت‌های یازدهم و دوازدهم افتخار است و این پاسخی خواهد بود برای آنانی که درباره دولت حرف‌هایی می‌زنند و بی‌انصافی‌هایی دارند، تأکید کرد: حقوق ملت ما بیش از هر زمان دیگر در بخش نفت و گاز تأمین شده است. حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم در حاشیه این آیین گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی به مدد توسعه گازرسانی در مقایسه با سال ۱۳۹۲ چهار برابر شده است.

نفت: جواد رستمی، رئیس امور مهندسی نفت شرکت نفت فلات قاره ایران این هفته با اعلام اینکه مخزن آسماری میدان نفتی ابوذر نخستین بار در تاریخ توسعه این میدان تولیدی شده است، یادآوری کرد: برای شناخت مخزن آسماری و ارزیابی ظرفیت تولید نفت از آن در دو مرحله در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ دو حلقه چاه حفاری شد، اما متأسفانه نتایج موفقیت‌آمیز نبود. سرانجام پارسال مطالعات تکمیلی و بررسی ظرفیت تولید نفت از لایه آسماری بالایی مدنظر قرار گرفت و برنامه حفاری دوباره در مخزن فوق تهیه شد.

این هفته همچنین شرکت ملی حفاری ایران اعلام کرد که این شرکت به‌منظور حفظ، نگهداشت و افزایش تولید، ۲۲ حلقه چاه‌ نفت و گاز را در سه ماه نخست امسال در مناطق خشکی و دریایی کشور حفر و تکمیل کرد و  مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از استفاده موفق از گیج‌های درون‌چاهی ساخت داخل در عملیات آزمایش سازند چاه‌های اکتشافی خبر داد. پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی هم این هفته با هدف مطالعات منابع هیدرات گازی دریای عمان، قرارداد همکاری امضا کردند.

بازار و قیمت نفت: قیمت نفت این هفته با توجه به طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا با گذشتن از ۷۵ دلار برای برنت به بالاترین قیمت از آوریل ۲۰۱۹ تاکنون رسید. مدیران شرکت‌های بزرگ انرژی هم در این شرایط در مجمع اقتصادی قطر اعلام کردند:  قیمت شاخص‌های نفت می‌تواند به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد و نوسان‌های قیمت هم به‌دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و فرآیند انتقال انرژی افزایش یابد. رویترز اما این هفته در خبری در آستانه برگزاری یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک و هجدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس مدعی شد کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس در حال مذاکره برای تسهیل بیشتر کاهش تولید این ائتلاف از ماه اوت هستند.

سایر اخبار: پیام تبریک وزیر نفت به رئیس‌جمهوری منتخب کشور، مصرف ۵۷۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور در نخستین روز تابستان، ابلاغ آیین‌نامه تسویه بدهی‌های دولت از محل تحویل نفت‌خام، انتخاب رئیس جدید کمیسیون انرژی مجلس و  کاهش  بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری درآمد نفتی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: «چرا تعداد مشترکان گاز زاهدان به کندی افزایش می‌یابد؟» عنوان گزارشی است که به واکاوی سرعت پایین اشتراک‌پذیری در زاهدان پرداخته است. پیشنهاد می‌شود آن را بخوانید.

کد خبر 317788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =