۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
  • کد خبر: 474919
گزیده‌های نفتی هفته

نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی، برگزاری نخستین همایش مقاوم‌سازی تأسیسات و تجهیزات شبکه توزیع گاز طبیعی، نهایی شدن ترکیب سهامداران پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، برگزاری سی‌ودومین نشست مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی و ابلاغ دستورعمل تشکیل باشگاه خبرگان صنعت نفت از سوی وزیر نفت از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نفت در هفته جاری بود.

نصب سکوی فاز ۱۱ و تولید حداکثری گاز از میدان پارس جنوبی: مهمترین رویداد هفته‌ای که گذشت نصب موفقیت‌آمیز نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی بود که با تدبیر دولت سیزدهم، تولید حداکثری گاز از این میدان مشترک سه سال زودتر انجام شود. در فاز اولیه برداشت از این میدان که با نصب این سکو انجام شد، تولید گاز به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود با ساخت و نصب سکوی بعدی و حفاری چاه‌ها، تکمیل فاز ۱۱ که گامی مهم برای کشور برای دستیابی به استقلال انرژی و ثبات ژئوپلیتیک است، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش یابد.

جواد اوجی، وزیر نفت در آئین رسمی این رویداد به درآمدزایی سالانه ۵ میلیارد دلاری از فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره و اعلام کرد: ایران اکنون در ساخت پالایشگاه و پتروشیمی و توسعه میدان‌های نفت و گاز خودکفا شده است.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این آیین به جبران بخشی از ناترازی گاز در زمستان با بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و جابه‌جایی سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی را از نظر اجرایی، عملیاتی و پیچیدگی در طول تاریخ صنعت نفت ایران منحصربه‌فرد و بی‌نظیر خواند.

احیای یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران در دولت سیزدهم ظرف ۶ ماه: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین رویداد بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری که در هفته جاری برگزار شد، گفت: با از بین‌ رفتن برجام در دولت گذشته، بیش از یک میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت کشور به‌دلیل تحریم‌های غربی و نبود تعمیرات به‌موقع تأسیسات نفتی کاهش یافت، اما در دولت سیزدهم با هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری و در مدت ۶ ماه توانستیم در آغاز به‌کار خود در این دولت این ظرفیت ازدست‌رفته را برگردانیم.

تشکر وزیر نفت از نمایندگان مجلس برای توجه به دستاوردهای وزارت نفت: در این هفته همچنین دومین بیانیه قدردانی نمایندگان مجلس از وزیر نفت در صحن علنی قرائت شد و ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از اقدام‌های شایسته صنعت نفت و کارکنانش قدردانی کردند.

اوجی نیز در حساب کاربری خود در پیام‌رسان توئیتر از توجه نمایندگان مجلس به دستاوردهای وزارت نفت قدردانی کرد، در همین حال عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی نیز در گفت‌وگو با شانا اقدام‌های وزارت نفت دولت سیزدهم را در خنثی‌سازی تحریم‌ها موفقیت‌آمیز خواند.

نخستین همایش مقاوم‌سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی: در هفته جاری نخستین همایش مقاوم‌سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور به منظور انسجام‌بخشی بین زیرمجموعه‌های شرکت ملی گاز ایران و افزایش ضریب ایمنی شبکه گازرسانی کشور در مرکز همایش‌های‌ بین‌المللی کوشک برگزار شد.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این نشست از پرداخت تمامی بدهی گازی عراق به کشورمان و افزایش حجم انتقال گاز به نیروگاه‌ها و مذاکرات برای تمدید این قرارداد خبر داد، وی همچنین بر لزوم تدوین نقشه راه و سند جامع مقاوم‌سازی تأسیسات صنعت گاز تاکید کرد.

نهایی شدن ترکیب سهامداران پتروپالایشگاه شهید سلیمانی: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در هفته‌ای که گذشت در گفت‌وگو با شانا از نهایی شدن ترکیب سهامداران این پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای و انتخاب اعضای هیئت مدیره آن خبر داد.

وی همچنین از انتخاب هلدینگ خلیج فارس با ۳۰ درصد سهم به‌عنوان سهامدار عمده این پروژه خبر داد. طرح ۳۰۰ هزار بشکه‌ای پتروپالایشگاه شهید سلیمانی نخستین پروژه صنعت نفت در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی است که هدف از احداث آن، ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در جهت هم‌سویی با نگاه دولت و پیش‌بینی سند تحول است.

سی‌ودومین نشست مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی: در هفته‌ای که گذشت سی‌ودومین نشست مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی نیز در مشهد مقدس برگزار شد.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این رویداد بر اهمیت نقش حیاتی و اثربخش پتروشیمی‌ها برای اعتلای اقتصاد و حتی امنیت و اقتدار کشور تأکید کرد.

وی همچنین صنعت پتروشیمی را شاگرد اول اجرای طرح‌های ان‌جی‌ال خواند و بر اهمیت نقش این واحدهای تولیدی در حوزه ثبات و تعادل ارزی کشور تاکید کرد.

حسن عباس‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست، ۲ میلیارد دلار خرید ارزی شرکت‌های تولیدی پتروشیمی در سال گذشته را فرصتی مناسب برای سازندگان داخلی دانست.

دیگر رویدادها: ابلاغ دستورعمل تشکیل باشگاه خبرگان صنعت نفت از سوی وزیر نفت، اعلام خبر جذب ۷.۵ میلیارد دلار سرمایه طی ۲ سال در بخش نفت و گاز از سوی معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، آغاز تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی و تولید ۶۶۰ میلیون مترمکعب گاز برای تولید پایدار برق در تابستان از سوی سلمان خزایی، معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس اعلام خبر پیشرفت پروژه‌های نفتی در مناطق نفت‌خیز جنوب از سوی علیرضا دانشی، مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب، انتخاب صنعت نفت به‌عنوان تأثیرگذارترین نهاد در رشد بهره‌وری عوامل تولید بر اساس گزارش سازمان اداری و استخدامی در گفت‌وگوی شانا با علی غرایاق زندی، مدیر کل تشکیلات، روش‌ها و تعالی سازمانی وزارت نفت از دیگر خبرهای این هفته بود.

خواندنی‌های هفته: همزمان با دومین سالگرد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، خبرگزاری شانا در هفته‌ای که گذشت نیز به ادامه انتشار گزارش‌هایی  درباره دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت نفت به تفکیک صنایع زیرمجموعه این صنعت ملی و مهم پرداخت. گزارش‌های «افزایش صادرات با ایجاد بازارهای جدید نفت ایران در آمریکای لاتین»، «رونق صنعت نفت؛ از تولید ایرانی تا رکوردشکنی صادرات جهانی»، «تبدیل تهدید گاز ترکمنستان به فرصت با هنر دیپلماسی انرژی»، «رونق صنعت پالایش نفت، طرح‌های برون‌مرزی تا نوسازی ناوگان حمل‌ونقل»، «تکیه بر توان داخلی؛ از توسعه صنعت پتروشیمی ایران تا صدور خدمات فنی و مهندسی» از جمله گزارش‌های شانا درباره دستاوردهای وزارت نفت در طول دو سال گذشته است که پیشنهاد می‌کنیم بخوانید.

کد خبر 474919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =